De gemeenteraad wordt verzocht om maatregelen vast te stellen in het kader van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite" en "Ronde van Vlaanderen voor heren elite," die op zondag 6 april 2025 het grondgebied van onze gemeente doorkruist. Deze beslissing is noodzakelijk om de veiligheid en het ordelijk verloop van dit evenement te waarborgen, rekening houdend met de omvang en impact ervan.
Om aan deze uitdagingen tegemoet te komen, wordt voorgesteld dat:
Er duidelijke afspraken worden gemaakt om mobiliteit, afvalbeheer en publieksstromen efficiënt te organiseren.
de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid de artikelen 119, 119bis, 133, 134, en 135 § 2;
de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet;
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 63, 285 en 286;
het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
de wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie de regelgeving over de geluidsnormen bij muziekactiviteiten in openbare en private inrichtingen zoals opgenomen in de Vlarem-wetgeving;
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;
het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen;
koninklijk besluit van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2;
de omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
de omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
het Ministerieel schrijven van 14 mei 2024 betreffende het hogervermeld koninklijk besluit van 22 mei 2019;
de ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
het algemeen politiereglement, vastgesteld door de gemeenteraad;
het reglement betreffende de publiektoegankelijke inrichtingen vastgesteld door de gemeenteraad;
de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard. Veiligheidsmaatregelen occasionele installaties, met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij gebruik van occasionele installaties voorzien van fotovoltaïsch zonne-energiesysteem;
I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein
Artikel 1
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 6 april 2025 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 14 februari 2025 bij de bevoegde burgemeester worden ingediend en dit via de website https://www.kruisem.be/evenementenaanvraag
Artikel 2
§1: De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden:
Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
§2: De vergunningsaanvraag moet de volgende stukken bevatten:
Artikel 3
Ten laatste op 14 maart 2025 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven.
Een afschrift van de vergunde activiteit(en) wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Artikel 4
Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden, waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft, kan de burgemeester de vergunning intrekken.
Het niet naleven van de voorwaarden van een gelijkaardige vergunning die werd verleend in de periode van 5 jaar te rekenen van de nieuwe vergunningsaanvraag, kan aanleiding geven tot weigering voor het verlenen van de vergunning, overeenkomstig artikel 3, 1ste lid.
II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter
Artikel 5
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats met openbaar karakter, dient door de organisator van de activiteit ten laatste op 14 februari 2025 te worden gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft.
De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 2 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1, 2de lid.
In het kader van het 1ste lid wordt iedere activiteit die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, gelijkgesteld aan een activiteit in een besloten plaats met openbaar karakter.
Artikel 6
De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Artikel 7
De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 o.a. doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 6) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
III. Veiligheidszones
Artikel 8
De burgemeester kan op basis van een risicoanalyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.
Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen, ...)
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens door de organisator ten laatste op 14 februari 2025 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de organisator van de wielerwedstrijd. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 2 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1, 2de lid.
De burgemeester organiseert één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisatoren van randactiviteiten en met de verschillende hulpdiensten, rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten, teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.
In een veiligheidszone is het mogelijk dat de verschillende organisatoren een bijkomende overkoepelende veiligheidsverantwoordelijke aanduiden per veiligheidszone. Dit gebeurt in overleg met en op vraag van de gemeentelijke veiligheidscel.
Artikel 9
Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 3 en 4, dan wel artikel 7 van toepassing.
IV. Algemene bepalingen
Artikel 10: Normatief kader
Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage):
Artikel 11: Indeling van het terrein of de ruimte.
- alle constructies, tenten, standen, risicozones, sanitaire zones, podia,…
- alle in- en uitgangen
- hulpposten en blusmiddelen
- evacuatiewegen, evacuatiezones en nooduitgangen
Artikel 12: Veiligheid
- een gedetailleerd draaiboek met vermelding van alle geplande activiteiten (opbouwfase, evenementfase en afbraakfase)
- lijst contactpersonen van de organisatie tijdens het evenement, in opbouw- en afbraakfase. (organisator, veiligheidsverantwoordelijke, security, parkeerwachters, sfeerbeheerders, belangrijke personen eigen aan evenement, tijdelijke eet- en drankstandhouders en andere standhouders) + wijze van contacteren
- het inplantingsplan
- desgevallend het inrichtingsplan, evacuatieplan, verkeerscirculatieplan, en calamiteitenplan
- een oplijsting van:
- de aanwezige hulpdienstenposten en bereikbaarheid van deze plaatsen.
- de aanwezige evacuatiemiddelen (omroepinstallatie, sirenes) en -plaatsen.
- veiligheidsverlichting, pictogrammen en blusmiddelen.
- specifiek te verwachten risico’s inzake brand.
Artikel 13: Verkeer en mobiliteit
Artikel 14: Brandweergerelateerde risico’s.
Artikel 15: Beveiliging van het luchtruim.
- er moet een toelating zijn van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Luchtvaart voor het inrichten van de heli-landingsplaats.
- de inrichting moet voldoen aan de wettelijke referentie waarnaar wordt verwezen in het ministerieel besluit van 29 mei 2013 houdende regeling van het landen en het opstijgen van helikopters buiten de luchtvaartterreinen.
- de tankplaatsen worden in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel vastgelegd.
- alle mogelijke veiligheidsmaatregelen moeten in acht worden genomen om de burgers en omgeving te beschermen. Bij mogelijke incidenten of bijkomende risico’s wordt de activiteit onmiddellijk door de burgemeester stopgezet en worden de nodige instanties onmiddellijk ingelicht.
- Er moet rekening worden gehouden met de ingestelde geozones (droneverbod) door de Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Luchtvaart in de Regio Brugge, langs het parcours en in de regio Oudenaarde-Kluisbergen-Ronse.
Artikel 16: Medisch gerelateerde risico’s.
Artikel 17: Politioneel gerelateerde risico’s.
Artikel 18: Milieumaatregelen
Artikel 19: Communicatie
- gegevens van de communicatieverantwoordelijke van de organisator
- de reguliere interne en externe communicatiemiddelen
- de interne en externe communicatiemiddelen bij incidenten.
- welke communicatiemiddelen werden aangewend (persoonlijke brief of mail, reclame op radio en/of TV, website, affiches,…)
Artikel 20: Calamiteiten
De organisator van grote randevenementen kan gevraagd worden om een calamiteitenplan op te maken met betrekking tot de maatregelen bij:
Artikel 21: intellectuele rechten Ronde van Vlaanderen
De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie).
Artikel 22: Sancties
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 van deze verordening kunnen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 500 euro.
Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.
De gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.
De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Artikel 23
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit zal worden toegestuurd aan de Deputatie, aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank.