Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 07/04/2025 - 14:30

Veiligheid - Goedkeuren tijdelijk verkeersreglement ter gelegenheid van de antiek- & rommelmarkt op het Nieuw Plein op 17 mei 2025

Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
Gerrit Depaepe, Sofie Bauters, Kristof Callens, Chris Van der Meeren, Eveline Delbaere, Robrecht Bothuyne, Schepenen
Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
Motivering

Voor de antiek- & rommelmarkt op het Nieuw Plein op 17 mei 2025 dienen er voorzorgsmaatregelen getroffen te worden om de veiligheid van het verkeer op de openbare wegen en het weren van gevaar voor de weggebruikers te verzekeren.

Wetgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988 en bekrachtigd bij wet van 24 juni 1988, inzonderheid artikel 130 bis.

Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit

Artikel 1:

Ter gelegenheid van de antiek- & rommelmarkt op het Nieuw Plein op 17 mei 2025 zijn volgende veiligheidsmaatregelen van kracht op 17 mei 2025 van 00.00u tot 20.00u:

  • Er is verboden verkeer (C3) en stilstaan- en parkeerverbod aan beide zijden van de rijbaan in volgende straten en/of delen van straten:
    • Nieuw Plein  (inclusief parkeerverbod op volledige parking)
    • Blekerijstraat
    • Woestijnestraat (deel tussen Nieuw Plein en straatje uitrit sporthal) 
  • Er is verboden verkeer uitgezonderd plaatselijk verkeer in de volgende delen van de Woestijnestraat:
    • deel tussen Kerkakkerstraat en straatje uitrit van sporthal 
    • straat langsheen de sporthal (is reeds afgesloten wegens werken)
  • Voor de vlotte doorgang van de brandweer is er stilstaan- en parkeerverbod aan beide kanten van de weg op 17 mei 2025 van 06.00u tot 20.00u in de Pastoor Senesalstraat, het gedeelte tussen de Anzegemsesteenweg en de Warandestraat 
  • Aanvullend wordt volgende signalisatie voorzien ter hoogte van het:
    • kruispunt Hoogstraat-Blekerijstraat: nadars over de volledige breedte van de rijbaan, inclusief C3 en omleiding links (via Hoogstraat en Stefaan De Jonghestraat)
    • kruispunt Nieuw Plein-Waregemsesteenweg: nadars  over de volledige breedte van de rijbaan, inclusief C3 en omleiding rechts (via Waregemsesteenweg, Winkelstraat en Warandestraat)
    • kruispunt Woestijnestraat-uitrit sporthal: nadars over de volledige breedte rijbaan, inclusief C3 (is reeds afgesloten wegens werken)

Artikel 2:

De nodige signalisatie wordt door de afdeling Infra voorzien. De signalisatie zal door de organisatoren bij de aanvang van de activiteiten worden geplaatst en na de activiteiten worden verwijderd.

Artikel 3:

De overtredingen op dit besluit zullen beteugeld worden met politiestraffen.

Artikel 4:

Deze politieverordening wordt bekendgemaakt op de wijze voorgeschreven door artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 5:

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

- de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen

- de procureur des konings te Oudenaarde

- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde

- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde

- de federale politie te Oudenaarde

- de politiezone Vlaamse Ardennen

- de lokale politie Kruisem

- de brandweerzone Vlaamse Ardennen

- de organisator van het evenement

- de afdeling Infra

- de dienst communicatie