Het pand 'Moderna' is centraal gelegen, tegenover het gemeentehuis en de kerk van Kruishoutem.
Gezien de strategische ligging van het pand is de invulling en uitstraling ervan cruciaal voor de aantrekkelijkheid van de kern van Kruishoutem.
Het pand werd door SOLVA aangekocht met oog op de herontwikkeling. De afbraakwerken zullen pas in 2025 van start kunnen gaan.
Om te vermijden dat het pand nog meer dan een jaar extra leeg zou staan, wil de gemeente naast het promoten van het lokale ondernemerschap ook inzetten op de tijdelijke invulling van het leegstaande pand. Door de tijdelijke invulling wordt het straatbeeld verfraaid en verbetert de uitstraling van dit centraal gelegen pand. Dit kan ook eigenaren van andere leegstaande panden inspireren.
De etalages van het pand lenen zeer goed tot tijdelijke invulling door handelaars aangezien er 6 ruime etalages zijn die doorlopen tot aan de grond.
Door de leegstaande etalages beschikbaar te stellen aan lokale handelaars, geven we hen de mogelijkheid om hun producten en diensten op een zichtbare en aantrekkelijke manier aan te bieden.
Er zal gewerkt worden met een systeem van rotatie van handelaars die in de kijker worden gezet waardoor consumenten regelmatig nieuwe zaken kunnen ontdekken.
Consumenten worden gestimuleerd om lokaal te kopen, zowel fysiek als online. Dankzij het systeem van de QR-codes wordt de link tussen het fysieke winkelen en online gemakkelijk gelegd.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het retributiereglement houdende het gebruik van etalageruimte in hoekpand Moderna zoals goedgekeurd in zitting van heden 13 mei 2024.
Gebruikersreglement voor de etalageruimte gelegen in het hoekpand Moderna
Artikel 1:
Dit reglement regelt het gebruik van de etalageruimten gelegen in het hoekpand Moderna, Waregemsesteenweg 2.
Artikel 2:
Omschrijving van het project
De volgende begrippen worden bij de toepassing van het reglement gehanteerd:
Artikel 3:
Aanvraag- en toewijzingsprocedure
Elke kandidaat mag slechts één aanvraag indienen.
Collectieve kandidaatstellingen worden aanvaard, op voorwaarde dat elk lid van het collectief aan de toegankelijkheidsvoorwaarden voldoet.
Ingeval er meer dan 6 kandidaten een aanvraag indienen voor dezelfde periode, wordt een rotatiesysteem uitgewerkt, met minimumperiode van behoud van de etalage voor 4 weken. Er wordt een reservelijst met kandidaten aangelegd.
De verdeling/toewijzing van de 6 etalages wordt bepaald in onderling overleg met de gebruikers of bij geen consensus, door lottrekking.
Artikel 4:
Algemene bepalingen
Het aantal beschikbare etalages wordt vastgesteld op 6 etalages.
5 etalages hebben een lengte van 2 meter, 1 etalage heeft een lengte van 3 meter. Deze laatste wordt bij voorrang toegekend aan een collectief.
De etalage bestaat uit een paneel met 2 knijpspots. De ruiten worden door het gemeentebestuur voorzien van belettering en een QR-code die de passant doorverwijst naar webshop of website van de gebruiker.
De toegewezen etalage kan enkel na voorafgaandelijke afspraak ingericht of vernieuwd worden.
Wanneer de gebruiker gedurende de loop van het project niet meer voldoet aan de toegankelijkheidsvoorwaarden dient hij het gemeentebestuur hiervan onmiddellijk in kennis te stellen en moet hij de toegewezen etalage vrijmaken binnen de week na kennisgeving. De reservelijst wordt aangesproken om de beschikbare etalage toe te wijzen aan de eerstvolgende kandidaat.
Het gemeentebestuur behoudt op elk moment het recht de etalage toe te wijzen aan een andere gebruiker.
Maandelijks ontvangt de gebruiker een factuur zoals vastgelegd in het geldend retributiereglement voor het gebruik van de etalage.
Bij niet-betaling van de factuur wordt het gebruik van de etalage stopgezet.
Het gemeentebestuur Kruisem kan niet aansprakelijk gesteld worden voor beschadiging, verlies of diefstal van de etalerende goederen.
Het project eindigt uiterlijk 5 weken voor aanvang van de verbouwingswerken van het pand.
Artikel 1:
Het gebruikersreglement, zoals in bijlage bij dit besluit gehecht, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan dienst Lokale Economie.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.