De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 19:00.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 5 februari 2024 worden goedgekeurd.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat raadslid Valerie Snoeck de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Het krediet voor deze subsidie zal in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 opgenomen worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werd vooraf getoetst of zij voldoet aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie is ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van de subsidie te bekomen.
De vereniging die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moet voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde vereniging is erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De vereniging waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend heeft ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan Komt uit ui kot vzw ten bedrage van 1.500 euro als bijdrage in de organisatiekosten avondmarkt Zingem en andere activiteiten.
Artikel 2:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Het nodige krediet zal voorzien worden bij een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
De gemeente Kruisem is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA), met maatschappelijke zetel te 9320 Aalst (Erembodegem) en correspondentieadres te 9520 Sint-Lievens-Houtem (Vlierzele), Gentsesteenweg 1B.
De gemeenteraad is in zitting van 11 maart 2019 overgegaan tot de aanduiding van raadslid Geoffrey Verleyen als kandidaat-afgevaardigde in de raad van bestuur met raadgevende stem in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging SOLvA.
De afgevaardigden met raadgevende stem zijn altijd raadsleden die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
De heer Geoffrey Verleyen heeft op 1 september 2023 zijn ontslag ingediend als raadslid en maakt dus geen deel meer uit van de gemeenteraad waardoor hij ook niet meer kan zetelen als afgevaardigde in de raad van bestuur met raadgevende stem.
Er wordt voorgesteld om voor de resterende duur van de legislatuur raadslid Dieter Van Malderghem voor te dragen als kandidaat-afgevaardigde met raadgevende stem in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging SOLvA.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de dienstverlenende vereniging SOLvA.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019 betreffende de intergemeentelijke samenwerking – dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA) - voordragen van een kandidaat-bestuurder en een kandidaat-deskundige en een kandidaat- afgevaardigde met raadgevende stem in de Raad van bestuur.
Artikel 1:
De heer Dieter Van Malderghem, verkozen raadslid op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, wordt voorgedragen als kandidaat-afgevaardigde met raadgevende stem in de raad van bestuur van de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA), met maatschappelijke zetel te 9320 Aalst (Erembodegem) en correspondentieadres te 9520 Sint-Lievens-Houtem (Vlierzele), Gentsesteenweg 1B.
Artikel 2:
Deze vertegenwoordiging wordt voorgedragen voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024, maar kan te allen tijde door de gemeenteraad ingetrokken worden.
Artikel 3:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienstverlenende vereniging SOLvA, de kandidaat-bestuurder en de kandidaat-deskundige en de kandidaat-afgevaardigde met raadgevende stem in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Op 12 december 2023 en 15 december 2023 beslisten de politieraden van respectievelijk de politiezones Vlaamse Ardennen en Brakel om beide zones te fusioneren.
Door de betrokken burgemeesters/ voorzitters politiecolleges van de politiezones Brakel en Vlaamse Ardennen werd de gezamenlijke aanvraag tot vrijwillige samensmelting van de politiezones Brakel en Vlaamse Ardennen ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie. Dit verzoek tot samenvoeging heeft geleid tot het KB betreffende de bepaling van het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezone dat op 4 maart 2024 in het Staatsblad werd gepubliceerd, hierna genaamd KB1.
Met de vaststelling van het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezone wordt de fusie officieel. Dit laat de nieuwe politiezone toe haar beheersorganen (politiecollege, politieraad) nu reeds te installeren, terwijl de effectieve oprichting van de lokale politie van de nieuwe politiezone pas later een feit is (1 januari 2025). In tussentijd blijft de lokale politie van de vorige politiezones actief.
Ten gevolge van de publicatie van het voormelde KB1 moeten de gemeenteraden van de nieuwe politiezone overgaan tot de verkiezing van de leden van de (nieuwe) politieraad tijdens de eerste zitting van de gemeenteraad die volgt op de bekendmaking van KB1. Voor deze verkiezing moeten de richtlijnen van de omzendbrief van 13 november 2018 betreffende de verkiezing en installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone gevolgd worden.
De politieraad van de nieuwe politiezone zal bestaan uit 21 leden. Het aantal vertegenwoordigers van de gemeente Kruisem in de politieraad werd door de politieraad van de PZ Vlaamse Ardennen in zitting van 20 februari 2024 vastgesteld op 4 gemeenteraadsleden. De burgemeesters van de gemeenten die deel uitmaken van de meergemeentezone zijn van rechtswege lid van de politieraad en worden niet meegerekend in het aantal leden.
De verkiezing van de politieraadsleden gebeurt in openbare vergadering, in aanwezigheid van de meerderheid van de gemeenteraadsleden in functie, overeenkomstig het principe van het meervoudig stemrecht waarbij elk gemeenteraadslid van de gemeenteraad van Kruisem over 3 stemmen beschikt.
Raadsleden die zich kandidaat wensten te stellen, werden opgeroepen een voordrachtakte in te dienen en werden hierover geïnformeerd door middel van de Informatienota van de Burgemeester dd. 5 maart 2024.
De voordrachtakten werden op 11 maart 2024 door de burgemeester, in aanwezigheid van de algemeen directeur, in ontvangst genomen.
Er werden 3 voordrachtakten ingediend, ondertekend door verkozenen voor de gemeenteraad, waarbij de volgende kandidaten worden voorgedragen :
Kandidaat effectieve leden |
Kandidaat opvolgers |
Raadsleden die de voordracht deden |
Delbaere Eveline, Maria |
|
Robrecht Bothuyne |
Van Betsbrugge Kathelijne, Maria |
|
Robrecht Bothuyne |
Vandenabeele Luc, Johan |
|
Robrecht Bothuyne |
Geysens Filip |
Vandenbroucke Tildeke |
Geysens Filip & Vandenbroucke Tildeke |
Vandenbroucke Tildeke |
|
Geysens Filip & Vandenbroucke Tildeke |
Dhont Piet, Lode, Karel |
Dhont Piet |
Op basis van voornoemde voordrachtakten wordt door de burgemeester een kandidatenlijst opgemaakt als volgt :
Kandidaat effectieve leden (in alfabetische volgorde) |
Kandidaat opvolgers (in precieze volgorde zoals vermeld in de voordrachtakte) |
Delbaere, Eveline, Maria |
|
Dhont Piet, Lode, Karel |
|
Geysens Filip |
Vandenbroucke Tildeke |
Van Betsbrugge Kathelijne, Maria |
|
Vandenabeele Luc, Johan |
|
Vandenbroucke Tildeke |
De 2 jongste gemeenteraadsleden in leeftijd, Valerie Snoeck en Peter Depauw staan de burgemeester bij naar aanleiding van de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
In openbare vergadering en bij geheime stemming wordt overgegaan tot de verkiezing van de effectieve leden en hun eventuele opvolgers van de politieraad.
22 raadsleden nemen deel aan de stemmingen en ontvangen elk 3 stembiljetten. Op elk stembiljet brengt het raadslid een stem uit voor een kandidaat-effectief lid of een blanco stem.
66 stembiljetten worden overhandigd aan de burgemeester en zijn bijzitters.
66 stembiljetten werden in de stembus aangetroffen.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat :
- 0 ongeldige stembiljetten
- 0 blanco stembiljetten
- 66 geldige stembiljetten
De op deze 66 geldige stembiljetten uitgebrachte stemmen werden toegekend als volgt:
Naam en voornaam kandidaat-effectieve leden |
Aantal verkregen stemmen |
Delbaere, Eveline, Maria |
15 |
Dhont Piet, Lode, Karel |
9 |
Geysens Filip |
15 |
Van Betsbrugge Kathelijne, Maria |
12 |
Vandenabeele Luc, Johan |
15 |
Vandenbroucke Tildeke |
0 |
TOTAAL |
66 |
De stemmen werden uitgebracht op naam van regelmatig voorgedragen kandidaat-effectieve leden.
De 4 kandidaat-effectieve leden die het grootste aantal stemmen hebben verkregen, worden verkozen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus (gewijzigd door de wet van 21 mei 2018 wat de verkiezing van de politieraad betreft) in het bijzonder artikelen 9, 12, 18, 91/2, 91/3, 91/4, 91/6 en 257.
Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 7 november 2018, in het bijzonder de artikelen 2, 4, 5, 7 en 10.
Koninklijk Besluit van 4 maart 2024 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen in politiezones.
Ministeriële omzendbrief van 13 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentepolitiezone.
Publicatie van de Vlaamse bevolkingscijfers op 01/01/2018 (Belgisch Staatsblad 19/02/2018).
Politieraadsbesluit van de politieraad van de Politiezone Vlaamse Ardennen van 12 december 2023 houdende de goedkeuring van de vrijwillige samensmelting tussen de politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen.
Politieraadsbesluit van de politiezone Brakel van 15 december 2023 houdende de goedkeuring van de vrijwillige samensmelting tussen de politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen.
Gemeenschappelijke aanvraag tot -vrijwillige samensmelting van 22 december 2023 van de politiezones Brakel en Vlaamse Ardennen.
Politieraadsbesluit van de politiezone Vlaamse Ardennen van 20 februari 2024 - Vrijwillige samensmelting van de politiezones Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm en Vlaamse Ardennen — bepalen aantal raadsleden nieuwe politieraad fusiezone.
Politieraadsbesluit van de politiezone Brakel van 23 februari 2024 - Vrijwillige samensmelting van de politiezones Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm en Vlaamse Ardennen — bepalen aantal raadsleden nieuwe politieraad fusiezone.
Artikel 1 :
De Burgemeester stelt vast dat de 4 kandidaat-effectieve leden die het grootste aantal stemmen hebben behaald, worden verkozen:
Verkozen tot effectief lid van de politieraad |
Kandidaten die als opvolgers voor elk hiernaast vermeld verkozen effectief lid werden voorgedragen zijn van rechtswege en in de volgorde van de voordrachtakte de opvolgers van deze effectief verkozen leden |
|
Delbaere, Eveline, Maria |
|
|
Geysens Filip |
Vandenbroucke Tildeke |
|
Van Betsbrugge Kathelijne, Maria |
|
|
Vandenabeele Luc, Johan |
|
|
|
|
|
Artikel 2 :
De verkiesbaarheidsvoorwaarden zijn vervuld door alle in artikel 1 vermelde kandidaat-effectieve leden en hun van rechtswege opvolgers.
Artikel 3 :
Geen enkel effectief lid bevindt zich in één van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in de wet van 7 december 1998.
Artikel 4 :
Dit proces- verbaal wordt ondertekend door de burgemeester, de algemeen directeur en de raadsleden-bijzitters en wordt overeenkomstig artikel 18bis WGP en artikel 15 van het koninklijk besluit in dubbel exemplaar aan de bestendige deputatie overgemaakt.
De gemeente Kruisem ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 8 november 2021.
Er dient hierover een jaarlijkse inhoudelijke rapportering te worden opgemaakt met betrekking tot de voortgang ervan.
Het rapport dient voor kennisname te worden voorgelegd aan de gemeenteraad en wordt vervolgens bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend.
De gemeente moet hiervoor gebruik maken van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt (bijlage 1).
Dit rapport werd ook ter kennis gegeven aan de milieuraad op 7 februari 2024 (bijlage 2).
Het Burgemeestersconvenant 2030 aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen ondertekend op 8 april 2019.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenten overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Aanvraag
De aanvragers (dhr. Nuyttens Jan en Thomas, mevrouw Vanassche Carine en mevrouw Nuyttens Elisa hebben een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het oprichten van 3 woningen. (OMV_2023145794) ter hoogte van de Ouwegemsesteenweg 150 te 9750 Kruisem. Op het perceel bevindt zich nog een restant van een voetweg (n°24). Sinds het gemeentewegendecreet heeft deze het statuut van een gemeenteweg.
In het dossier wordt - via de geïntegreerde procedure - eveneens een afschaffing van de voetweg gevraagd, om nadien een uitvoerbare omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen te kunnen bekomen. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak der wegen, de inhoudelijke beoordeling van de vergunningsaanvraag is een expliciete bevoegdheid van het CBS.
Voorwerp van de aanvraag
Het gemeentebestuur ontving een omgevingsaanvraag voor een groepswoningbouwproject voor het oprichten van 3 ééngezinswoningen. Het betreft een driewoonst met twee halfopen bebouwingen en één (in)gesloten bebouwing. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure (art. 13 uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning).
Het betrokken perceel is gelegen langsheen de Ouwegemsesteenweg, een voldoende uitgeruste gewestweg die loopt door de kern van Ouwegem en verder verbinding maakt met kern van Lozer. De eigendom is gesitueerd ten westen van de dorpskern van Ouwegem in een uitgestrekt woonlint. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door in hoofdzaak residentiële bebouwing als gesloten, halfopen en open bebouwingen, in uiteenlopende bouwstijlen en typologieën. Achteraan de site bevindt zich een openruimtelandschap.
Op de eigendom vooraan ter hoogte van straatzijde bevindt er zich nog een restant van de voetweg n°24, die juridisch nog (gedeeltelijk) aanwezig is op het terrein. Het overige tracé van de voetweg (ten noorden van het perceel) werd afgeschaft in de ruilverkaveling Ouwegem (datum ruilverkaveling Ouwegem: 11/08/1978). Gezien het perceel van de aanvraag geen deel uitmaakt van de ruilverkaveling, werd het deel van de voetweg op het perceel niet gewijzigd, noch afgeschaft.
De procedure om te beslissen over de opheffing van de voetweg n°24 gebeurt via een omgevingsaanvraag en art. 12 §2 van het decreet gemeentewegen laat toe om bij omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen een geïntegreerde procedure te voeren, waarbij uitspraak wordt gedaan over de rooilijn en vergunningsaanvraag binnen één dossier.
Het restant van de voetweg n°24 heeft een oppervlakte van +/- 57m². De voetweg start centraal op het perceel 1204X en loopt schuin richting de linkerhoek van het perceel en eindigt daar ter hoogte van de hoek met achterste en zijdelingse perceelgrens. Het tracé loopt dwars door de bestaande gebouwen, deze gebouwen werden opgericht in 3 fases, meer bepaald in de jaren 1896, 1910 en 1927.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om binnen de omgevingsaanvraag (OMV_ 2023145794) in de Ouwegemsesteenweg 150 het resterend deel van buurtweg nr. 24 juridisch af te schaffen.
Hiervoor werd een apart opmetingsplan opgemaakt in functie van de afschaffing van de bestaande rooilijn centraal op het perceel.
Procedure – openbaar onderzoek
Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project, met geïntegreerde procedure inzake afschaffing rooilijn van de voetweg volgens het decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 19/01/2024 t.e.m. 17/02/2024. Er werden geen bezwaren ingediend.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er dus geen bezwaarschriften ontvangen die betrekking hebben op het afschaffen van de voetweg of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 en 7 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Bijlages
Er werden plannen bijgevoegd betreffende de af te schaffen voetweg, opgemaakt door landmeter Noël Martens, Heurnestraat 203, 9700 Oudenaarde;
Adviezen
Volgende adviesinstanties werden aangeschreven tijdens de procedure:
“De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende redenen:
Langs de N435 en op de locatie van de vergunningsaanvraag moet het aantal toegangen worden beperkt om te streven naar een overzichtelijk wegbeeld zodat weggebruikers potentiële conflictpunten kunnen inschatten.
Teneinde de toegang die in de vergunningsaanvraag wordt voorzien op een verkeersveilige wijze te gebruiken dienen aanpassingen aan het openbaar domein van de gewestweg te gebeuren. Woning 2 en 3 dienen voorzien te worden van een gemeenschappelijke toegang van 7 meter. De aanpassingen aan het openbaar domein om de woningen toegankelijk te maken zijn ten laste van de aanvrager.
Er ligt op heden geen akkoord voor tussen de aanvrager en het Agentschap Wegen en Verkeer omtrent de noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein.
Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat zij de in de aanvraag voorziene vorm van ontsluiting naar de openbare weg niet zal toestaan. Minstens dienen de plannen aangepast te worden waarbij woning 2 en 3 voorzien worden van een gemeenschappelijke toegang van 7 meter. (….)
De in de huidige vergunningsaanvraag voorziene ontsluiting zal dus onuitvoerbaar zijn, bij gebreke aan een akkoord hieromtrent door de wegbeheerder. Elke normaal en zorgvuldige vergunningverlenende overheid zal een project met een dergelijke ontsluiting niet vergunnen. Het getuigt immers van onzorgvuldig en kennelijk onredelijk bestuur om een stedenbouwkundige vergunning af te leveren die niet uitvoerbaar zal zijn bij gebreke aan de mogelijkheid om te ontsluiten naar de openbare weg.”
De voorwaarden en lasten vanuit de adviezen hebben geen betrekking op de afschaffing van de voetweg.
Motivering
Er wordt een groepswoningbouwproject aangevraagd. De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften ligt bij het college van burgemeester en schepenen. Verder bevat het dossier een vraag tot afschaffing van een restant van voetweg n°24 op perceel 1204X, met een breedte van 1,5m volgens de Atlas der Buurtwegen. De gemeenteraad spreekt zich uit over de afschaffing van de rooilijn en het afschaffen van het resterend deel gemeenteweg, zoals juridisch nog aanwezig.
De gevraagde afschaffing in voorliggend dossier is eerder beperkt van aard en regelt vooral een administratieve rechtzetting van een stuk tracé, dat indertijd niet opgenomen was binnen de ruilverkaveling. De ruilverkaveling heeft immers het overig tracé van de voetweg n°24 al volledig afgeschaft. Dit reststrookje lijkt dus eerder een administratief restant van de procedure die indertijd onvolledig en onlogisch werd gevoerd.
Vormelijk voldoet het plan ‘aanvraag tot opheffing van een gemeenteweg (restant voetweg n°24)’ aan de bepalingen uit art. 16 van het decreet gemeentewegen.
De gemeente doet afstand van een waardevermeerdering op de gronden door afschaffing van de voetweg, gelet op het zeer beperkt karakter van de afschaffing. Daarnaast dient ook rekening te worden gehouden met de historiek inzake de ruilverkaveling, waar eigenlijk het grootste deel reeds werd afgeschaft en het nu slechts om een administratieve rechtzetting van een restant gaat. De waardevermeerdering wordt m.a.w. geacht nihil te zijn gezien de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, en omdat de gemeenteweg reeds bebouwd is. (conform artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
Motivatie vanuit het algemeen belang – toekomstig openbaar domein en rooilijn:
De zaak der wegen blijft beperkt tot een afschaffing van een resterend deel van de voetweg n°24. Deze voetweg is in de loop der tijd als voetweg buiten gebruik geraakt en heeft geen functie of verbinding meer. Het overig tracé werd reeds afgeschaft via eerder vermelde ruilverkaveling. Er is dus geen nieuw tracé of wijziging van tracé voorzien.
Bovenlokaal of in de onmiddellijke omgeving (meso-schaal) heeft de aanvraag tot afschaffing geen impact op de omliggende gemeentewegen, noch op de doorwaadbaarheid van voet- en wandelwegen of de connectie binnen een breder netwerk en verder ook niet op vervoersstromen van gemotoriseerd vervoer. De voetweg is op vandaag ook fysiek niet (meer) aanwezig op het terrein. Er zijn dus ook geen bestaande structuren die worden geïmpacteerd door de afschaffing.
De aanvraag heeft geen impact op derden gezien het zeer beperkt resterend juridisch tracé. De noden van huidige en toekomstige generaties komen door de afschaffing niet in het gedrang. Het algemeen belang kan niet worden geschaad, gezien het restant geen functie of nut meer heeft. Ook voor aangrenzende percelen betekent de opheffing geen wijziging van de bestaande situatie, enkel het betrokken perceel van de aanvraag kan in acht worden genomen voor de afweging, gezien enkel hier het tracé nog effectief (juridisch) gesitueerd is.
De gemeenteraad van Zingem stelde in zitting van 8 september 2016 haar beleidsplan inzake het verbreden en verdiepen van het gemeentelijk mobiliteitsplan definitief vast (BS 21/09/2016). Het beleidsplan Trage Wegen van de gemeente Zingem maakt integraal deel uit van het goedgekeurde mobiliteitsplan. De restant van voetweg 24 werd niet opgenomen in het mobiliteitsplan, noch in het beleidsplan Trage Wegen. Dit kan enerzijds om een vergetelheid gaan, anderzijds wordt hiermee ook onrechtstreeks aangegeven dat het resterende stuk voetweg geen (algemeen) belang heeft en kan/mag afgeschaft worden. Immers werden de overige voetwegen allemaal geïnventariseerd en gequoteerd om te behouden/af te schaffen/herstellen/optimaliseren.
Hieruit kan besloten worden dat de aanvraag niet strijdig is met de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen.
Bijgevolg zijn er geen bezwaren tegen de afschaffing van de voetweg en het afschaffen van de bestaande rooilijn van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak der wegen, de inhoudelijke beoordeling van de vergunningsaanvraag is een expliciete bevoegdheid van het CBS.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikelen 3, 4 en 12.
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO)
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31, 75 e.v.;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 47;
De bevoegdheid om het project ten aanzien van de ruimtelijke ordening te beoordelen, is uitsluitend toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen. Voor wat betreft de afschaffing van een juridisch bestaande openbare voetweg ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de aanvraag. Enkel de gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijzigingen en aanpassingen aan gemeentewegen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen' en beslist zijn goedkeuring te hechten aan de afschaffing van het resterend deel voetweg n°24 (Afdeling 5, Sie. A, deel perceel nr. 1204X) .
Artikel 2
De opheffing van het restant van de rooilijn ‘voetweg n°24’, met een oppervlakte van 57m², zoals weergegeven op het bijgevoegd rooilijnplan ‘aanvraag tot opheffing van een gemeenteweg (restant voetweg n°24 )’, dd. 31/10/2023, opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Noël Martens, Heurnestraat 203 te 9700 Oudenaarde wordt goedgekeurd.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit. Voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voorliggende plannen.
Artikel 3
De gemeente doet afstand van een waardevermeerdering op de gronden door afschaffing van de voetweg, gelet op het zeer beperkt karakter van de afschaffing. De waardevermeerdering wordt m.a.w. geacht nihil te zijn gezien de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, en omdat de gemeenteweg reeds bebouwd is. (conform artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De actueel geldende beslissing steunde op de volgende motivering
1. Aanleiding
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Hiervoor
zullen gedurende drie jaar 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld worden die zich uitsluitend zullen
bezig houden met het controleren op zwerfvuil in Vlaanderen.
2. Wat houdt het project in?
Via patrouilles op het terrein en prikacties, ook eventueel ’s avonds en in het weekend, zal getracht
worden overtreders op heterdaad te betrappen.De scope is beperkt tot zwerfvuil: sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, flesjes,
pizzadozen,snoepverpakkingen, fruitafval, hondenpoepzakjes,… Ook controle op het bij-hebben van een
zakje voor hondenpoep valt onder dit project.
Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met
waarschuwingen. Een effectieve beboeting achteraf door de sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk voor
het goede verloop van dit project.
De acties wordt afgestemd op de vragen van de gemeente of IMOG, waarbij IMOG de aanvragen van haar
vennoten bundelt.
3. Wat niet?
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles rond sluikstorten, analyse van camerabeelden,
sensibiliserende acties, controle op het buiten zetten van huisvuil op verkeerde tijdstippen, of andere
afvalovertredingen.
Reden gevraagde actualisatie
Er wordt door OVAM gevraagd een vernieuwd besluit te nemen in navolging van de aanpassing van de GAS-wetgeving. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen OVAM.
De OVAM houdt een lijst bij met de namen van onze personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht. De lijst met namen dienen ook niet toegevoegd te worden bij de beslissing.
OVAM benadrukt dat het belangrijk blijft dat nog steeds de betreffende artikelnummers worden opgesomd in het aanstellingsbesluit.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving,
opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van
inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Het algemeen politiereglement voor de zone Vlaamse Ardennen;
De gemeentelijke politieverordening betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en
vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
De gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 tot het aanstellen van gewestelijke vaststellers voor gemeentelijke administratieve sancties.
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente gekoppeld aan deze aanstelling.
Artikel 1:
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van Kruisem voor de vaststelling van overtredingen voor volgende artikels uit het algemeen politiereglement van de politiezone Vlaamse Ardennen:
Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan
Omwille van de vele regen de afgelopen maanden stond de Broekstraat tot twee maal blank.
Hierdoor kreeg ik de vraag van een aantal bewoners of er al plannen zijn om dit in de toekomst te vermijden.
Het gaat hier niet enkel over de wateroverlast maar ook over de staat van het wegdek.
Hierbij verwijs ik graag naar actiepunt 109 in het meerjarenplan 2020-2025 waar vermeld wordt dat deze werken moeten gebeuren met een privaat project en samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Vraagstelling
De gemeenteraadsfractie Open VLD Kruisem verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Verwijzend naar een krantenartikel in Het Laatste Nieuws daterend 14-02-2023 waar geschreven wordt dat de werken zullen aanvangen na de zomervakantie 2023 alsook verwijzend naar het actiepunt 141 in het meerjarenplan 2020-2025 waar gesteld wordt dat behoudens problemen de werken kunnen gestart worden in 2020.
Vraagstelling
De gemeenteraadsfractie Open VLD Kruisem verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 om 19:50.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter