De voorzitter opent de zitting op 16/12/2024 om 21:06.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 18 november 2024 worden goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 2 december 2024 worden goedgekeurd.
Het behoort tot de bevoegdheid van de OCMW-raad om vast te stellen welke opdrachten van werken, leveringen en diensten kunnen worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur. Het vast bureau is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur. De goede werking van het OCMW vereist dat het vast bureau over de opdrachten van dagelijks bestuur kan beslissen en daarom is het nodig om dit begrip te definiëren.
Het is dan ook wenselijk voor de soepele werking van het bestuur dat het vast bureau alle beslissingen inzake overheidsopdrachten kan treffen binnen de perken van de daartoe op het exploitatiebudget ingeschreven kredieten. Voor de verrichtingen van het investeringsbudget is het minder voor de hand liggend dat ze kunnen worden beschouwd als verrichtingen van dagelijks bestuur. Met betrekking tot deze laatste categorie is het aangewezen een grensbedrag te bepalen dat gekoppeld is aan de wetgeving overheidsopdrachten. Het is billijk de grens te hanteren van het bedrag vermeld in artikel 5 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten zijnde 30.000 euro exclusief BTW.
De artikelen 78, tweede lid, 9° en 10°, art. 84, § 3, 5° en 6°, 269 en 285 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De gemeente-& OCMW raadsfractie VoorKruisem! dient hierbij een amendement in op volgend agendapunt:
OCMW Raad / 2024 / 028 – Dagelijkse werking van het OCMW – vaststellen van het begrip ‘dagelijks bestuur’
Motivering
We vinden het logisch dat het begrip ‘dagelijks bestuur’ breed wordt ingevuld zodat het dagelijks management van het OCMW vlot en efficiënt kan gebeuren.
Tegelijk vinden we dat een te ver strekkende omschrijving van het begrip ‘dagelijks bestuur’ voor een uitholling van de bevoegdheden van de OCMW raad zorgt, in het bijzonder haar controle-opdracht en toezichtstaak.
Er moet een goede balans zijn tussen:
- de invulling van het ‘dagelijks bestuur’, dat een vlotte interne werking moet garanderen
en
- de invulling van de controle- & toezicht opdracht van de OCMW raad, waarbij het een meerwaarde is dat inhoudelijk & financieel belangrijke dossiers aan de OCMW raad worden voorgelegd.
Voor uitgaven op gebied van investeringen ondersteunen we de voorgestelde omschrijving met de drempelwaarde van 30.000 EUR.
Voor uitgaven op gebied van exploitatie vinden we het transparant & correct dat dossiers vanaf een bepaalde drempelwaarde op de OCMW raad worden aan bod gebracht (dit in lijn met vorige legislatuur: amendementen ingediend in Kruisem door Groen & Co en Open Vld Kruisem – bv. ook gemeente Waregem).
https://www.waregem.be/raden-en-organen
Bijkomend stellen wij voor om onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ ook alle meeruitgaven te verstaan die volgens de oorspronkelijke raming niet werden voorzien bij de vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht door de OCMS raad, voor zover deze meeruitgaven maximaal 15 procent bedragen van het oorspronkelijk door de OCMW raad goedgekeurde bedrag van raming (dit in lijn met vorige legislatuur: amendement ingediend door Open Vld Kruisem – bv. ook bv. gemeentes Oudenaarde & Waregem).
https://www.oudenaarde.be/nl/financien-stad-dagelijks-bestuur-visum
https://www.waregem.be/raden-en-organen
Op voorstel van VoorKruisem! :
Tekstwijziging (zie onderlijning)
Onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ wordt verstaan:
De gemeente-& OCMW raadsfractie VoorKruisem! verzoekt hierbij om het amendement openbaar te maken.
Overeenkomstig artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden de amendementen vóór de hoofdvraag ter stemming gelegd.
Stemming over het amendement :
Met 9 stemmen voor (Steven De Smeytere, Jo Beerens, Anthony Coolsaet, Filip Geysens, Rita De Vuyst, Tilde Vandenbroucke, Jan Herman, Dieter Van Malderghem, Piet Dhont), 16 stemmen tegen (Joop Verzele, Gerrit Depaepe, Sofie Bauters, Robrecht Bothuyne, Kristof Callens, Chris Van der Meeren, Eveline Delbaere, Leentje De Baere, Luc Vandenabeele, Nancy De Sloovere, Mariska Nachtergaele, Frederik Spileers, Marie Vaernewyck, Sofie Vergucht, Emeraude Doom, Lien Moerman)
Het amendement wordt verworpen.
Artikel 1:
Onder het begrip 'dagelijks bestuur' wordt verstaan:
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur onderzoekt in volle onafhankelijkheid de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen en verleent zijn visum als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de verbintenis blijkt. De financieel directeur kan op gemotiveerde manier het visum weigeren of kan gemotiveerd voorwaarden koppelen aan zijn visum. De OCMW-raad bepaalt de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitoefent en is bevoegd om vast te stellen welke categorieën van verrichtingen uitgesloten zijn van de visumverplichting.
Bepaalde categorieën van verrichtingen kunnen niet uitgesloten worden van visumverplichting, meer bepaald volgende gevallen:
Het is aangewezen voor overheidsopdrachten en subsidies een grensbedrag te hanteren waarbij de belangrijkste dossiers onderworpen zijn aan de visumplicht. Het heeft geen zin en is administratief ook niet haalbaar om aan elke kleine bestelling een visum te verlenen. Een grensbedrag van 5.000 euro is billijk.
De financieel directeur staat in voor financiële analyse en financiële beleidsadvisering. In elk dossier kan financieel advies gevraagd worden, zelfs indien de verrichting is uitgesloten van visumplicht. Het is aangewezen voorafgaand advies te voorzien in visumplichtige overheidsopdrachten bij het vaststellen van de voorwaarden voor deze opdrachten.
Dit besluit vormt onderdeel van het organisatie beheersingssysteem.
De artikelen 41 en 162 van de grondwet.
De artikelen 78, tweede lid 16°, 177 1e , 266 en 267 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het artikel 99 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1:
De verrichtingen inzake overheidsopdrachten en subsidies waarvan het bedrag niet hoger is dan 5.000 euro excl. BTW worden uitgesloten van visumverplichting.
Om te bepalen of de verrichting uitgesloten is van visumverplichting wordt rekening gehouden met de volledige looptijd van de voorgenomen verbintenis. Voor verbintenissen van onbepaalde duur wordt rekening gehouden met een forfaitaire looptijd van 4 jaar.
Artikel 2:
Er wordt een voorafgaand advies van de financieel directeur voorzien in visumplichtige overheidsopdrachten bij het vaststellen van de voorwaarden van deze opdrachten.
Artikel 3:
De aanstelling van personeel voor bepaalde duur van minder dan 1 jaar wordt uitgesloten van visumverplichting. Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen om te bepalen of de aanstelling uitgesloten is van visumverplichting.
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan de financieel directeur.
Artikel 5:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 6:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De uitgavenkredieten van gemeente en OCMW zijn decretaal limitatief vastgelegd op het totaal van de exploitatie en het totaal van de investeringen. Voor de financiering zijn de ontvangstenkredieten limitatief op niveau van de rubriek voor leningen en leasings en de uitgavenkredieten limitatief op niveau van de toegestane leningen en betalingsuitstel.
Deze decretale limieten liggen op een bijzonder hoog niveau en bijgevolg zijn eigen interne regels nodig voor kredietcontrole. De interne regels moeten garantie bieden dat de decretale kredietoverschrijding voorkomen wordt. Er dient bijgevolg bewaking te zijn van de onderliggende ramingen via een permanent overzicht en via afspraken om deze ramingen te verschuiven. Het verschuiven van ramingen mag nooit leiden tot het effectief aanpassen van kredieten zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de kredieten mogen alleen gebruikt worden voor de bestemming die in het meerjarenplan wordt vooropgesteld.
Belangrijke inhoudelijke wijzigingen aan het beleid (nieuwe of aangepaste beleidsdoelstellingen of actieplannen) kunnen uitsluitend worden aangebracht via een aanpassing van het meerjarenplan, wat een exclusieve bevoegdheid van de raad is.
Financieel gezien worden de ramingen voor investeringen bewaakt op niveau van de actie en op vlak van exploitatie-uitgaven op niveau van het beleidsitem. Personeelsramingen, nutsvoorzieningen en uitgaven voor individuele maatschappelijke dienstverlening worden globaal opgevolgd.
De bevoegdheid om ramingen te verschuiven ligt bij het college van burgemeester en schepenen en vast bureau.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), in het bijzonder artikelen 256 en 275.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020), in het bijzonder artikel 13.
Artikel 1
Het systeem van kredietcontrole met kredietbewaking en verschuiving van ramingen wordt vastgesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 2 december 2024 de 8 voorgedragen kandidaat-leden en hun opvolgers verkozen en de geloofsbrieven van de kandidaat-leden en hun opvolgers goedgekeurd.
De raad heeft in zitting van 2 december 2024 kennis genomen van de afwezigheid van de volgende kandidaat-leden :
De verkozen leden van het BCSD die niet aanwezig zijn op de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de installatievergadering van de gemeenteraad en die, nadat ze daartoe uitdrukkelijk zijn opgeroepen, zonder geldige reden afwezig zijn op de eerste daaropvolgende vergadering worden geacht afstand te hebben gedaan.
Als het verkozen lid van het BCSD aanwezig is op de eerstvolgende daaropvolgende vergadering, legt het lid in openbare vergadering de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De verkozen leden van het BCSD Remi Prévot en Tuur De Vos waren beiden verhinderd om aanwezig te zijn op de raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de installatievergadering van de gemeenteraad op maandag 2 december 2024. Zij worden uitgenodigd om in zitting van heden de volgende eed af te leggen in handen van de voorzitter : "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 96.
De omzendbrief KBBJ/ABB/2024/2 van 19 juli 2024 van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Het proces-verbaal van de installatievergadering van de gemeente- en OCMW-raad van Kruisem dd. 2 december 2024, in het bijzonder de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Enig artikel :
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat, conform decreet over het lokaal bestuur, Artikel 96, paragraaf 1 volgende verkozenen de eed als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst hebben afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn:
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de OCMW-raad,
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Aangewezen-Burgemeester-voorzitter