Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 08/07/2024 - 19:00 Raadzaal Kruishoutem
Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepenen
Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Raadsleden
Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jurgen Haustraete, Schepen
Felix Vermeiren, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Raadsleden
Afwezig: Valerie Snoeck, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 08/07/2024 om 19:31.

  • Goedkeuren Notulen

    • Goedkeuren notulen vorige vergadering

      Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
      Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepenen
      Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Raadsleden
      Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jurgen Haustraete, Schepen
      Felix Vermeiren, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Raadsleden
      Afwezig: Valerie Snoeck, Raadslid
      Wetgeving

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018.

       

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Kris Nachtergaele
      Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      De notulen van de vergadering van 10 juni 2024 worden goedgekeurd.

  • Interne zaken

    • Algemeen

      • Organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem -rapportering door de algemeen directeur - beheersrapport juni 2024 - kennisname

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jurgen Haustraete, Schepen
        Felix Vermeiren, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Raadsleden
        Afwezig: Valerie Snoeck, Raadslid
        Motivering

        Het Decreet over het lokaal bestuur stelt dat elk lokaal bestuur moet beschikken over een ‘organisatiebeheersingssysteem’.

        Een goede organisatiebeheersing komt neer op het volgende:

        • De organisatie weet waar ze naartoe wil (strategie en doelstellingen);
        • De organisatie weet of beseft wat de hinderpalen daarbij zijn (risico's voor het bereiken van de strategie en doelstellingen);
        • De organisatie onderneemt acties om die hinderpalen te verkleinen of weg te nemen (maatregelen organisatiebeheersing)
        • De organisatie gaat na welk effect deze acties of beheersmaatregelen hebben en stuurt bij waar nodig.

        De algemeen directeur staat in voor het organisatiebeheersingssysteem en stelt dit vast na overleg met het managementteam.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.  Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgend jaar.

        Deze rapportering omvat volgende onderdelen:

        • Een toelichting over de aanpak van organisatiebeheersing door de organisatie;
        • Een terugblik op de ondernomen acties in het afgelopen jaar en een stand van zaken. De algemeen directeur rapporteert in dit luik over de voortgang op de acties uit het beheeractieplan. Eventuele aanbevelingen uit audits of bijkomende inspecties/eigen analyses maken hier ook deel van uit;
        • Een vooruitblik over de lopende en/of toekomstige projecten voor het volgende jaar. De algemeen directeur deelt in dit luik het geactualiseerde beheeractieplan voor het komende jaar. Eventuele aanbevelingen uit audits of bijkomende inspecties/eigen analyses maken hier deel van uit.

        Het beheersrapport 2024 wordt thans ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Wetgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 171 tweede lid, 2017 tot en met 220.

        De leidraad organisatiebeheersing lokale besturen van de Vlaamse overheid.

        Het kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 13 maart 2023.

        Het positief advies van het Managementteam dd. 25 juni 2024 bij het beheersrapport 2024 over de organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem.

        Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

        Beheersrapport 2023 voor organisatiebeheersing Kruisem.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Kris Nachtergaele
        Resultaat: Met 19 niet gestemd

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van het beheersrapport 2024 door de algemeen directeur over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Kruisem.

        Artikel 2 :

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

  • Mens & Welzijn

    • Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) - samenwerkingsverband - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling persoonsgegevens tussen kernactoren inzake geïntegreerd breed onthaal - goedkeuring protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van VDAB naar een partner van het samenwerkingsverband GBO in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal - beslissing

      Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
      Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepenen
      Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Raadsleden
      Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jurgen Haustraete, Schepen
      Felix Vermeiren, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Raadsleden
      Afwezig: Valerie Snoeck, Raadslid
      Motivering

      Inleiding

      De weg vinden naar de juiste hulp is voor veel mensen niet gemakkelijk. Vaak weten ze niet bij welke instantie ze terechtkunnen met hun vraag. Ze hollen van het kastje naar de muur en overal moeten ze hun verhaal opnieuw doen. Daarnaast zijn er nog heel wat mensen die leven in onderbescherming. Het gaat hier over bijzonder kwetsbare doelgroepen die hun rechten omwille van allerlei redenen niet of onvoldoende uitputten; het recht is niet gekend, omslachtige procedures, negatieve ervaringen met hulp- en dienstverlening, enz.

      Deze doelgroep (personen met het advies welzijn) wordt niet of onvoldoende bereikt door de hulp- en dienstverlening. Daar brengt het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal (GBO) verandering in. 

      De partners van een GBO samenwerkingsverband, waaronder het OCMW, zorgen ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden en beweegt zich proactief naar kwetsbare burgers die niet/moeilijk worden bereikt. De partners van een GBO samenwerkingsverband willen iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij de vragen en noden van mensen. Ze is gericht op twee belangrijke doelstellingen: 

      ●          het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening 

      ●          het tegengaan van onderbescherming.

      In het samenwerkingsverband GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken om die doelstellingen te realiseren. Hiervoor stemmen ze ook af met andere lokale basis- of faciliterende actoren (o.a. samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten …) én met het meer gespecialiseerde achterliggend begeleidingsaanbod.

      Voor de gegevensuitwisseling in het kader van personen met advies welzijn, tussen VDAB en een partner van het samenwerkingsverband GBO, geldt er een protocolplicht. Op het moment dat het protocol ondertekend is, mogen persoonsgegevens doorgegeven worden tussen VDAB/GTB en de kernactoren van het samenwerkingsverband GBO. De VDAB voorziet de feitelijke doorgifte van gegevens via een doorgifteformulier dat versleuteld wordt gestuurd naar de contactpersoon van een partner van het samenwerkingsverband GBO, waaronder het OCMW.

       

      Situatieschets
      • De mensen die in aanmerking komen voor een onthaaltraject zijn de verplicht ingeschreven werkzoekenden die van VDAB het advies welzijn hebben gekregen. Ze ontvangen een werkloosheidsuitkering of een inschakelingsuitkering (of een beschermingsuitkering na uitputting van deze rechten). Het gaat hier om mensen in een kwetsbare situatie met een grote zorgnood en/of waarbij er sprake is van cognitieve, mentale, medische, psychische, psychiatrische en/of sociale problematiek (CMPPs). Deze personen hebben niet altijd het nodige ziekte-inzicht om hun zorgnood te erkennen.
      • Wanneer een advies welzijn wordt toegekend, is VDAB van oordeel dat stappen zetten naar betaalde tewerkstelling, ook op langere termijn, zelfs mits intensieve bemiddeling en begeleiding, niet mogelijk is. Er zijn te veel niet-arbeidsmatig gerelateerde factoren aanwezig die de groei naar werk belemmeren.  Het advies welzijn wordt jaarlijks geëvalueerd door de gespecialiseerde screeningsdienst van VDAB, dit is afwisselend via een administratieve opvolging en een persoonlijk contact. Op basis van deze jaarlijkse opvolging kan het advies welzijn verlengd worden of kan er overgegaan worden naar een ander advies wanneer een traject naar betaalbaar werk haalbaar blijkt.
      • Vaak heeft de persoon nood aan ondersteuning om stappen te zetten naar (meer gespecialiseerde) hulpverlening, om de rechten te verkennen en te realiseren, om een dagstructuur uit te bouwen, om kwaliteit van het leven te verbeteren, … Dit zijn zaken die buiten de opdracht van VDAB vallen en waarop de kernactoren binnen het samenwerkingsverband GBO kunnen inspelen. Een kernpartner van dit samenwerkingsverband waaronder het OCMW helpt waar nodig om tegemoetkomingen en premies aan te vragen of zij brengen de personen in contact met meer gespecialiseerde hulpverlening. Alle levensdomeinen worden meegenomen: welzijn, gezondheid, huisvesting, tewerkstelling, vrijetijd, mobiliteit, enzovoort. Voorbeelden daarvan zijn het recht op aanvullende steun, een cultuurpas of sportpas, het recht op tegemoetkoming bij een busabonnement, de aanmelding bij een sociale huisvestingsmaatschappij of het toeleiden van mensen naar een psychosociale begeleiding voor problemen op het vlak van wonen, financiën, verliesverwerking, e.d..

       

      Verantwoording

      Volgende motieven zijn aanleiding tot dit besluit:

      • Het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) is een samenwerking tussen minimaal drie kernpartners: het OCMW, Diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) en het CAW en mogelijke andere (lokale) partners. Het GBO is gericht op het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming (voor een bredere doelgroep dan de personen met een advies niet-toeleidbaar). Het lokaal bestuur is regisseur van dit samenwerkingsverband.
      • VDAB kan door het toeleiden van mensen met advies welzijn naar het GBO samenwerkingsverband een aanbod doen aan de doelgroep van de niet-toeleidbare werkzoekenden. Er is voor hen een stap naar de hulpverlening mogelijk en het gebeurt op een laagdrempelige manier.
      • De onthaalmedewerker van een partner van GBO samenwerkingsverband (kort: onthaalmedewerker) doet een brede vraagverheldering en brengt samen met de cliënt de situatie in beeld waarbij alle levensdomeinen in beschouwing worden genomen. Gedurende het onthaaltraject zal de onthaalmedewerker de persoon proactief informeren over de sociale grondrechten (arbeid, sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid, onderwijs, sociale, geneeskundige en juridische bijstand, behoorlijke huisvesting, culturele en maatschappelijke ontplooiing), de sociale voordelen (vb. verlaagde medische tarieven, energietoelagen,…) en de financiële tegemoetkomingen (werkloosheidsvergoeding, kinderbijslag, pensioenen en minimumuitkeringen). De onthaalmedewerker ziet erop toe dat de sociale rechten die de persoon toekomen effectief worden gerealiseerd.
      • Op basis van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten:

      -       VDAB de opdracht heeft om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar een partner van het samenwerkingsverband GBO.

      -       VDAB de persoonsgegevens bezorgt aan één van de kernpartners, waaronder het OCMW, van het GBO.

      -       Op basis van artikel 5 van het betrokken decreet de GBO kernpartners deze persoonsgegevens gebruiken om de persoon te contacteren om een onthaaltraject op te starten om een brede vraagverheldering te doen op de verschillende levensdomeinen, om rechten te verkennen en te realiseren en om waar nodig toe te leiden naar de meest gepaste hulpverlening.

      • De onthaalmedewerker doet een aanbod van de meest passende maatschappelijke hulp- en dienstverlening.  Indien nodig wordt er doorverwezen naar meer gespecialiseerde hulpverlening.

       

      Wetgeving

      Dit besluit is gebaseerd op volgende wettelijke en reglementaire bepalingen:

       

      A.VDAB is opgericht bij decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding.

       

      B. Het samenwerkingsverband GBO, bedoeld in artikel 9 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid en in het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikels 2, 9 tot en met 11, 17, 19 en 26 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;

       

      OCMW’s        

      Artikel 6, eerste lid, e) en artikel 9, eerste lid, g) van de AVG omschreven in:

      Artikel 1 en 57 e.v. Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

       

      C. VDAB heeft, op basis van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten, de opdracht om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar het samenwerkingsverband GBO.

      VDAB bezorgt daarvoor persoonsgegevens aan één van de minimale kernactor van het samenwerkingsverband GBO.

       

      D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke, Kris Nachtergaele
      Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Kristof Callens, Sofie Bauters, Bernard baron della Faille d'Huysse, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Martje Verbeeck, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Tilde Vandenbroucke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      De OCWM  raad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling persoonsgegevens tussen kernactoren inzake geïntegreerd breed onthaal en  aan het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van VDAB naar een partner van het samenwerkingsverband GBO in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal - zie bijlagen.

De voorzitter sluit de zitting op 08/07/2024 om 19:35.

Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.

De agenda is afgehandeld.

Vanwege de OCMW-raad,

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Kris Nachtergaele
Algemeen directeur

Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter