Op het grondgebied van de gemeente Kruisem worden diverse openbare kermissen georganiseerd. Voor de inname van het openbaar domein voor standplaatsen op de openbare kermissen op het grondgebied van de gemeente is het aangewezen om uniforme tarieven vast te stellen.
Er worden tevens publieke manifestaties van korte duur, al dan niet in openlucht georganiseerd. De gemeente wenst dergelijke manifestaties aan te moedigen en wenst daarom geen retributie te heffen op de inname van het openbaar domein voor standplaatsen in het kader van deze publieke manifestaties.
Bij het organiseren van openbare kermissen en publieke manifestaties wordt regelmatig gebruik gemaakt van de gemeentelijke elektriciteitskasten en de gemeentelijke standpijpen opgesteld op het openbaar domein. Hiervoor is het aangewezen uniforme tarieven vast te stellen.
De tarieven werden vastgesteld in 2019 en sindsdien niet verhoogd. Het is billijk de retributies te verhogen gezien de algemene prijsstijgingen in de voorbije jaren.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 8 juli 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op de inname van het openbaar domein voor standplaatsen op geregelde kermissen en het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten bij publieke manifestaties van korte duur op te heffen vanaf 1 januari 2025.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het hernieuwen van deze retributie is budgettair noodzakelijk.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41,177, 286, 287, 288 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 juli 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op de inname van het openbaar domein voor standplaatsen op geregelde kermissen en het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten bij publieke manifestaties van korte duur voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Het gemeentelijk reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen, zoals dit door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2024 werd goedgekeurd.
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 8 juli 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op de inname van het openbaar domein voor standplaatsen op geregelde kermissen en het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten bij publieke manifestaties van korte duur wordt opgeheven op 1 januari 2025.
Artikel 2:
Er wordt een retributie geheven op de inname van het openbaar domein voor standplaatsen op geregelde kermissen voor een termijn beginnend op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2028.
Het bedrag van de retributie op de inname van het openbaar domein wordt als volgt vastgesteld:
Grootte inname openbaar domein | Dagprijs (incl. btw) |
kleiner dan 45m² | 10 euro |
van 46m² tot 100m² | 25 euro |
van 101m² tot 200m² | 40 euro |
meer dan 200m² | 85 euro |
Artikel 3:
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten tijdens geregelde kermissen en tijdens publieke manifestaties van korte duur voor een termijn beginnend op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2028.
Het bedrag van de retributie voor het gebruik van gemeentelijke elektriciteitskasten wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 4:
Elke deelnemer aan geregelde kermissen en publieke manifestaties van korte duur die voor zijn installaties een positief keuringsverslag kan voorleggen mag gebruik maken van de gemeentelijke elektriciteitskasten. De aanvraag tot het gebruik dient minimaal 15 dagen voor de eerste dag van het gebruik te gebeuren. Het keuringsverslag moet op verzoek van de bevoegde gemeentelijke ambtenaar voorgelegd worden en dit ten laatste de dag voor de aansluiting van de elektriciteitskast. De bevoegde gemeentelijke ambtenaar staat in voor de controle op het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten.
Artikel 5:
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de standpijpen tijdens publieke manifestaties van korte duur voor een termijn beginnend op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2028.
Artikel 7:
De retributie op het gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten tijdens geregelde kermissen, tijdens publieke manifestaties van korte duur en het gebruik van standpijpen tijdens publieke manifestaties van korte duur is verschuldigd door de natuurlijke persoon, de rechtspersoon of de feitelijke vereniging op wiens naam de aanvraag tot gebruik van de elektriciteitskast en/of standpijp gebeurt. Deze dient betaald te worden na ontvangst van de factuur door de gemeente.
Artikel 8:
Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 9:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 10:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.