De tarieven voor de ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomst van de gemeentelijke diensten zijn niet meer in verhouding met de werkelijke kosten. Door de stijgende grondstofprijzen van de materialen, hogere personeelskosten en energiekosten voor machines en rollend materieel is een aanpassing van de huidige tarieven noodzakelijk, alsook het vaste tarief voor de dossierkosten. Dit vast tarief zal niet aangerekend worden in combinatie met een GAS boete of een andere bestuurlijke of strafrechtelijke sanctie.
De aanpassing van de tarieven voor tussenkomsten van gemeentelijke diensten zijn louter afgeronde indexeringen van de bestaande tarieven.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributieverordening op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke diensten op te heffen vanaf 1 januari 2023.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het hernieuwen van deze retributie is budgettair noodzakelijk.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 286, 287, 288, 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributieverordening op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke diensten voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Kruisem van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributieverordening op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke diensten wordt met ingang van 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 2:
Er wordt een retributie geheven op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke diensten voor een termijn beginnend op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3:
Het bedrag van de retributie op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke diensten wordt vastgesteld als volgt:
PRESTATIE |
EENHEID |
TARIEF |
Materialen |
|
kostende prijs |
Dossierkosten |
vast tarief |
90 euro |
Administratief personeel |
prijs per begonnen uur / per persoon |
55 euro |
Gemeentewerklieden |
prijs per begonnen uur / per persoon |
50 euro |
Voertuig <3,5T (incl. bestuurder) |
prijs per begonnen uur |
70 euro |
Vrachtwagen (incl. bestuurder) |
prijs per begonnen uur |
95 euro |
Landbouwtractor (incl. bestuurder) |
prijs per begonnen uur |
95 euro |
Graafmachine (incl. machinist) |
Prijs per begonnen uur |
120 euro |
Artikel 4:
De retributie is verschuldigd door diegenen die de tussenkomst noodzakelijk maken.
Artikel 5:
De retributie wordt betaald na voorlegging van de factuur door de gemeente.
Artikel 6:
Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 7:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 8:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.