De voorzitter opent de zitting op 08/07/2024 om 19:31.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 10 juni 2024 worden goedgekeurd.
Het Decreet over het lokaal bestuur stelt dat elk lokaal bestuur moet beschikken over een ‘organisatiebeheersingssysteem’.
Een goede organisatiebeheersing komt neer op het volgende:
De algemeen directeur staat in voor het organisatiebeheersingssysteem en stelt dit vast na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgend jaar.
Deze rapportering omvat volgende onderdelen:
Het beheersrapport 2024 wordt thans ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 171 tweede lid, 2017 tot en met 220.
De leidraad organisatiebeheersing lokale besturen van de Vlaamse overheid.
Het kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 13 maart 2023.
Het positief advies van het Managementteam dd. 25 juni 2024 bij het beheersrapport 2024 over de organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem.
Beheersrapport 2023 voor organisatiebeheersing Kruisem.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het beheersrapport 2024 door de algemeen directeur over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Kruisem.
Artikel 2 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
| Inleiding |
De weg vinden naar de juiste hulp is voor veel mensen niet gemakkelijk. Vaak weten ze niet bij welke instantie ze terechtkunnen met hun vraag. Ze hollen van het kastje naar de muur en overal moeten ze hun verhaal opnieuw doen. Daarnaast zijn er nog heel wat mensen die leven in onderbescherming. Het gaat hier over bijzonder kwetsbare doelgroepen die hun rechten omwille van allerlei redenen niet of onvoldoende uitputten; het recht is niet gekend, omslachtige procedures, negatieve ervaringen met hulp- en dienstverlening, enz. Deze doelgroep (personen met het advies welzijn) wordt niet of onvoldoende bereikt door de hulp- en dienstverlening. Daar brengt het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal (GBO) verandering in. De partners van een GBO samenwerkingsverband, waaronder het OCMW, zorgen ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden en beweegt zich proactief naar kwetsbare burgers die niet/moeilijk worden bereikt. De partners van een GBO samenwerkingsverband willen iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij de vragen en noden van mensen. Ze is gericht op twee belangrijke doelstellingen: ● het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening ● het tegengaan van onderbescherming. In het samenwerkingsverband GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken om die doelstellingen te realiseren. Hiervoor stemmen ze ook af met andere lokale basis- of faciliterende actoren (o.a. samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten …) én met het meer gespecialiseerde achterliggend begeleidingsaanbod. Voor de gegevensuitwisseling in het kader van personen met advies welzijn, tussen VDAB en een partner van het samenwerkingsverband GBO, geldt er een protocolplicht. Op het moment dat het protocol ondertekend is, mogen persoonsgegevens doorgegeven worden tussen VDAB/GTB en de kernactoren van het samenwerkingsverband GBO. De VDAB voorziet de feitelijke doorgifte van gegevens via een doorgifteformulier dat versleuteld wordt gestuurd naar de contactpersoon van een partner van het samenwerkingsverband GBO, waaronder het OCMW. |
Situatieschets |
|
Verantwoording |
Volgende motieven zijn aanleiding tot dit besluit:
- VDAB de opdracht heeft om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar een partner van het samenwerkingsverband GBO. - VDAB de persoonsgegevens bezorgt aan één van de kernpartners, waaronder het OCMW, van het GBO. - Op basis van artikel 5 van het betrokken decreet de GBO kernpartners deze persoonsgegevens gebruiken om de persoon te contacteren om een onthaaltraject op te starten om een brede vraagverheldering te doen op de verschillende levensdomeinen, om rechten te verkennen en te realiseren en om waar nodig toe te leiden naar de meest gepaste hulpverlening.
|
Dit besluit is gebaseerd op volgende wettelijke en reglementaire bepalingen:
A.VDAB is opgericht bij decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding.
B. Het samenwerkingsverband GBO, bedoeld in artikel 9 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid en in het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikels 2, 9 tot en met 11, 17, 19 en 26 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
OCMW’s
Artikel 6, eerste lid, e) en artikel 9, eerste lid, g) van de AVG omschreven in:
Artikel 1 en 57 e.v. Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
C. VDAB heeft, op basis van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten, de opdracht om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar het samenwerkingsverband GBO.
VDAB bezorgt daarvoor persoonsgegevens aan één van de minimale kernactor van het samenwerkingsverband GBO.
D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
De OCWM raad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling persoonsgegevens tussen kernactoren inzake geïntegreerd breed onthaal en aan het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van VDAB naar een partner van het samenwerkingsverband GBO in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal - zie bijlagen.
De voorzitter sluit de zitting op 08/07/2024 om 19:35.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de OCMW-raad,
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter