De voorzitter opent de zitting op 11/12/2023 om 19:00.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 13 november 2023 worden goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2020-26 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het meerjarenplan 2020-26 bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, een toelichting en de bijhorende documentatie. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het O.C.M.W. Dit beleidsrapport omvat de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het O.C.M.W.
Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad stellen in uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur elk hun deel van het meerjarenplan vast, waarna de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan, vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.
Het meerjarenplan 2020-26 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat in geen enkel jaar negatief is en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk is aan nul. De aangepaste kredieten voor 2023 en 2024 worden per entiteit vastgesteld (schema M3).
Het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het O.C.M.W. samen.
Na beraadslaging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 254, 255, 256, 259, 286 5 1 30, 287, 330 en 597.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor openbaar welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, artikel 1, 7 0 en 18 0 in het bijzonder.
Meerjarenplan 2020-2026 aanpassing 4.
Artikel 1:
Het meerjarenplan 2020-26 aanpassing 4 - deel GEMEENTE wordt vastgesteld en voor verdere behandeling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 2:
Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
Het meerjarenplan 2020-26 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het meerjarenplan 2020-26 bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, een toelichting en de bijhorende documentatie. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het O.C.M.W. Dit beleidsrapport omvat de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het O.C.M.W.
Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad stellen in uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur elk hun deel van het meerjarenplan vast, waarna de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan, vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.
Het meerjarenplan 2020-26 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat in geen enkel jaar negatief is en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2026 minstens gelijk is aan nul. De aangepaste kredieten voor 2023 en 2024 worden per entiteit vastgesteld (schema M3).
Het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het O.C.M.W. samen.
Na beraadslaging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 254, 255, 256, 259, 286 5 1 3 0, 287, 330 en 597.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor openbaar welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, artikel 1, 7 0 en 18 0 in het bijzonder.
Meerjarenplan 2020-2026 aanpassing 4.
Artikel 1:
Het meerjarenplan 2020-26 aanpassing 4 wordt goedgekeurd zoals gezien in bijlage.
Artikel 2:
Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging en deze nominatieve subsidies niet zijn opgenomen in subsidielijst maar worden apart geagendeerd.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend aan volgende vereniging(en):
Naam vereniging |
Toelage (euro) |
Aanwending |
Vriendenkring Rwanda |
3 000 |
Tegemoetkoming huurkosten opslagplaats hulpgoederen |
Vriendenkring vrijwillige brandweer |
1 860 |
Deelname aan buitenlands tornooi |
Vriendenkring civiele bescherming |
7 500 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten en toezicht gemeentelijke activiteiten (gratis) |
Burgerbescherming Zingem |
700 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten en toezicht gemeentelijke activiteiten (gratis) |
Adelardus Huise vzw |
2 100 |
Bijdrage in de organisatiekosten Dorpsfeest Huise, Landbouwcontactdag en andere activiteiten |
d'Ouwegemse Fluitjes |
2 000 | Bijdrage in de organisatiekosten Fluitjesfeesten (coördinerende organisator) |
Euro-Kartoenale vzw |
5 500 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten en de specifieke organisatiekosten tentoonstellingen |
Heemkundige Kring Huizingouw vzw |
1 000 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Kruishoutem |
5 500 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten (incl. jeugdharmonie) |
Verbroedering De Biest vzw |
1 500 |
Bijdrage in de organisatiekosten Biestfeesten en andere activiteiten |
Vlaamse Molens en de Werkgroep Huisekoutermolen |
6 700 |
Tussenkomst elektriciteitsaansluiting op de locatie van de molen |
Confrérie van het Heilige Kruis |
250 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
De Zingemse Wielervrienden |
1 500 |
Bijdrage in de organisatiekosten Meerskantfeesten) |
Heem- en Geschiedkundige Kring Hultheim |
1 500 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
Koninklijke Fanfare Het Lyrisch Genootschap |
1 000 |
Opluisteren van gemeentelijke kermissen en plechtigheden (gratis) |
Koninklijke Fanfare Nokere |
2 500 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten en opluisteren van kermis Nokere (gratis) |
Kruishoutems Reuzengild |
1 400 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten en uitstappen met de reuzen binnen de gemeente (gratis) |
Kunstkring Triangel |
1 000 |
Bijdrage in de organisatiekosten jaarlijkse tentoonstelling |
NSB Kruishoutem |
365 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
Oudstrijdersbond (NSB) Huise |
365 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
Oudstrijdersbond (NSB) Zingem |
365 |
Bijdrage in de algemene werkingskosten |
Wijkraad Marolle |
1 500 |
Bijdrage in de organisatiekosten Marollekermis en andere activiteiten |
KSK Zingem |
2 800 |
inzaaien 2 voetbalvelden |
KVC Nokere-Kruishoutem |
5 600 |
inzaaien 4 voetbalvelden |
VCE Huise-Ouwegem |
1 400 |
inzaaien 1 voetbalveld |
JH Nuitgang |
1 500 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Heuvelheem |
500 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
KVG bond gehandicapten |
250 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Kind en gezin, plaatselijke afdeling raadpleging der zuigelingen |
200 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Rode Kruis afdeling Kruisem |
125 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Bloedgevers Huise-Ouwegem-Lozer |
125 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Bloedgevers Zingem |
125 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Liberale ziekenzorg Zingem |
250 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Samana Huise-Ouwegem |
250 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Samana Kruishoutem |
250 |
Bijdragen in de algemene werkingskosten |
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaten schepen baron Bernard della Faille d’Huysse en raadslid Achiel De Coninck de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan Koninklijke verbroedering Henri Van Oost ten bedrage van 365 euro als bijdrage in de jaarlijkse herdenking en bloemenhulde 11 novemberviering.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 2:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaten schepenen Robrecht Bothuyne en baron Bernard della Faille d’Huysse de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan Nokere Sport ten bedrage van 60.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten Nokere Koerse en randactiviteiten.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Gerrit Depaepe de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan de Koninklijke harmonie Sint-Cecilia Zingem (inclusief jeugdafdeling) ten bedrage van 3.500 euro als bijdrage in de algemene werkingskosten en het opluisteren van gemeentelijke kermissen en plechtigheden.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat burgemeester-voorzitter Joop Verzele de vergadering voor de behandeling van dit punt. Het voorzitterschap wordt voor dit punt waargenomen door schepen Robrecht Bothuyne.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan Gulden Eifeesten ten bedrage van 35.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van de Gulden Eifeesten.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Kristof Callens de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan L’ Equino ten bedrage van 17.500 euro als bijdrage in de organisatiekosten paardensportevenement en randactiviteiten.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Gerrit Depaepe de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
Er zijn kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 4.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan de Drijkeuningen Zingem ten bedrage van 1.500 euro als bijdrage in de organisatiekosten van het Drijkeuningenfeest.
Artikel 2:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast te stellen tenzij het gaat over opdrachten die passen binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’ of de raad de opdrachten nominatief heeft toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten als de raad de overheidsopdracht nominatief heeft toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het is voor de soepele werking van het bestuur wenselijk dat een aantal overheidsopdrachten inzake investeringen van beperkte omvang nominatief worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen.
Na beraadslaging.
De artikelen 41, § 2,10°, art. 56, § 3, 6°, 269 en 285 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 1:
Onderstaande overheidsopdrachten worden nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen:
2023 | 2024 | |
Herstellingswerken aan wegen (ACT-142): diverse plaatselijke herstellingen | 642.000 | 1.000.000 |
Digitale infoborden op invalswegen (ACT-159) | 65.000 | 65.000 |
Gemeentehuis Kruishoutem (ACT-163): oa energetische verbouwing gemeentehuis | 70.000 | 350.000 |
Gemeentelijke loods Zingem (ACT-165): o.a herstelwerken dak, plaatsen zonnepanelen | 70.000 | 50.000 |
Gemeentelijke loods Kruishoutem (ACT-166): oa vernieuwen /structureel herstel dak | 90.000 | 50.000 |
Cultuurcentrum De Mastbloem (ACT-167): oa digitalisering theatertechnieken | 31.762 | |
Administratief centrum Zingem (ACT-184): inrichting subgedeelte bibliotheek | 302.000 | |
Gemeentelijke basisschool De Bosrank (ACT-188): o.a valdempende ondergrond, platte daken herstellen/vernieuwen, zonnepanelen | 65.000 | 50.000 |
Gemeentelijke basisschool De Weide Wereld (ACT-189): oa klasuitbreiding, digitale borden vernieuwen | 815.000 | 200.000 |
Gemeenschapszalen (ACT-192): o.a inrichting/meubilair dorpshuis |
30.000 | |
Rollend materieel (ACT-204): gefaseerd vervangen voertuigen |
79.700 | 100.000 |
Materieel en machines (ACT-205): o.a verkeersborden en flitspalen, lastoestel, hakselaar, multimachine met toebehoren, nadar |
250.000 | |
Opmaak van een duurzame ruimtelijke visie (ACT-246): oa beleidsplan ruimte |
118.500 | 75.000 |
Opmaak ruimtelijke uitvoeringsplannen (ACT-247) |
85.100 | 35.000 |
Laadpalen elektrische voertuigen (ACT-273) |
90.000 | |
Speeltoestellen en skateterreinen (ACT-278): |
112.100 | |
Voetbalsite Kruishoutem: (ACT-279): oa Led-verlichting |
30.000 | |
Voetbalsite Zingem (ACT-280): oa verlichting, verwarmingsinstallatie, parking, kunstgras |
460.000 | 600.000 |
Voetbalsite Huise (ACT-281): oa dakwerken |
43.000 | |
digitalisering (ACT-91): o.a informaticamaterieel |
91.910 | 110.000 |
Het college van burgemeester en schepenen is derhalve bevoegd om voor bovenstaande opdrachten:
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan de algemeen en de financieel directeur.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
Overeenkomstig artikel 40 WGP stemt elke gemeenteraad in de meergemeentezone de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Het K.B. van 15 januari 2003 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentezone stelt dat het percentage van het aandeel van elke gemeente in de globale gemeentelijke dotatie wordt bepaald in onderling akkoord tussen de verscheiden gemeenteraden.
Onder de deelnemende gemeenten in de politiezone is er een onderling unaniem akkoord gesloten waarbij het netto-tekort van de uitgaven min de ontvangsten worden verdeeld onder alle gemeenten volgens de hieronder bepaalde verdeelsleutel (percentage) :
STAD / GEMEENTE |
VERDEELSLEUTEL 2024. |
Kluisbergen |
7,98 % |
Kruisem |
19,90 % |
Oudenaarde |
65,01 % |
Wortegem-Petegem |
7,11 % |
In het kader van de optimalisatie van de financiering van de politiezone op het vlak van de buitengewone dienst werd eveneens besloten om het tekort of de bijdragen van de gemeenten in de gewone dienst te ontlasten door de buitengewone dienst apart van de gewone bijdrage te gaan financieren door middel van een investeringstoelage die wordt vastgesteld op grond van dezelfde verdeelsleutel.
Ten gevolge van de overeengekomen verdeelsleutel wordt de gemeentelijke werkingstoelage voor Kruisem bepaald op :
De gemeentelijke werkingstoelage 2024 aan de politiezone wordt ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020-2025 / boekjaar 2024 van Kruisem.
Ten gevolge van de overeengekomen verdeelsleutel de gemeentelijke investeringstoelage voor Kruisem wordt bepaald op :
De gemeentelijke investeringstoelage 2024 aan de politiezone wordt ingeschreven in de uitgaven van van het meerjarenplan 2020 - 2025 / boekjaar 2024 van Kruisem.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid de artikelen 34, 40, 71, 250bis.
Het K.B. van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentezone.
Het K.B. van 5 juni 2002 tot wijziging van het K.B. van 16 november 2001.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriële omzendbrief PLP 29 dd. 7 januari 2003 betreffende de begroting van de politiezone en de gemeentelijke dotaties aan de politiezones.
Artikel 1:
De gemeentelijke werkingsdotatie aan de politiezone Vlaamse Ardennen voor het dienstjaar 2024 ten laste van de gemeente Kruisem wordt vastgesteld op 1.208.022,99 EUR.
De noodzakelijke kredieten worden ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 - 2025 voor het boekjaar 2024.
Artikel 2:
De gemeentelijke investeringsdotatie aan de politiezone Vlaamse Ardennen voor het dienstjaar 2024 ten laste van de gemeente Kruisem wordt vastgesteld op 112.236 EUR.
De noodzakelijke kredieten worden ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 - 2025 voor het boekjaar 2024.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de minister van Binnenlandse Zaken, de heer Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen, de korpschef van de politiezone Vlaamse Ardennen, de bijzonder rekenplichtige van de politiezone Vlaamse Ardennen en de plaatselijke financieel directeur.
Artikel 4 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
Het tekort op de begroting van de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen dient gedragen te worden door de steden en gemeenten die deel uitmaken van de hulpverleningszone.
De zoneraad heeft een verdeelsleutel heeft vastgesteld voor de gemeentelijke dotaties op grond van de volgende parameters :
- inwonersaantal : 60 %
- gebouwd KI + outillage KI : 30 %
- ongebouwd KI : 5 %
- financiële draagkracht gemeten door gemiddeld inkomen/aangifte : 5 %.
De gemeenteraden van de zone dienen hun akkoord te geven over de verdeelsleutel van de gemeentelijke dotaties en dienen het bedrag van de gemeentelijke dotaties in te schrijven in de gemeentebudgetten.
De verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone ten laste van de gemeente Kruisem wordt vastgesteld op 9,7659 %.
Ten gevolge van de overeengekomen verdeelsleutel werd de gemeentelijke werkingstoelage te betalen door de gemeente Kruisem bepaald op 534.908 EUR.
De gemeentelijke werkingstoelage 2024 aan de hulpverleningszone wordt ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 – 2025 / boekjaar 2024.
Ten gevolge van de overeengekomen verdeelsleutel wordt de gemeentelijke investeringstoelage te betalen door de gemeente Kruisem bepaald op 299.569 EUR.
De gemeentelijke investeringstoelage 2024 aan de hulpverleningszone wordt ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 - 2025 / boekjaar 2024.
De wet van 31 december 1963 betreffende de Civiele Bescherming en alle latere wijzigingen.
De aanvullende overeenkomst tussen alle gemeenten binnen de prezone Vlaamse Ardennen van 25 februari 2003 en gewijzigd op 16 oktober 2007.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en alle latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 67 en 68.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
Het KB van 4 april 2014 inzake de vaststelling, berekening en betaling van de federale basisdotatie voor de hulpverleningszones.
Het KB van 19 april 2014 tot bepaling van de verdeelsleutel van de bijkomende federale dotatie aan de prezones en aan de hulpverleningszones.
De ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszones – criteria.
Artikel 1
De gemeentelijke werkingsdotatie aan de Hulpverleningszone Vlaamse Ardennen voor het dienstjaar 2024 ten laste van de gemeente Kruisem wordt vastgesteld op 534.908 EUR.
De noodzakelijke kredieten worden ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 - 2025 voor het boekjaar 2024.
Artikel 2:
De gemeentelijke investeringsdotatie aan de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen voor het dienstjaar 2024 ten laste van de gemeente Kruisem wordt vastgesteld op 299.569 EUR.
De noodzakelijke kredieten worden ingeschreven in de uitgaven van het meerjarenplan 2020 - 2025 voor het boekjaar 2024.
Artikel 3 :
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de minister van Binnenlandse Zaken, de heer Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen, de voorzitter van de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen, de bijzonder rekenplichtige van de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen en de plaatselijke financieel directeur.
Artikel 4 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Het krediet voor deze subsidie zal in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 opgenomen worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werd vooraf getoetst of zij voldoet aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie is ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van de subsidie te bekomen.
De vereniging die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moet voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde vereniging is erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De vereniging waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend heeft ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan de Lozerkermisvrienden ten bedrage van 1.500 euro als bijdrage in de organisatie van Lozerkermis.
Artikel 2:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Het nodige krediet zal voorzien worden bij een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In de Beverhoeksraat is het beurtelings parkeren al jaren een groot probleem. Vele wagens blijven enkele dagen fout geparkeerd staan.
Uit het advies van de lokale politie blijkt dat volgende verkeersmaatregelen in de Beverhoekstraat aangewezen zijn met het oog op de veiligheid van het verkeer op de openbare weg en het weren van gevaar voor de weggebruikers:
Het is aangewezen hiervoor een bestendig aanvullend verkeersreglement voor de Beverhoekstraat uit te vaardigen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988 en bekrachtigd bij wet van 24 juni 1988, inzonderheid de artikelen 119 en 135 §2.
Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief KB/ABB2018/4 van 20 juli 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het provinciedecreet van 9 december 2005.
Artikel 1 :
Het bestendig aanvullend verkeersreglement voor de Beverhoekstraat houdende de hiernavolgende verkeersmaatregelen, wordt goedgekeurd:
Artikel 2 :
De overtredingen op dit besluit zullen beteugeld worden met politiestraffen.
Artikel 3 :
Deze politieverordening wordt bekendgemaakt op de wijze voorgeschreven door artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4 :
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- de procureur des konings te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de federale politie te Oudenaarde
- de politiezone Vlaamse Ardennen
- de lokale politie Kruisem
- de brandweerzone Vlaamse Ardennen
- de afdeling Infra
- de dienst communicatie
Artikel 5 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid in kennis gesteld van de bekendmaking van dit besluit via de webtoepassing.
De betonvakken in de Spondemakersstraat werden aangelegd door de Ruilverkaveling in de jaren 70.
Door het zwaardere vervoer liggen de vakken vanaf de Bunderstraat en het stuk langs de E17 hier en daar gebroken of verzakt en zijn dan ook dringend aan herstel toe.
Tevens dient de riolering vanaf de Bunderstraat tot aan de Pladijsdreef te worden hersteld.
In het kader van de opdracht “Buitengewone herstellingswerken aan de betonverharding van de Spondemakersstraat” werd een bestek met nr. 2023/027 opgesteld door Afdeling INFRA.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.217,50 excl. btw (€ 43.305,68 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Een deel van de kostprijs wordt gefinancierd door Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent. Dit deel wordt geraamd op € 18.910,00.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 1 : Het bestek met nr. 2023/027 en de raming voor de opdracht “Buitengewone herstellingswerken aan de betonverharding van de Spondemakersstraat”, opgesteld door Afdeling INFRA worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 206.217,50 excl. btw (€ 43.305,68 btw medecontractant) waarvan € 187.307,50 excl BTW ten laste van de gemeente Kruisem.
Artikel 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 : Het rioleringsaandeel zal gefinancierd worden door Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Artikel 4 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 5 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-NP (ACT-142).
De gemeente Kruisem is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging CVBA Intergemeentelijke Maatschappij voor Openbare Gezondheid in Zuid-West-Vlaanderen (IMOG), Kortrijksesteenweg 264 te 8530 Harelbeke.
De gemeente Kruisem werd uitgenodigd op de Buitengewone Algemene Vergadering die plaatsvindt op 19 december 2023.
De uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op 19 december 2023 vermeldt volgende agenda:
De motivering voor de keuze voor een blijvende samenwerking via IMOG en de dus de afwijking van regio waaraan Kruisem werd gekoppeld in het regiodecreet is opgenomen in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen zoals gezien in bijlage. Met het initiëren van deze aanvraag tot definitieve afwijking werd dit toegevoegd aan de algemene agenda van IMOG en wordt nu de bekrachtiging van de definitieve aanvraag gevraagd aan de gemeenteraad.
Gezien de gemeente geconfronteerd wordt met bijkomende uitdagingen (deels vanuit het lokaal materialenplan maar nog niet voorzien in het implementatieplan zoals eerder goedgekeurd door de gemeenteraad) en deze deel verweven zijn met het voorliggende document betreffende de strategie, het beleidsplan en actieplan 2024 wordt voorgesteld te voorzien in een overleg met IMOG als voorbereiding voor de evaluatie of een bijkomende beheersovedracht voor Kruisem ook niet noodzakelijk wordt.
Artikel 162 van de Grondwet.
Artikel 40 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikelen 326 tot en met 341 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Beslissing gemeenteraad van 13 mei 2019 – keuze intergemeentelijk samenwerking, volledige beheersoverdracht naar IMOG.
Beslissing gemeenteraad van 18 november 2019 – uitbreiding beheersoverdracht naar IMOG voor de inrichting en uitbating van de recyclageparken.
Beslissing van de gemeenteraad van 9 oktober 2023 tot bekrachtiging van de beslissing van de RVB van IMOG tot goedkeuring van het IMOG-implementatieplan voor de uitrol van het lokaal materialenplan.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen voor de aanvraag tot definitieve afwijking van de referentieregio’s zoals voorzien in het regiodecreet voor de intergemeentelijke samenwerking inzake afvalbeleid waarbij Kruisem aangesloten blijft bij IMOG.
- IMOG:de toelichtende nota voor de algemene vergadering
- IMOG: strategie en actieplan 2024
- IMOG begroting 2024
- IMOG aanvraag tot afwijking van het regiodecreet
- beslissing CBS 20231023 (initiëren) aanvraag tot definitieve afwijking
- nota vanuit administratie, bijkomende uitdagingen - opzet voor overleg met IMOG en evaluatie voor eventuele bijkomende beheersoverdracht in nabije toekomst
Artikel 1:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van de aanvraag tot definitieve afwijking van de referentieregio zoals voorzien in het regiodecreet voor de intergemeentelijke samenwerking inzake afvalbeleid waarbij Kruisem aangesloten blijft bij IMOG wordt bekrachtigd.
Artikel 2:
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IMOG op 19 december 2023 worden goedgekeurd.
Agenda:
De gemeente verzoekt tot een overleg gericht op de verdere uitbouw van het zwerfvuilbeleid en de opvolging van de sorteerverplichtingen voor bedrijfsafval en de eventuele aanvullende beheersoverdracht hiervoor.
Artikel 3:
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de Buitengewone Algemene Vergadering van IMOG op 19 december 2023 waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 4:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging IMOG, de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
Wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen die minstens gericht is op het behoud van reeds verworven competenties, het versterken van hun competenties en attitudes. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker.
Zo kan de werkzoekende werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject dat gericht is op het vinden van werk gericht in het normaal economisch circuit. Wijk-werkers kunnen klusjes uitvoeren voor particulieren, scholen, verenigingen of lokale overheden. Het is een tijdelijke en laagdrempelige maatregel die de wijk-werkers moet helpen om een job of opleiding te vinden.
Artikel 13§1 van het decreet van 5 juli 2017 betreffende wijk-werken bepaalt dat de gemeente volgende regietaken op zich dient te nemen inzake wijk-werken:
1° het detecteren van lokale noden met betrekking tot activiteiten die niet worden uitgevoerd in het reguliere arbeidscircuit;
2° het bepalen van lokale uitbreidingen of beperkingen op de lijst van activiteiten, zoals bepaald in artikel 27 van het decreet;
3 het bewaken van de lijst van activiteiten, zodat er geen verdringing van de reguliere arbeid kan zijn;
4° het uitbouwen van een samenwerking en coördinatie met de VDAB en de organisator;
5° het informeren en het sensibiliseren van de gebruikers;
6° het verzamelen en het aanleveren aan de organisator van de mogelijke werkplekken voor het verrichten van het wijkwerken.
Artikel 13§2 van het voormeld decreet van 5 juli 2017 bepaalt dat de gemeente deze taken zelf kan uitvoeren of voor uitvoering ervan een intergemeentelijk samenwerkingsverband kan sluiten met andere gemeenten.
Op 1 januari 2018 werd besloten een projectvereniging op te richten om de gemeentelijke taken in verband met het wijk-werken gezamenlijk in de regio Vlaamse Ardennen uit te oefenen en om als organisator van het wijkwerken in de regio op te treden. De gemeente wordt noch financieel, noch inzake personeelsinzet belast door het wijk-werken. De gemeente is van bij de start aangesloten bij de intergemeentelijke projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen.
De intergemeentelijke projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen werd door de deelnemende steden en gemeenten (Oudenaarde, Ronse, Kruisem, Zwalm, Lierde, Brakel (2023) en Horebeke) opgericht met als opdracht :
De huidige werkingstermijn van 6 jaar verloopt op 31/12/2023. De aangesloten steden en gemeenten dienen te beslissen om vanaf 2024 verder intergemeentelijk te blijven inzetten op bovenstaande doelen.
In een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen van 24/10/23 van de projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen wordt gevraagd om : de verlenging opnieuw goed te keuren voor de volgende beleidsperiode 2024 tot 2029 zodat de continuïteit van de dienstverlening kan gegarandeerd worden.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Conceptnota hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid zoals die door de Vlaamse Regering goedgekeurd werd op 4 maart 2016.
Decreet van 5 juli 2017 betreffende wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de 6de staatshervorming.
Het gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2017 betreffende de toetreding tot de op te richten projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen en goedkeuren van de statuten.
De statuten van de projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen.
Oprichtingsakte van de projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen van 1/1/2018.
Artikel 1 :
De verlenging met de intergemeentelijke projectvereniging wijk-werken Vlaamse Ardennen wordt goedgekeurd voor de volgende beleidsperiode 2024 tot 2029 zodat de continuïteit van de dienstverlening kan gegarandeerd worden.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan wijk-werken Vlaamse Ardennen.
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
De gemeente Kruisem aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging CVBA Intergemeentelijke vereniging voor het beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.VL.A), Meersbloem-Melden 46A te 9700 Oudenaarde.
De gemeente Kruisem uitgenodigd werd op de algemene vergadering die vastgesteld is te Oudenaarde op 21 december 2023 om 19.00 uur.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41, 326 tot en met 341 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging I.VL.A
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de dagorde van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging CVBA Intergemeentelijke vereniging voor het beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.VL.A), vastgesteld te Oudenaarde op 21 december 2023 om 19.00 uur, luidend als volgt:
AGENDA:
1. Beleidsnota I.VL.A. 2024
2. Begroting I.VL.A 2024
3. Varia
Artikel 4:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging I.VL.A, de vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
De gemeente Kruisem is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA), met maatschappelijke zetel te 9320 Erembodegem en correspondentieadres te 9520 Sint-Lievens-Houtem (Vlierzele), Gentsesteenweg 1B.
De gemeente Kruisem werd uitgenodigd op de algemene vergadering die vastgesteld is op 20 december 2023 om 19.00 uur.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41, 326 tot en met 341 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de dienstverlenende vereniging SOLvA.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de dagorde van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA) dd. 20 december 2023 om 19.00 uur, luidend als volgt:
Artikel 2:
De gemeenteraad heeft geen opmerkingen te formuleren op de agendapunten van de dagorde van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLvA vastgesteld op 20 december 2023 en keurt, voor zoveel als nodig, de door de raad van bestuur van het intergemeentelijk samenwerkingsverband geformuleerde voorstellen goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad draagt aan aangeduide vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens de gemeente alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLvA, vastgesteld op 20 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agenda van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienstverlenende vereniging SOLvA, de vertegenwoordigers en plaatsvervangende vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
Aanvraag
De Vijvens Construct BV (mvr. Sofie Beernaert, de heer Bram Messiaen en de heer Andy Vande Walle), Kwadestraat 149A bus 3.1, 8800 Roeselare heeft als ontwikkelaar van het gebied ter hoogte van Brouwerijstraat nr. 20 (binnengebied Brouwerijstraat - Kruishovestraat - Petrusstraat) een bijstelling van de verkaveling ingediend. Op 31/01/2022 werd een omgevingsvergunning (OMV_2021077402) voor het verkavelen van percelen grond goedgekeurd voor het opdelen van een site in 4 bouwloten en een lot voor het openbaar domein. Met voorliggende aanvraag wenst de verkavelaar enkele wijzigingen door te voeren aan het oorspronkelijk goedgekeurd plan.
Volgende handelingen worden gevraagd :
De overige voorschriften en bepalingen van het verkavelingsdossier blijven ongewijzigd. Door de voorziene wijzigingen is er eveneens een wijziging van het toekomstig openbaar domein en een verschuiving van de noodwegen voor de brandweer. Alle groenaanleg dient uitgevoerd te worden het eerstvolgende plantseizoen na het verkrijgen van een uitvoerbare omgevingsvergunning voor de omgevingsaanleg.
De ruimte tussen de 4 bouwkavels, namelijk het gewijzigd lot 5 is voorzien om over te dragen naar het openbaar domein. Dit lot heeft na de wijziging een totale oppervlakte van 4.816,34m² in plaats van 4.358,60m² voorheen. Lot 5 zal plaats creëren:
Voor dit lot werd een apart plan opgemaakt in functie van de grondafstand en het vastleggen van de nieuwe rooilijnen.
Procedure
De aanvraag valt onder toepassing van de gewone procedure (art. 13 uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning)
Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn/wegenis volgens het decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 17/08/2023 t.e.m. 15/09/2023. Er werden geen bezwaren ingediend.
Toetsing aan de stedenbouwkundige voorschriften:
- Het project is niet gelegen binnen de contouren van een ruimtelijk uitvoeringsplan noch binnen een bijzonder plan van aanleg.
- Het project is volgens het gewestplan Oudenaarde (goedgekeurd bij K.B. van 24 februari 1977) gelegen binnen de bestemming woongebied.
- Het project is gelegen binnen een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling (OMV_2021077402) goedgekeurd in de zitting van 31/01/2022
Adviezen
Volgende adviesinstanties werden aangeschreven tijdens de procedure:
De voorwaarden en lasten vanuit de adviezen moeten worden opgenomen in de vergunning.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Er wordt een bijstelling van de verkaveling gevraagd. De aanvraag handelt over de bijstelling - met beperkte wijziging - van de voorschriften en aanpassingen van het plan in functie van gemeenschapsvoorziening en residentieel wonen en het aanleggen van infrastructuur en (publieke) groenvoorzieningen. De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften ligt bij het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de (nieuwe) rooilijn, het openbaar domein en toekomstig openbare wegenis in het project.
De gevraagde wijzigingen in voorliggend dossier zijn eerder beperkt van aard en regelen vooral een betere integratie van de bouwenveloppe ten opzichte van de aanpalende eigendom Brouwerijstraat 14. Dit door de realisatie van extra groen- en waterbuffers en het verschuiven van de woonblokken aan deze zuidelijke zijde. Door de aanpassingen is er ook een gewijzigde overdracht naar het openbaar domein, met name een zone van 4.816,34m² i.p.v. 4.358,60m² voorheen. Ook bepaalde brandweerwegen door het gebied wijzigen met de bijstelling, dit alles weergegeven zoals in het bijgevoegde aanvraagdossier en het verkavelingsplan. Het tracé van de brandweg valt in grote lijnen samen met de padenstructuur voor trage weggebruikers, die wordt uitgewerkt in betonverharding. De delen van de brandweg die niet samenvallen met de verharding worden aangelegd in grindgazon.
De aansluitingen met de bestaande wegenis voor het gemotoriseerd verkeer zijn uitgewerkt in betonstraatstenen. De bovengrondse parkeerplaatsen op het terrein zijn voorzien in grasbetontegels. De gekozen (verhardings-)materialen zijn kwalitatief en duurzaam. Maximaal wordt gebruik gemaakt van waterdoorlatende materialen of kan nieuwe verharding infiltreren op voldoende grote groenzones op eigen terrein. Er is voldoende aandacht voor waterinfiltratie en de eventueel extra noden die nodig zouden zijn door het project.
Het binnengebied wordt verder in hoofdzaak groen aangelegd. Centraal is voorzien in een grasveld met bloemenweide en infiltratiemogelijkheid binnen de lagere zone. Ter hoogte van de randen, tussen de padenstructuur en de private percelen, is ruimte vrijgehouden voor hagen en heesterbeplantingen. Verder is er de aanplant van een vijftiental bomen met een variatie aan soorten en groottes. Punctueel zullen ook zitvoorzieningen worden geplaatst.
De buitenruimte tussen blok 4, de assistentiewoningen en de bestaande woning aan de zuidelijke zijde van het projectgebied wordt ingericht als groenbuffer, bestaande uit een ruime houtkant (tot 10m breed) en hoogstambomen. Ter hoogte van de perceelsgrens wordt bijkomend een rij leilinden aangeplant.
Er worden eveneens enkele erfdienstbaarheden gelegd in de ondergrond van het openbaar domein: dit in functie van leidingen voor de geothermie en/of andere nutsleidingen. Er zal voldoende aandacht besteed moeten worden aan de omschrijving hiervan in een akte. (deze staan aangeduid in oranje arcering op het verkavelingsplan).
De verbindingsweg tussen Brouwerijstraat en Tjollevelddreef is momenteel reeds openbaar domein. De ligging hiervan wordt in het project niet in vraag gesteld en behouden zoals in de bestaande toestand.
Motivatie vanuit het algemeen belang – toekomstig openbaar domein en rooilijn:
De aanleg en overname van het openbaar domein in dit gebied kan gekaderd worden binnen het algemeen belang. Het betreft een verdichtingsproject in de nabijheid van het hoofddorp waarbij voorzien wordt in residentieel wonen en wonen voor ouderen. Een kwalitatieve, comfortabele groenaanleg met publieke wandelpaden draagt bij aan de doorwaadbaarheid van het gebied en het verhogen van de belevingskwaliteit.
Hiermee wordt in het bijzonder voldaan aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit, zoals voorgeschreven in artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen.
De nieuwe publieke (binnen)ruimte biedt een belangrijke meerwaarde voor de leefbaarheid van het nieuwbouwproject. Er wordt voorzien in een verdichting op deze site, het aanbieden van kwalitatieve buitenruimte met zitmogelijkheden, groen en wandelassen is onontbeerlijk om een aangename (be)leefomgeving te kunnen creëren.
De trage assen doorheen het gebied zorgen voor aangename ruimte voor zwakke weggebruikers; de auto wordt maximaal uit deze binnenruimte geweerd. Hiermee wordt in het bijzonder voldaan aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit (wandelen/fietsen), zoals voorgeschreven in artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen. Tevens wordt voor voorliggend project eveneens voldaan aan artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen.
Om al deze redenen samen is het een zaak van algemeen belang, conform artikel 4, 1° van het Decreet Gemeentewegen, om het openbaar domein uit te breiden met het oog op de leefbaarheid en veiligheid van de en met het oog op de verbetering van de globale infrastructuur voor zwakke weggebruikers op deze site nabij de kern van Kruishoutem. Op deze wijze wordt uitvoering gegeven aan een geïntegreerd beleid gericht op de uitbouw van een veilig (wegen)net op lokaal niveau en het voorzien van een kwalitatief openbaar domein, zoals bedoeld in artikel 3 Decreet Gemeentewegen.
Uit voorliggend plan blijkt eveneens dat het vastleggen van een rooilijn niet gelijk staat met een volledige inname door verharde oppervlaktes. De vorm van de rooilijn wordt bepaald in functie van een globale kwaliteitsvolle en duurzame inrichting van het openbaar domein. Daarbij houdt de inrichting maximaal rekening met waterbuffering, waterinfiltratie en groeninrichting met het oog op een zo minimaal mogelijke belasting van de directe omgeving. De flankerende maatregelen moeten er immers voor zorgen dat er meer mogelijkheden zijn tot vergroening en versterking van ecosystemen. In dat opzicht creëert de nieuwe rooilijn opportuniteiten voor positieve ingrepen binnen de omgeving. Deze genereren een publieke en maatschappelijke meerwaarde, die kadert binnen de algemene doelstellingen van algemeen belang.
Bijgevolg zijn er geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen aan de rooilijn van het toekomstig openbaar domein alsook niet tegen de voorgestelde werken m.b.t. de aanleg van het gebied.
Aldus kan geconcludeerd worden dat, indien de ontwikkeling/verkaveling wordt afgezet tegen de doelstellingen en principes van artikel 3&4 van het gemeentewegendecreet, het project in overeenstemming is met het gemeentewegendecreet.
De ingewonnen adviezen hebben geen beperkend karakter waardoor de gemeenteraad niet zou kunnen overgaan tot goedkeuring van de wegzate door de gemeenteraad.
Onderhavige gemeenteraadsbeslissing heeft tot doel het goedkeuren van de zaak der wegen in functie van een omgevingsvergunning (OMV_2023062741) voor het bijstellen van een verkaveling van gronden. Voor zover als nodig wordt hierbij aangegeven dat vergunningen een zakelijk karakter hebben en worden verleend onder voorbehoud van burgerlijke rechten.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 56 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder:
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in zonderheid artikelen 3 en 4.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47: "Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die ingediend zijn tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk 10 dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is."
De Vlaams Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15/05/2009.
Besluit van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning (OMV_2023062741) voor het bijstellen van een verkaveling van gronden (gelegen binnengebied Brouwerijstraat - Kruishovestraat - Petrusstraat) door Vijvens Construct, Kwadestraat 149A bus 3.1 te 8800 Roeselare, zoals ingediend op 29/06/2023.
De Volledig- en Ontvankelijkheidsverklaring (V&O) door de gemeentelijke omgevingsambtenaar (GOA) van 9 augustus 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het volledige (wegenis)dossier inclusief bestek en raming der werken en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘zaak der wegen’ in kader van de aanvraag tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden gelegen Brouwerijstraat 20 en 22 (binnengebied Brouwerijstraat - Kruishovestraat - Petrusstraat) te Kruisem, in 5 loten en de aanleg van openbare wegenis (OMV_ 2023062741).
Artikel 2
De rooilijn zoals weergegeven op het betreffende rooilijnplan “Bijstelling – rooilijnplan”, d.d. 17/07/2023, opgemaakt door Daeninck-Audenaert, Wittemoer 33 te 9940 Evergem wordt goedgekeurd. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van dit besluit. Voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voorliggende plannen.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van de betrokken gronden in het openbaar domein zoals aangegeven op het plan van grondafstand (lot 5), het verkavelingsplan en het rooilijnplan.
De gronden waarop de openbare wegen, groenvoorzieningen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen zullen worden aangelegd, en die gelegen zijn binnen de aangeduide rooilijn op het betreffende rooilijnplan “Bijstelling – rooilijnplan” met een oppervlakte van +/-4.816,34m², d.d. 17/07/2023, opgemaakt door Daeninck-Audenaert, Wittemoer 33 te 9940 Evergem, zullen kosteloos worden overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Kruisem vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering ervan.
Artikel 4
De voorwaarden en lasten met betrekking tot het (toekomstig openbaar domein) die voortvloeien uit de adviezen van de bevraagde adviesinstanties dienen overgenomen te worden in de omgevingsvergunning.
De nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen.
Alle groenaanleg dient uitgevoerd te worden het eerstvolgende plantseizoen na het verkrijgen van een uitvoerbare omgevingsvergunning voor de omgevingsaanleg.
Artikel 5:
Deze beslissing zal ter kennis worden gebracht aan de vergunningverlenende overheid samen met het dossier, voorwerp van de omgevingsvergunning tot het verkavelen gronden, alsook aan de aanvragers van de omgevingsvergunningsaanvraag.
Artikel 6:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Naar aanleiding van het nieuwe decreet over de regiovorming van de Vlaamse regering werd een goedkeuring gegeven door het Kruisemse college van burgemeester en schepenen om de cultuurregio Leie Schelde een permanente afwijking van de referentieregio te laten indienen bij de Vlaamse regering.
Aangezien de bovenlokale cultuurwerking en de culturele erfgoedwerking beide onlosmakelijk deel uitmaken van de werking van Cultuurregio Leie Schelde, vraagt het kabinet van het departement cultuur, jeugd en media om één geïntegreerde aanvraag tot afwijking in te dienen, dus inclusief (cultureel) erfgoed. Concreet betekent dit dat de aanvraag pas begin 2024 formeel zal kunnen ingediend worden. De statuten voorzien momenteel ook een bijdrage voor erfgoed van 30 cent/inwoner.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het regiodecreet van 3 februari 2023.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om deze geïntegreerde uitzonderingsaanvraag te laten indienen door de cultuurregio Leie Schelde, inclusief (cultureel) erfgoed.
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd
Aanleiding en context
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen kwam een eerste keer samen op 24 mei 2023. Tijdens dit overleg werd het nieuwe kader uitgelegd aan de gemeenten uit het werkingsgebied. Lokale binding en het bepalen van doelgroepen kwamen aan bod. De toewijzingscijfers van de voorbije 5 jaar werden geanalyseerd en afgetoetst aan pijler 2. Tijdens de tweede toewijzingsraad op 13 juni 2023 werd dieper ingegaan op de toewijzingen binnen pijler 2. Er werd een kader opgesteld waarin aanmelding en spreiding werden opgenomen. Hieruit volgde een eerste ontwerp van het huishoudelijk reglement. Tijdens de derde toewijzingsraad werden de 5 toegevoegde gemeenten van het werkingsgebied bijkomend uitgenodigd en werd aan hen verslag uitgebracht. Het overleg resulteerde in een toewijzingsreglement en de opmaak van een huishoudelijk reglement.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De woonmaatschappij opteerde voor een toewijzingsraad waarin de lokale besturen werden vertegenwoordigd in de hoedanigheid van de Schepen van Wonen en een afgevaardigde van de sociale dienst van de gemeente. Verder werden de gemeenten uit het werkingsgebied tevens vertegenwoordigd door de vaste vertegenwoordiger namens het lokaal bestuur in de Raad van bestuur van de Woonmaatschappij. De toewijzingsraad werd aangevuld door de directeur van de Woonmaatschappij, het diensthoofd Klantenrelaties en wordt voorgezeten door de voorzitter van de Woonmaatschappij.
De toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en bovenstaand traject van de toewijzingsraad een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad neemt hier kennis van.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Motivering
Het toewijzingsreglement past in elke gemeente een gelijke langdurige woonbinding toe. Deze langdurige woonbinding is de langdurige woonbinding met de gemeente zoals die werd opgenomen in artikel 6.23 §1 van het BVCW.
De langdurige woonbinding met de gemeente wordt in dit artikel als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met de gemeente wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van de gemeente van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
De langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van één van de gemeenten uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om de aanmeldingen binnen pijler 2 te laten gebeuren door de sociale dienst van de gemeenten en door de welzijnsorganisaties die actief zijn op het werkingsgebied. Om een regionale spreiding te garanderen werd er een verdeling afgesproken tussen de gemeenten op basis van het gewogen gemiddelde van het stemrecht binnen de Woonmaatschappij. Een aanmelding gebeurt door middel van een sociaal verslag en wordt gekoppeld aan een begeleidingsovereenkomst.
Binnen pijler 3 werden de doelgroepen per gemeente bepaald waarvoor er momenteel reeds een goedgekeurd lokaal toewijzingsreglement bestaat. De lokale toewijzingsreglementen blijven van kracht in de gemeenten van het werkingsgebied waar deze reeds goedgekeurd werden.
De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van steun verleend door het Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, d.d 5 mei 2023.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Artikel 3:
Een vooreensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
De voorzitter sluit de zitting op 11/12/2023 om 21:12.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter