De Huisepontweg wordt heel frequent gebruikt door autobestuurders die op die manier een verbinding maken richting Waregem. Dit zorgt voor heel veel verkeer in beide richtingen en dit op een kasseiverharding van amper 3,5 m. Onze technische uitvoeringsdienst dient dan ook heel frequent putten te vullen in de (te) brede steenslagverharding naast de kasseien. Dit zorgt ook, bij gebrek aan mooie bermen, voor een desolaat uitzicht.
Bovendien krijgt de gemeente regelmatig schademeldingen van voertuigen die aan (te) hoge snelheid elkaar kruisen en schade oplopen door in een put van de steenslagverharding te rijden.
Bij de bespreking van de mobiliteitsstudie werd al geopperd om éénrichtingsverkeer in te voeren op een deel van de Huisepontweg en op die manier de intensiteit te laten afnemen maar vooral het kruisend verkeer te vermijden. In overleg met de administratie wordt geopteerd voor een proefopstelling met na afloop een evaluatie.
In zitting van 2 september 2024 besliste het college om éénrichtingsverkeer in te voeren vanaf de Houtavestraat tot de Leystraat en dit in de richting van Huise. Deze maatregel ging, met gebruik van de borden C1 en F19, in voege op 9 september 2024.
Aansluitend daarop kwamen er heel wat reacties van landbouwers die door deze maatregel dienden om te rijden. Vanuit de landbouwsector werd aangegeven dat zij het volledig eens zijn met de visie en de doelstelling ondersteunen maar vragen een uitzondering voor landbouwverkeer.
Omdat dergelijke uitzondering niet kon gecombineerd worden met de borden C1 en F19 werd er voorgesteld om het bord C1 te vervangen door een C3 met onderbord "uitgezonderd landbouwverkeer"
In de loop van de maand januari werd een bevraging uitgevoerd bij de bewoners van de Huisepontweg, Ledekerkweg, Wannegem-Ledestraat, Wannegemdorp en Nokerepontweg. Van de bevraagde bewoners hebben we een laag reactiepercentage van 22,94% ontvangen. Daarin zitten ook 6 reacties van bewoners van niet-bevraagde straten, maar van inwoners die er regelmatig moeten zijn (school, familie, etc.).
Alle inwoners van de Huisepontweg zijn heel tevreden met de maatregel. De overige reacties zijn overwegend negatief. De voornaamste reden hiervoor is de verschuiving van het verkeer naar de Wannegem-Ledestraat.
Specifieke argumenten van tegenstanders
Op basis van de ontvangen reacties en de meetresultaten formuleerde de administratie de volgende aanbevelingen:
Globaal gezien is de tijdelijke maatregel enkel positief onthaald door de bewoners van de Huisepontweg. Het zou echter zonde zijn om de maatregel zomaar terug te draaien want dan duiken de vroegere problemen in de Huisepontweg opnieuw op. ER wordt daarom voorgesteld om de huidige maatregel te bestendigen en dit in afwachting van een globale visie inzake mobiliteit
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988 en bekrachtigd bij wet van 24 juni 1988, inzonderheid artikel 130 bis.
Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 1:
De bestaande tijdelijke maatregel wordt verlengd en dit tot er een visie is over de mobiliteit voor het volledige grondgebied.
Artikel 2:
Op de Huisepontweg wordt tussen de Leystraat en Houtavestraat in de richting van Wannegem een verbod voor alle verkeer ingevoerd, uitgezonderd landbouwvoertuigen en (brom)fietsers, incl. speedpedelecs. Dit verbod zal, conform het advies van Centrex, op het terrein aangeduid worden met de borden C5.
Artikel 3:
De overtredingen op dit besluit zullen beteugeld worden met politiestraffen.
Artikel 4:
Deze politieverordening wordt bekendgemaakt op de wijze voorgeschreven door artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 5:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen
- de procureur des konings te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de federale politie te Oudenaarde
- de politiezone Vlaamse Ardennen
- de lokale politie Kruisem
- de brandweerzone Vlaamse Ardennen
- de aannemer
- de afdeling Infra
- de dienst communicatie