De voorzitter opent de zitting op 05/02/2024 om 19:00.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 11 december 2023 worden goedgekeurd.
De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem en het dorpshuis Ouwegem. De vergaderzaal in het administratief centrum Zingem wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een bijkomend tarief te worden voorzien voor het gebruik van de vergaderzaal.
Het is aangewezen om de tariefstructuur zo eenvoudig mogelijk te maken en zo veel als mogelijk op elkaar af te stemmen. De bestaande tarieven voor het CC De Mastbloem, het GC Huise, het GC De Griffel en het dorpshuis Ouwegem blijven ongewijzigd.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2023 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 15 februari 2024.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het hernieuwen van deze retributie is budgettair noodzakelijk.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 286, 287, 288, 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2023 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 5 februari 2024.
Het advies van de cultuurraad van 26 januari 2024.
BASISTARIEVEN HUUR GEMEENTELIJK BEHEERDE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR
CC De Mastbloem |
||||||
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
|
Foyer |
Polyvalente zaal |
Keuken |
Kleine vergaderzaal |
Grote vergaderzaal |
Repetities en tentoonstellingen |
€ 7,50 |
€ 10,00 |
€ 17,50 |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Publieke culturele activiteit |
€ 22,50 |
€ 37,50 |
€ 17,50 |
€ 2,50 |
€ 5,00 |
|
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 7,50 |
€ 17,50 |
€ 17,50 |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Fuiven |
X |
€ 50,00 |
€ 40,00 |
X |
X |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 25,00 |
€ 50,00 |
€ 40,00 |
€ 5,00 |
€ 12,50 |
|
Technische bijstand: € 20,00 per begonnen uur (1ste 2 uur), daarna € 40,00 per begonnen uur |
GC De Griffel |
||||||
|
|
Keuken |
Podium |
Zaal 1 |
Zaal 2 of 3 |
Bovenzaal |
Per uur (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 1,25 |
€1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
Weektarief |
Decoropstelling / tentoonstelling |
X |
€ 6,00 |
X |
X |
€ 25,00 |
Per dag (> 5 uur) |
Repetities |
€ 2,50 |
X |
X |
||
Publieke culturele activiteiten |
€ 50,00 |
|||||
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 100,00 |
GC Huise |
||||
|
|
Keuken |
Polyvalente zaal |
Vergaderruimte |
Per uur (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, kooklessen, ledenactiviteiten |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
Weektarief |
Tentoonstelling |
X |
€ 25,00 |
X |
Per dag (> 5 uur) |
Repetities |
€ 2,50 |
X |
|
Publiek culturele activiteiten |
€ 40,00 |
|||
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 80,00 |
Dorpshuis Ouwegem |
|||
|
|
Gelijkvloers (binnen accommodatie) |
Buitenzone + toiletten |
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, ledenactiviteiten en sociaal-culturele activiteiten |
€ 5,00 |
Gratis (reservatie verplicht) |
Eetfestijnen en andere publieke activiteiten |
€ 25,00 |
Gratis (reservatie verplicht) |
Vergaderzaal AC Zingem |
||
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
Vergaderingen en ledenactiviteiten |
€ 5,00 |
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2023 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt met ingang van 15 februari 2024 opgeheven.
Artikel 2:
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024, voor een termijn beginnend op 15 februari 2024 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3:
Het bedrag van de retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt vastgesteld overeenkomstig de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit.
Artikel 4:
De retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt berekend op basis van volgende elementen:
Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur bij gebruik van meer dan 5 uren:
- het basistarief (B) omschreven in de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;
- het aantal dagdelen (D) waarbij 1 dagdeel gelijk is aan een gebruik van maximum 5 uren en 2 dagdelen gelijk is aan een gebruik van meer dan 5 uren en maximum 24 uren;
- een waardecijfer (W) op basis van de aard van de gebruikers zoals omschreven in artikel 10 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024:
De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * D * W
Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, behalve De Mastbloem, dorpshuis Ouwegem en vergaderzaal Zingem, bij gebruik van maximaal 5 uren:
- het basistarief (B) omschreven in de de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;
- het aantal uren (U), met een maximum van 5 uren;
- een waardecijfer (W) zoals hierboven beschreven.
De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * U * W, waarbij (U) gelijk is aan het aantal uren.
Artikel 5:
De retributie voor het bekomen van bijkomende zakken restafval, zoals voorzien in artikel 27 §3 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024, bedraagt € 5 per zak. Deze bijkomende zakken restafval zijn maximaal te vullen met 50l restafval.
Artikel 6:
Bij inbreuken op artikel 22 §4 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024 inzake het schenken van andere dranken dan voorzien in het ter plaatse beschikbare assortiment, kan een boete van 100 euro worden aangerekend.
Artikel 7:
De retributie is verschuldigd door de “gebruiker” van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024.
Artikel 8:
De retributie wordt betaald na voorlegging van de factuur door de gemeente.
Artikel 9:
Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 10:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 11:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Frequent zijn er klachten over geparkeerde of stationerende vrachtwagens die de doorgang naar de bedrijven belemmeren. Tevens vormen deze vrachtwagens een belemmering voor de doorgang van de hulpdiensten.
Uit het advies van de lokale politie blijkt dat volgende verkeersmaatregelen in de Leenstraat aangewezen zijn met het oog op de veiligheid van het verkeer op de openbare weg en het weren van gevaar voor de weggebruikers:
Het is aangewezen hiervoor een bestendig aanvullend verkeersreglement voor de Leenstraat uit te vaardigen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988 en bekrachtigd bij wet van 24 juni 1988, inzonderheid de artikelen 119 en 135 §2.
Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief KB/ABB2018/4 van 20 juli 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het provinciedecreet van 9 december 2005.
Artikel 1 :
Het bestendig aanvullend verkeersreglement voor de Leenstraat houdende de hiernavolgende verkeersmaatregelen, wordt goedgekeurd.
Artikel 2 :
De overtredingen op dit besluit zullen beteugeld worden met politiestraffen.
Artikel 3 :
Deze politieverordening wordt bekendgemaakt op de wijze voorgeschreven door artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4 :
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- de procureur des konings te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de federale politie te Oudenaarde
- de politiezone Vlaamse Ardennen
- de lokale politie Kruisem
- de brandweerzone Vlaamse Ardennen
- de afdeling Infra
- de dienst communicatie
Artikel 5 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid in kennis gesteld van de bekendmaking van dit besluit via de webtoepassing.
Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt, de Koning de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad.
Dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Dit comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning.
Uit het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 blijkt dat vooraf aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen.
De volgende gemeenten hebben in hun gemeenteraad de intentie genomen tot wijziging van hulpverleningszone:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om over het voorstel tot territoriale wijziging een standpunt in te nemen.
De Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15.
Het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302).
Het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018).
Het schrijven van de gouverneur d.d. 17/11/2023 waarbij aan de burgemeesters gevraagd wordt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone.
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18/09/2023 en 19/09/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost.
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14/11/2023, 06/11/2023 en 26/10/2023.
De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12/12/2023, 18/12/2023 en 21/12/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen d.d. 20/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne d.d. 21/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren d.d. 19/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde d.d. 27/11/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18, 21, 19 en 21 december.
Artikel 1:
Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.
Artikel 2:
Akte nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
Artikel 3:
De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
De gemeenteraad van Kruisem wenst formeel een verzoek te richten aan de algemene vergadering van Veneco,en dus aan alle vennoten van Veneco, om een afwijkingsaanvraag in te dienen bij de Vlaamse Regering conform artikel 7 van het Regiodecreet.
De gemeenteraad is van oordeel dat de huidige intergemeentelijke samenwerking binnen Veneco noodzakelijk is om haar eigen doelstellingen te blijven realiseren.
De beleidskeuze van de gemeente Kruisem om sinds 2007 samen te werken binnen Veneco en de vaststelling dat de gemeentelijke administratieve organisatie ondertussen structureel geënt is op de bestaande dienstverleningen vanuit Veneco, leiden tot de conclusie dat die samenwerking ook in de toekomst moet bestendigd worden.
Dit verzoek aan de algemene vergadering van Veneco wordt hierna verder geduid.
Motivering
Kruisem is op heden niet enkel vennoot bij Veneco, maar ook bij de dienstverlenende vereniging SOLVA. Dit is logisch te verklaren door de eigenheid en de ligging van Kruisem.
Dit is logisch te verklaren door de eigenheid en de ligging van Kruisem. Enerzijds zorgt de ligging dichtbij de E17 ervoor dat de gemeente zich economisch en ruimtelijk ent op de referentieregio Gent met een goed afgestemd mobiliteitsplan en een uitbreiding van het bedrijventerrein de Prijkels die niet enkel lokaal maar ook regionaal ingevuld worden, waarbij plaats wordt voorzien voor logistieke partners die de referentieregio Gent bedienen.
Cijfers uit 2019 (laatste beschikbare gegevens) tonen bovendien aan dat een hoog percentage van de loontrekkende inwoners buiten de gemeente werkt (85,6%) maar eveneens dat er een zeer hoog percentage loontrekkende werknemers in Kruisem werkt, maar er niet woont (77,9%)[1] . Van de 5.978 loontrekkenden werken er 862 in Kruisem en 5.116 personen werken buiten Kruisem. Net geen 50% van de pendelaars werkt in de referentieregio Gent. Van de 3.034 loontrekkenden die werken in Kruisem, maar er niet wonen, is 35% afkomstig uit de referentieregio Gent.
Anderzijds is Kruisem een gemeente die voor haar beleidsdomeinen m.b.t. toeristische samenwerking en eerder persoonsgebonden zaken nauw aansluit bij de referentieregio Vlaamse Ardennen. De dienstverlening waarvoor Veneco vandaag de dag wordt ingeroepen, kadert hoofdzakelijk binnen de domeinen van projectontwikkeling, ruimtelijke planning en mobiliteit, met name de domeinen waarbij ze nauwer aansluit bij referentieregio Gent.
De afwijkingsaanvraag voor Kruisem heeft betrekking op deze en aanverwante beleidsdomeinen. In deze afwijkingsaanvraag wordt daarom enkel verwezen naar de dienstverlening waarop Kruisem in het verleden en op heden beroep doet op Veneco, hetgeen maar een deel is van de taken waarmee Veneco belast is.
De dienstverlenende vereniging Veneco
Veneco werd opgericht in 1960.
Ingevolge de toepassing van het Decreet Intergemeentelijke Samenwerking, heeft Veneco de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging aangenomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur biedt de mogelijkheid om een doelstelling van algemeen belang te verwezenlijken in samenwerking met andere gemeenten (maar ook in samenwerking met andere lokale entiteiten zoals hulpverleningszones, politiezones en OCMW’s). De dienstverlenende vereniging vormt aldus het vehikel bij uitstek voor deze lokale entiteiten om ondersteunende diensten in onder te brengen met betrekking tot de hen toegewezen functionele beleidsdomeinen van gemeentelijk belang.
Als samenwerkingsverband tussen steden, gemeenten en andere lokale entiteiten ontplooit Veneco een hele waaier aan activiteiten in opdracht van en ten voordele van de vennoten-deelnemers.
Naast de kerntaken inzake gemeentelijke dienstverlening gaat Veneco uit van nieuwe noden van de gemeentebesturen door intergemeentelijke samenwerking te stimuleren en het opzetten van een regionale werking.
Veneco bevordert de samenwerking tussen haar vennoten en realiseert projecten van (inter-) gemeentelijk belang zoals het aanleggen van en de reconversie van bestaande bedrijventerreinen, het oprichten van bedrijfsverzamelgebouwen, het realiseren van woningprojecten of herbestemmingsprojecten.
Elke individuele gemeente heeft echter in essentie steeds de vrije keuze tussen drie verschillende manieren om een maatschappelijke opdracht in het belang van haar inwoners administratief te organiseren. Ofwel organiseert de gemeente de opdracht zelf vanuit de eigen administratie, ofwel doet de gemeente het samen met andere gemeenten in een samenwerkingsverband, ofwel organiseert de gemeente een uitbesteding op de private markt, met toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten.
De deelnemers van Veneco maken vaak de keuze om de invulling van hun opdrachten samen met andere gemeenten te organiseren en om op die manier meer gebiedsgebonden te werken.
Op heden is er geen statutaire bijdrage verschuldigd door de deelnemers. De deelnemende gemeentes betalen in functie van de dienstverlening die ze afnemen binnen Veneco. Hierbij kan Veneco zich, als kostendelende vereniging sinds 01 juli 2017, beroepen op de in-house leer. Dit betekent dat de vennoten geen marktbevraging moeten organiseren om gebruik te maken van de diensten van Veneco. Een ander voordeel is dat de dienstverlening voor de vennoten van Veneco vrijgesteld is van BTW en dat er geen winstmarges worden aangerekend bij het bepalen van de vergoeding.
1.1. Projectontwikkeling, ontwikkelen van bedrijventerreinen en reconversieprojecten
Een belangrijk luik van de activiteiten van Veneco bestaat uit het realiseren van bedrijventerreinen en gepaste infrastructuur in de context van projectontwikkeling. Net zoals bij veel andere (dienstverlenende) streekintercommunales die vanaf de jaren zestig werden opgericht, behoort het aanleggen en uitrusten van bedrijventerreinen dus tot één van de kernactiviteiten van Veneco, vanuit het Decreet Ruimtelijke Economie.
Voor de gemeente Kruisem vormt het industrieel grondbeleid een belangrijk onderdeel van de samenwerking binnen Veneco.
1.1.1. (Her)ontwikkeling van bedrijventerreinen
- De Prijkels
Het bestaande bedrijventerrein De Prijkels werd door Veneco uitgebreid met een oppervlakte van 55ha (waarvan 15 ha op het grondgebied van Kruisem) beschikbare terreinen, zowel voor lokale als regionale bedrijven. De Prijkels ligt langs de E17 op het grondgebied van de gemeenten Nazareth, Deinze en Kruisem. Enkel Kruisem valt hierbij buiten de referentieregio Gent.
Bij de inrichting werd veel aandacht besteed aan mobiliteit, de ontsluiting op de N35 en de N494, veilige fietsverbindingen, gemeenschappelijke waterbuffering en kwaliteitsvolle groenstructuren, extensief groenbeheer en lokaal hernieuwbare energieproductie.
Ook de zoektocht naar een partner voor het ontwikkelen van de toegangspoort tot het bedrijventerrein, één van de grootste bedrijventerreinen van Oost-Vlaanderen, werd begeleid vanuit Veneco. Op die manier werd ervoor gezorgd dat de inspanningen die werden geleverd op gebied van duurzaamheid, biodiversiteit en (fiets-)mobiliteit ook binnen dit project worden voortgezet.
Ten gevolge van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen en andere beleidsmatige maatregelen die de ‘bouwshift’ zullen moeten ondersteunen zal het in de toekomst minder evident zijn om ‘greenfields’ te ontwikkelen. Dit houdt in dat het toekomstig regionaal-economisch beleid vooral zal steunen op de herontwikkeling van ‘oudere’ bedrijventerreinen. Als beheerder van de door haar uitgegeven bedrijventerreinen heeft Veneco in het verleden steeds een terugkoop- en een voorkooprecht bedongen. Dit is zo opgenomen in de verkoopsvoorwaarden. Met betrekking tot de Prijkels werd het voorkooprecht eveneens ingeschreven in het verordenend kader van het PRUP (artikel 1.10) waarbij Veneco als eerste in rang werd aangeduid.
Bij de actuele schaarste aan bedrijventerreinen wordt het instrument van terugkooprecht alsmaar krachtiger. Op die manier kan ze de gronden die opnieuw vrijkomen, integreren in een toekomstgericht beleid waarbij de (inter-) gemeentelijke belangen gewaarborgd worden.
Veneco heeft er steeds voor geopteerd om het regionaal-economisch beleid met eigen middelen te voeren zonder daarbij de gemeentelijke begrotingen te belasten. Het verminderen van de inkomsten uit het ontwikkelen van greenfields biedt hierbij uitdagingen aan de intercommunale. Daarnaast heeft Veneco de ambitie om haar eigen vermogen substantieel te verhogen tegen 2034 om op die manier enerzijds achtergestelde leningen van vennoten terug te betalen en om leningscapaciteit voor grote projecten op te bouwen. Het op zoek gaan naar recurrente inkomsten kan hier deels een oplossing bieden. Het vestigen van zakelijke rechten zoals erfpacht en opstal, het afsluiten van concessies, … kunnen hierbij instrumenten zijn waarbij inkomsten periodiek ontvangen worden en zekerheid bieden naar de toekomst. Het verlenen van dergelijke zakelijke rechten veronderstelt een lange termijn engagement van Veneco.
Het koppelen van dwingende (rand-) voorwaarden aan de verkrijger van de zakelijke rechten zorgt er verder voor dat er blijvend sturend kan opgetreden worden om op die manier (inter-) gemeentelijke en regionale belangen verder te ondersteunen of zelf innovatieve oplossingen te initiëren. Veneco wenst immers niet te concurreren met de private markt, maar wenst grondontwikkeling als collectief goed, vanuit het algemeen belang te benaderen. In die zin zal Veneco bedrijventerreinen ontwikkelen vanuit haar maatschappelijk doel om betaalbare bedrijfsgronden aan te bieden en deze ook duurzaam te beheren. Hierbij houdt Veneco ook rekening met toekomstige ontwikkelingen.
In 2023 werd er nog een opdracht gegund voor de bouw van 2 windturbines op de Prijkels. Hierbij wordt vormgegeven aan een beleid dat duurzaamheid vooropstelt, maar werd er in de opdrachtdocumenten ook voorzien in burgerparticipatie voor de inwoners en bedrijven van Nazareth waar de windturbines zullen geplaatst worden, maar ook bij uitbreiding aan de inwoners en bedrijjven van de andere deelnemende gemeenten, waaronder Kruisem.
Indien Kruisem als enige van de regionale partners moet uittreden uit Veneco, dan kan de verdere ontwikkeling en opvolging voor De Prijkels enkel voor de grondgebieden Nazareth en Deinze verder uitgevoerd worden door Veneco, onder meer inzake parkmanagement. Gezien het strategische belang van dit bedrijventerrein is het cruciaal dat dit in handen blijft van eenzelfde partner om zo de doelstelling voor het volledige grondgebied uniform te verwezenlijken en de drie betrokken gemeentes op gelijke voet te behandelen.
- Toekomstig Project: BEK Zaubeek
In 2016 heeft Veneco reeds een coördinerende rol gespeeld in het ingrijpend transformatieproject van de Zaubeek. Voor dit transformatieproject werden subsidies toegekend door VLAIO en nam Veneco de coördinatie op zich van de werken in opdracht van Farys, Kruishoutem, Zulte en Waregem.
Het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) BEK (Bijzonder Economisch Knooppunt) Zaubeek wil het bestaande bedrijventerrein BEK Zulte- Kruisem optimaliseren en uitbreiden. Ook hier maakt een van de gemeenten deel uit van de referentieregio Gent (Zulte) en Kruisem niet.
Het PRUP BEK Zaubeek wordt opgemaakt in navolging van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV). In het RSV zijn een aantal “bijzondere economische knooppunten’ geselecteerd (BEK’s) waaronder de Zaubeekzone Zulte-Kruisem
De industriezone Zaubeek werd in het RSV in 2011 opgenomen als een BEK en heeft op vandaag een omvang van ca. 181 ha. Hiervan bevindt zich circa 47ha bedrijventerrein binnen Zulte en ca. 134ha bedrijventerrein binnen Kruisem.
Het bedrijventerrein bevindt zich in een groter lint van bedrijventerreinen langsheen de economische corridor van de E17. Het bedrijventerrein heeft een goede ontsluiting naar de E17, met een aantakking op het op- en afrittencomplex van Kruisem. Deze industriezone wordt mogelijk uitgebreid in functie van grote logistieke spelers. Gezien de aard van de bedrijvigheid zal de verharde oppervlakte toenemen.
De gemeentes Kruisem en Zulte hebben Veneco in 2017 per brief aangeduid als projectontwikkelaar van het BEK Zaubeek. Dit is principieel herbevestigd in de zomer van 2021.
In het kader hiervan is een afsprakennota opgemaakt tussen Veneco enerzijds en de gemeentebesturen Kruisem en Zulte anderzijds. In deze afsprakennota dd. 03 december 2021 engageert Veneco zich in functie van de uitwerking van het burgemeestersconvenant, om het bedrijventerrein op een zo klimaatvriendelijk mogelijke manier te ontwikkelen waarbij o.a. gedacht wordt aan het structureel integreren van water (in functie van hemelwateropvang en -afvoer), voldoende groen en infiltreerbare oppervlakte, gezamenlijke infrastructuur (parkings, laadinfrastructuur, deelwagens,...), hernieuwbare energie, CO2-neutraliteit, en andere maatregelen, te bepalen in onderling overleg met beide gemeentes.
Ook hier is het cruciaal dat een project dat zich uitstrekt over het grondgebied van twee gemeenten die behoren tot twee verschillende referentieregio’s, kan ontwikkeld worden door hetzelfde intergemeentelijk samenwerkingsverband. Enkel wanneer Kruisem als deelnemende gemeente vertegenwoordigd is in Veneco kan zij dit doen aan dezelfde voorwaarden en is een gelijke behandeling van beide gemeenten gewaarborgd.
Bovendien heeft Veneco anticipatief reeds geïnvesteerd in gronden voor de ontwikkeling. Zo werd er 2ha 42a en 63 ca aangekocht. Onderhandelingen over andere gronden zijn lopende.
1.1.2. Parkmanagement voor bedrijventerreinen
De taak van Veneco eindigt niet na de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Veneco neemt ook het parkmanagement op zich voor De Prijkels en zal dit eveneens doen voor het bedrijventerrein Zaubeek (is opgenomen in de afsprakennota). Parkmanagement houdt in dat Veneco instaat voor de beplanting op het openbaar domein en daarnaast ook instaat voor het onderhoud en de signalisatie. Op die manier kan Veneco waken over de ruimtelijke beeldkwaliteit op de terreinen en die zo mogelijk versterken.
Wanneer het openbaar domein na het opleveren van de werken overgedragen wordt aan de gemeentes, dan kunnen ze ervoor kiezen om het onderhoud hiervan verder te laten voorzien door Veneco.
Daarnaast is het belangrijk dat Veneco ook na oplevering van het project kan blijven controleren of de voorwaarden die zijn opgenomen in de verschillende aktes van terbeschikkingstelling van de gronden worden nageleefd.
Op vraag van de bedrijven kunnen daarnaast diverse acties op maat van het bedrijventerrein aan de basis liggen van de uitbreiding van het parkmanagement tot bedrijventerreinmanagement. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan gezamenlijke energieaankopen, uitwisseling van energiestromen, maatregelen om de veiligheid te verhogen.
Daarnaast organiseert Veneco ook infosessies met betrekking tot duurzaam bedrijventerreinmanagement waarbij de nodige kennisuitwisseling plaats vindt om duurzaamheid op bedrijventerreinen te faciliteren.
1.2. Ruimtelijke Planning
1.2.1. Ruimtelijk beleidsplan
Het beleidsplan ruimte van de gemeente Kruisem wordt sinds februari 2022 uitgewerkt in samenwerking met Veneco. Een nieuwe fusiegemeente vraagt namelijke om een nieuwe duurzame visie op ruimte.
Aan dit beleidsplan is eveneens een MER gekoppeld.
Daarnaast worden hieraan ook strategische mobiliteitsstudies gekoppeld. Deze plannen werden besteld bij Veneco (gezien deze ook al actief is bij de uitbouw van ons beleidsplan ruimte). Op die manier wordt er een nauwe samenhang tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit gegarandeerd.
Samen met Kruisem werkt Veneco een gemeentelijk fietsnetwerk uit.
1.2.2. Stedenbouwkundige dienstverlening
Veneco biedt ondersteuning inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw en de daarbij betrokken deeldomeinen, zoals de opmaak van plannen die behoren tot de decretale bevoegdheidsdomeinen van de gemeenten.
Er is een overeenkomst lopende tussen Kruisem en Veneco waarbij Veneco er zich toe verbindt om- op afroep- bijstand te leveren bij omgevingsvergunningsaanvragen. Hierbij wordt Veneco ingezet in functie van de noodwendigheid van de dienst stedenbouw en dit aan uurloontarieven die – jaarlijks- bepaald worden door de Raad van Bestuur van Veneco.
Op heden ondersteunen we Kruisem twee dagen per week met het behandelen van omgevingsvergunningen.
1.2.3. Begeleiding masterplan Kruishoutem Centrum en hiermee samenhangende studie over de gemeentelijke sites
Veneco is sinds 2022 aangesteld voor de begeleiding van een masterplan proces voor het gebied van Kruishoutem Centrum voor de gemeente Kruisem.
Met het nieuwe kader van het masterplan voor het centrumgebied wenste de gemeente samen met Veneco te bekijken hoe een aantal gemeentelijke sites zich hierin kunnen inschrijven en hoe het masterplan mogelijks uitgebreid kan worden. Met andere woorden, hoe kan de ruimtelijke puzzel gelegd worden?
Daarnaast werd aan Veneco gevraagd om een visie uit te werken over het gemeentelijk patrimonium op deze sites. Verschillende gebouwen zijn verouderd en/ of in ongebruik geraakt. Het is bovendien nodig een beeld te krijgen over de concrete ruimtebehoefte voor de gemeentelijke diensten op deze sites, ook in het kader van de fusie tussen Kruishoutem en Zingem.
Indien hieruit volgt dat de gemeente een grondige herorganisatie wenst door te voeren waarbij delen van het bestaand patrimonium gesloopt, herbouwd, gerenoveerd worden, dan zal ook een investeringsbudget nodig zijn. De energie-efficiëntie van de te behouden gebouwen aanzienlijk verhogen is hierbij primordiaal. De herorganisatie van de gemeentelijke diensten hoeft echter niet enkel afhankelijk zijn van het budget dat de gemeente hiervoor kan vrijmaken. Veneco kan de gemeente bijstaan om na te gaan of er delen van de sites via een PPS (Publiek Private Samenwerking) project gerealiseerd kunnen worden met een deel private ontwikkeling waarbij er een financiële return is voor de gemeente.
Veneco heeft ruime ervaring met dergelijke opdrachten door de aanwezigheid van projectingenieurs, ruimtelijk planners en architecten. De intercommunale functioneert als een gespecialiseerde kennispartner en voert ontwerpmatig onderzoek uit dat leidt tot concrete inrichtingsplannen, beleidsadviezen, masterplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen… Dergelijke opdrachten verlopen gefaseerd en strekken zich snel uit over meerdere jaren. Het is daarbij belangrijk dat er bij elke fase wordt nagegaan of de initiële doelstellingen gerespecteerd of mogelijks bijgestuurd moeten worden. De projectregie blijft dus best in handen van Veneco.
Bij de aanpak van dergelijke grootschalige projecten is het bovendien belangrijk dat dergelijke ontwikkelingen voldoenden rekening houden met de referentieregio waar Kruisem zich economisch op ent, namelijk Gent.
1.3. Mobiliteit
1.3.1. Strategische mobiliteitsstudies Kruisem
Zoals hierboven aangegeven werd Veneco aangesteld om een nieuw ruimtelijk beleidsplan op te maken. Daarnaast wenste Kruisem aanvankelijk eveneens een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan op te maken. De verwevenheid tussen beide beleidsdomeinen zorgt ervoor dat deze processen best parallel aan elkaar worden uitgevoerd.
Door het Vlaamse Decreet basisbereikbaarheid werd de context van gemeentelijke beleidsplanning grondig gewijzigd. Er wordt binnen Vlaanderen samengewerkt binnen de ruimere vervoerregio’s. Hierbij werd Kruisem ingedeeld bij de vervoerregio Vlaamse Ardennen dewelke grenst aan de vervoerregio Gent en de vervoerregio Kortrijk. Binnen deze vervoerregio’s zijn er regionale mobiliteitsplannen in opmaak. Het is echter de inschatting dat deze plannen niet zullen afdalen tot op het niveau van een gemeentelijke mobiiliteitsplan.
In kader hiervan wordt er geopteerd om te werken met strategische mobiliteitsstudies waarbij per thema wordt gewerkt. Verschillende relevante thema’s worden hierbij modulair uitgewerkt. Bij de uitvoering van deze strategische mobiliteitsplannen wordt er onder andere samengewerkt met SOLVA aangezien zij de vervoerregio Vlaamse Ardennen opvolgen.
Ook hier blijkt dat een gemeente op de grens tussen twee regio’s, of het nu referentieregio’s of vervoerregio’s zijn, gediend is met een vertegenwoordiging binnen de intergemeentelijke samenwerkingen van beide regio’s. Door de ligging naast de economische as van de E17, het pendelvolume gericht op de referentieregio Gent en de uitwijking van inwoners van de referentieregio Gent naar Kruisem, is het onvoldoende om de mobiliteit in en naar Kruisem louter te kaderen binnen de Vervoerregio Vlaamse Ardennen.
Zoals aangehaald in de Omzendbrief MOW 2019 01 betreffende de opstart en werking van de vervoerregio’s, stopt mobiliteit niet aan de grenzen van de regio’s. Er moet voldoende aandacht komen voor regio-overschrijdend verkeer en vervoer. Daarnaast dient erover te worden gewaakt dat mobiliteitsprojecten een impact kunnen hebben in een aangrenzende gemeente en er voldoende wordt samengewerkt op regio-overschrijdende mobiliteitsvraagstukken.
Indien Kruisem deel kan blijven uitmaken van Veneco die deel uitmaakt van de Vervoerregio Gent, kan dit enkel de samenwerking bevorderen tussen beide vervoerregio’s waarbij de nodige aandacht kan geschonken worden aan grensoverschrijdende impact van bepaalde beslissingen.
2.1. Impact op Kruisem
Zoals reeds aangegeven is er op heden geen statutaire bijdrage verschuldigd door de deelnemers. De deelnemende gemeentes betalen in functie van de dienstverlening die ze afnemen binnen Veneco. Hierbij kan Veneco zich, als kostendelende vereniging sinds 01 juli 2017, beroepen op de in-house leer. Dit betekent dat de vennoten geen marktbevraging moeten organiseren om gebruik te maken van de diensten van Veneco. Een ander voordeel is dat de dienstverlening voor de vennoten van Veneco vrijgesteld is van BTW en dat er geen winstmarges worden aangerekend bij het bepalen van de vergoeding.
Indien Kruisem moet uittreden is bovenstaande niet meer van toepassing waardoor de dienstverlening voor Kruisem enerzijds duurder zal zijn en er bovendien een ongelijke behandeling ontstaat. Zeker voor de gezamenlijke ontwikkeling van projecten, waarbij deelnemers van verschillende referentieregio’s betrokken zijn, is dit nefast.
Dat Kruisem blijvend deel uitmaakt van Veneco heeft bovendien geen impact op de gemeentelijke begroting van Kruisem aangezien ze enkel betalen voor de diensten die ze effectief afnemen bij Veneco en ze op heden dus geen algemene vergoeding betalen.
Besluit
Kruisem bevindt zich op de grens tussen twee regio’s waarbij de gemeente decretaal werd ondergebracht onder de Regio Vlaamse Ardennen. Echter, economisch en ruimtelijk gezien is het cruciaal dat een gebiedsgebonden aanpak, samen met de andere gemeentes die wel binnen de referentieregio Gent vallen, binnen het kader van de intergemeentelijke samenwerking mogelijk blijft.
De ontwikkeling van bedrijventerreinen, en de daarmee gepaard gaande initiatieven op gebied van mobiliteit en ruimtelijk beleid, hebben er geen baat bij om via verschillende kanalen te worden ontwikkeld met mogelijks een verschillende visie. Enkel een gecoördineerde aanpak waarbij de verschillende gemeentes vertegenwoordigd worden door éénzelfde intergemeentelijke samenwerking, namelijk Veneco, kunnen zorgen voor een innovatieve aanpak waarbij de gemeentelijke belangen evenwaardig worden behartigd.
[1] Provincie in cijfers, Rapport arbeidsmarkt Kruisem, https://provincies.incijfers.be/databank/report/?id=rapport_arbeidsmarkt&input_geo=gemeente_45068
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Regiodecreet van 03 februari 2023.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de algemene vergadering van Veneco te verzoeken tot indiening van een afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet.
Artikel 2 :
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Veneco t.a.v. Caroline Lievens.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Voor het behandelen van overlastinbreuken in de gemeente waarvoor administratieve geldboetes kunnen worden opgelegd, doet de gemeente Kruisem beroep op de provinciale GAS-ambtenaren.
Bij e-postbericht van 4 december 2023 vraagt de provincie aan de gemeente om over te gaan tot de aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee gezien het feit dat de gemeente betaalt per behandeld dossier.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6.
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 september 2014 tot het aanwijzen van de provinciale ambtenaren belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
Het gemeenteraadsbesluit van 12 oktober 2015 tot het aanwijzen van een bijkomend provinciaal ambtenaar belast met et opleggen van de administratieve geldboetes.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2018 tot het aanwijzen van een bijkomend provinciaal ambtenaar belast met et opleggen van de administratieve geldboetes.
Het gemeenteraadsbesluit van 12 november 2018 tot het aanwijzen van een bijkomend provinciaal ambtenaar belast met et opleggen van de administratieve geldboetes.
Het Provincieraadsbesluit van 15 november 2023 waarin de provincieraad Piet Van Caenegem, licentiaat in de rechten, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De schriftelijke communicatie van 4 december 2023, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, waarbij de gemeente Kruisem uitgenodigd wordt om dhr. Piet Van Caenegem aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
Artikel 1 :
De heer Piet Van Caenegem wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2 :
De vorige gemeenteraadsbesluiten betreffende de aanwijzing van de provinciaal sanctionerend ambtenaren blijven tevens van kracht.
Artikel 3 :
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan :
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Kruisem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Externe, Vlaamse, lokale en gerechtelijke overheden, alsook hulpverlenings- en politiezones worden vrijgesteld van de gemeentelijke retributie, aangezien deze overheden hun aanvragen doen in het kader van het algemeen belang.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden.
De artikelen 41, 162 en 173 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 286, 287, 288, 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22
december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kruisem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Bovenop de gemeentelijke retributie komt het bedrag van de Vlaamse platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kruisem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kruisem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kruisem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kruisem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 6 februari 2024 het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen met betrekking tot onroerende goederen goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 november 2019.
Artikel 9 - Bekendmaking
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem en het dorpshuis Ouwegem. De vergaderzaal in het administratief centrum Zingem wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een aanpassing worden voorzien voor het gebruik van deze vergaderzaal.
Het is aangewezen om een eenvormig gebruikersreglement voor het gebruik van alle gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur te hanteren.
Het bestaande gebruikersreglement werd geëvalueerd.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2023 betreffende het goedkeuren van een gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 15 februari 2024.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2023 betreffende het goedkeuren van het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.
Het retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 5 februari 2024.
Het advies van de cultuurraad dd. 29 januari 2024.
Gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur in Kruisem
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1:
Dit reglement regelt het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur met ingang van 15 februari 2024.
Artikel 2:
De volgende begrippen worden bij de toepassing van het reglement gehanteerd:
Artikel 3:
Het gemeentebestuur oordeelt over de relevantie en haalbaarheid van de reservatieaanvragen en kan deze bijgevolg ook weigeren.
Artikel 4:
§ 1 Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van gemeentelijke activiteiten, activiteiten uit verwante dienstverlening, voor manifestaties waarbij het gemeentebestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden in het gedrang komt.
§ 2 Het gemeentebestuur zal zich slechts in uitzonderlijke gevallen op dit recht beroepen, voor gevallen waar er een duidelijk algemeen of lokaal belang in het gedrang komt. Het gemeentebestuur zal de gebruikers hiervan via een gemotiveerd schrijven in kennis stellen.
BESCHRIJVING VAN DE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR
Artikel 5:
Het cultureel centrum ‘De Mastbloem’ bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
Artikel 6:
Het “gemeentecomplex Huise” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 7:
Het gemeenschapscentrum “De Griffel” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 8:
Het “dorpshuis Ouwegem” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 10:
§ 1 Aan volgende doelgroepen wordt de sociaal-culturele infrastructuur ter beschikking gesteld volgens de modaliteiten zoals bepaald in onderhavig reglement:
Categorie A, daaronder begrepen:
1° interne diensten en adviesraden en
2° organisaties die afhangen van het gemeentebestuur.
Categorie B, daaronder begrepen:
1° Kruisemse niet-gemeentelijke basisscholen;
2° actieve verenigingen die bij naam gekend zijn bij het bestuur, zonder winstoogmerk;
3° alle andere Kruisemse initiatiefnemers van sociaal-culturele activiteiten zonder winstoogmerk;
4° bovenlokale samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert;
5° regionale verenigingen, organisaties, instellingen of diensten met een publiek menslievend of vormend karakter die een publieke sociaal-culturele activiteit organiseren.
Categorie C, daaronder begrepen:
niet-Kruisemse organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten zonder winstoogmerk.
Categorie D, daaronder begrepen:
organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten met winstoogmerk.
§ 2 De coördinator beoordeelt of de aanvragen van categorie B3°, B5°, C en D als sociaal-culturele activiteit kunnen beschouwd worden alsook of de aanvragen van categorie B5°, C en D als publieke activiteit kunnen beschouwd worden.
GEBRUIKSMODALITEITEN
1.1 Aanvraagprocedure
Artikel 11:
§ 1 Het gebruik van gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde webformulier op www.kruisem.be.
§ 2 Bij het verzending van het webformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.
§ 3 De aanvraag gebeurt door een verantwoordelijke, aansprakelijke meerderjarige.
Artikel 12:
§ 1 De aanvragen dienen minimum 4 weken en maximaal een 1 ½ jaar voor de datum van de verhuring te gebeuren. De gebruikers van categorie C en D kunnen ten vroegste zes maanden voor de datum van hun activiteit een reservatieaanvraag indienen.
Aanvragen gebeuren ten laatste tien werkdagen voor de datum van verhuring.
§ 2 De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.
Artikel 13:
§ 1 De gebruikers van categorie B die drie opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur hebben gehuurd, krijgen voorrang in hun reservatievraag.
§ 2 De gebruikers zoals omschreven in Artikel 13 § 1 dienen hun reservatie minstens één jaar voor de datum van hun activiteit te bevestigen en verder concreet te maken. Zo niet, dan vervalt hun voorrangsregeling.
§ 3 Indien blijkt dat meerdere gebruikers met recht op deze voorrangsregeling op eenzelfde datum terechtkomen voor hun reservatie, dan zal voorrang verleend worden aan de gebruiker die het meeste aantal opeenvolgende jaren de sociaal-culturele infrastructuur in kwestie huurde op deze terugkerende of repetitieve datum.
1.2 De gebruiksduur
Artikel 14:
De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging.
Elke aanwezigheid buiten deze toegestane gebruiksduur is verboden. Bij overtreding zullen de extra gebruikte uren buiten de toegestane gebruiksduur aan dubbel tarief worden aangerekend.
Artikel 15:
§ 1 Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, behoudens wanneer hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat. Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk aan het gemeentebestuur te worden medegedeeld.
§ 2 Het college van burgemeester en schepenen spreekt zich uit over de kwijtschelding van de verschuldigde som.
1.3 Het gebruik
1.3.1 Machtiging en algemene richtlijnen
Artikel 16:
§ 1 De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating is gegeven door het gemeentebestuur.
§ 2 Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegelaten.
§ 3 Fuiven evenals alle andere activiteiten met een verhoogd risico op lawaaihinder en vandalisme zijn enkel toegelaten in de polyvalente zaal van De Mastbloem of in De Griffel onder de volgende algemene voorwaarden:
Artikel 17:
§ 1 De eerste gebruiker dient bij het betreden van de infrastructuur de alarminstallatie, indien van toepassing, uit te schakelen. Bij het afhalen van de sleutel zal hem hiervoor een unieke code of alarmbadge worden overhandigd. Het is verboden deze code of alarmbadge aan derden door te geven.
§ 2 Bij het verlaten van het gebouw dient de laatste gebruiker de alarminstallatie opnieuw in te schakelen.
§ 3 Vooraleer het alarm wordt ingeschakeld dient de gebruiker te controleren of hij de laatste aanwezige is.
Artikel 18:
§ 1 Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel af te halen. Deze sleutel geeft de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan. Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang.
§ 2 Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend.
§ 3 Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden.
§ 4 Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden.
Artikel 19:
De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen. Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches, e.d.m.
Artikel 20:
§ 1 Het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur (technische installatie, tafels, stoelen, bestek,…) dient vooraf te worden aangevraagd via het reservatieformulier.
§ 2 Deze materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur.
§ 3 Voor het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de respectievelijke zaalverantwoordelijke te worden opgevolgd.
Artikel 21:
§ 1 Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de respectievelijke infrastructuur, kunnen enkel na toestemming worden gebruikt. Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren.
§ 2 Deze materialen of toestellen mogen slechts voor een bepaalde duur achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico.
§ 3 In elk ander geval, dient de gebruiker de voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur te verwijderen.
1.3.2 Drank
Artikel 22:
§ 1 De gebruiker mag enkel de dranken uit het beschikbare assortiment gebruiken. Voor eventuele bijbestellingen kan uitsluitend via de aan het gemeentebestuur verbonden leverancier worden gewerkt. Er is een uitzondering voor wijnen en mousserende wijnen, deze moeten niet verplicht uit het beschikbare assortiment worden afgenomen en kan de gebruiker zelf voorzien.
§ 2 In gebouwen waar geen assortiment drank ter beschikking wordt gesteld, is de gebruiker vrij in zijn keuze van leverancier.
§ 3 Voor het schenken van sterke dranken dient de gebruiker een drankvergunning aan te vragen via het daartoe bestemde webformulier.
§ 4 Gebruikers die andere dranken dan het ter plaatse beschikbare assortiment wensen te schenken, dienen hiervoor voorafgaandelijk een toelating van het college van burgemeester en schepenen te verkrijgen. Bij inbreuken op dit artikel kan een boete worden aangerekend zoals bepaald in het geldende retributiereglement betreffende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.
Artikel 23:
§ 1 De gebruiker dient minimaal twee weken voorafgaand aan de activiteit zijn drankbestelling door te geven aan de zaalverantwoordelijke. De gebruiker is bijgevolg zelf verantwoordelijk voor de omvang van de aanwezige drankstock. Een bijbestelling plaatsen kort voor of tijdens een activiteit, is niet mogelijk.
§ 2 De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de exploitatie van een eventuele toog.
§ 3 De gebruiker dient bij aanvang van het gebruik – bij voorkeur samen met de zaalverantwoordelijke – in de bergruimte de inventaris op te nemen van de aanwezige drankvoorraad.
Artikel 24:
§ 1 De dranken worden aan de gebruiker verkocht tegen een vaste prijs die vastgesteld wordt door het college van burgemeester en schepenen. Deze tarieven kunnen geraadpleegd worden op www.kruisem.be.
§2 Alle dranken worden aan de gebruiker aangerekend per begonnen eenheid (fles, vat…).
1.3.3 Onderhoud
Artikel 25:
§ 1 De gemeentelijke lokalen, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap en toestellen, moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden.
§ 2 Schoonmaakmaterieel zal aan de gebruiker ter beschikking worden gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen.
§ 3 De gebruiker dient zelf in te staan voor afwasmiddel, hand- en/of vaatdoeken, sponzen,…
§ 4 Bij grote activiteiten strekt het de gebruiker tot aanbeveling om een toezichter bij de sanitaire voorziening aan te wijzen.
§ 5 Tafels en stoelen worden na gebruik opnieuw opgesteld zoals aangetroffen en zoals aangeduid op het plan aangebracht in de desbetreffende infrastructuur of volgens afspraak met de zaalwachter.
§ 6 Bij het verlaten van de gebouwen dienen alle verlichting en elektrische toestellen uitgeschakeld te worden.
Artikel 26:
Indien de lokalen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.
Artikel 27:
§ 1 Het gesorteerde afval van de activiteit wordt in de daartoe bestemde en door het gemeentebestuur ter beschikking gestelde gescheiden afvalbakken gedeponeerd die zich in de gehuurde zalen bevinden.
§ 2 De kostprijs voor het vullen van de inhoud van de vuilbakken in elke gehuurde zaal is inbegrepen in de huurprijs van de zaal voor zover dit afval voortkomt uit de activiteit in deze zaal.
§ 3 Wanneer het restafval dat voortkomt uit de activiteit de inhoud van de vuilbak overschrijdt is het extra restafval dat voortkomt uit deze activiteit niet inbegrepen in de huurprijs. Bijgevolg is dit extra afval onderhevig aan een retributie volgens het principe van ‘de vervuiler betaalt’. Tenzij dit afval wordt meegenomen door de organisator.
Extra afvalzakken kunnen bekomen worden bij de zaalverantwoordelijke of op de daarvoor voorziene locaties. De extra gevulde zakken worden verzameld op de daartoe voorziene locaties.
1.3.4 Veiligheid
Artikel 28:
§ 1 De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen.
§ 2 (Nood)uitgangen, trappen, e.d.m. mogen in geen geval versperd worden.
§ 3 Blustoestellen mogen niet verplaatst worden en dienen ten allen tijde zichtbaar en toegankelijk te blijven.
§ 4 Zijn niet toegelaten in de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur:
§ 5 Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig. Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is.
Artikel 29:
§ 1 De gebruiker is gehouden tot het naleven en toepassen van alle van toepassing zijnde wetgeving en reglementeringen.
§ 2 In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.
1.3.5 Fiscale en financiële verplichtingen
Artikel 30:
De gebruiker zal alle verplichtingen van financiële of fiscale aard, voortvloeiend uit de organisatie van zijn activiteit, nakomen. In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.
Artikel 31:
De billijke vergoeding wordt door de gemeente ten laste genomen voor de voornoemde infrastructuur, voor zover de muziek in de binnenruimtes wordt gespeeld. De vergoeding die betrekking heeft op auteursrechten blijft ten laste van de gebruiker.
1.3.6 Toezicht
Artikel 32:
Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: de zaalverantwoordelijken, de coördinator en de patrimoniumbeheerder evenals hun vervangers alsook alle gemeentepersoneelsleden die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten en de leden van het schepencollege.
Artikel 33:
De burgemeester of zijn aangestelde heeft het recht om elke activiteit te doen stopzetten om reden van het verstoren van de openbare orde, veiligheid, gezondheid, goede zeden of overmacht.
Artikel 34:
Elke gebruiker dient zich te gedragen naar de richtlijnen gegeven door één van de in art. 32 genoemde personen.
1.4 Schade en verantwoordelijkheid
Artikel 35:
§ 1 De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materieel aanwezig is en in goede staat is.
§ 2 De gebruiker verbindt er zich toe de gemeente onmiddellijk in kennis te stellen van eventuele beschadigingen aan het gebouw, aan meubilair, aan materieel, … ook indien de gebruiker hiervoor niet verantwoordelijk is of de schade heeft vastgesteld bij de ingebruikname.
§ 3 Gebreken, tekorten, … worden onmiddellijk aan de zaalverantwoordelijke of via vrijetijd@kruisem.be gemeld. Bij ontstentenis van deze melding kan de gebruiker verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele vastgestelde gebreken, beschadigingen,…
Artikel 36:
§ 1 Schade berokkend aan materiaal, meubilair,… wordt aangerekend aan de gebruiker kostende de prijs voor herstelling of vervanging.
§ 2 Kosten ten gevolge van verkeerd gebruik van de infrastructuur zijn eveneens ten laste van de gebruiker.
§ 3 De gebruiker mag in geen enkel geval overgaan tot het zelf herstellen/vervangen of laten herstellen/vervangen van beschadigingen. Hetzelfde geldt in geval van verlies of diefstal of voor beschadigingen aan het gebouw zelf.
§ 4 De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering. Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan.
Artikel 37:
§ 1 De zaalverantwoordelijke controleert de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur op beschadigingen. De controle gebeurt ná het gebruik en vóór een nieuwe gebruiker de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik neemt. De controle gebeurt in elk geval binnen de vijf werkdagen, de dag van het gebruik zelf niet meegerekend.
§ 2 Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van materialen wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
Artikel 38:
§ 1 De gemeente sluit voor het gebruik van de infrastructuur een algemene verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een brandverzekering en een verzekering objectieve aansprakelijkheid, brand en ontploffing af.
§ 2 Deze verzekeringen dekken echter geenszins de aansprakelijkheid van de gebruikers t.o.v. bezoekers, infrastructuur of uitrusting.
§ 3 Het strekt daarom tot aanbeveling dat gebruikers zelf hiertoe de nodige verzekeringen afsluiten. Dit geldt des te meer voor evenementen met een verhoogd risico op beschadiging.
Desgewenst kan hiervoor tegen kostprijs worden aangesloten op de gemeentelijke polis. De organisator kan hiervoor contact opnemen via vrijetijd@kruisem.be.
§ 4 Bij het ontbreken van een verzekeringsmaatschappij die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt, kunnen alle leden van de vereniging aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade voortvloeiend uit de activiteit.
Artikel 39:
Voor de gebruikers die tentoonstellingen organiseren wordt aangeraden een verzekering “alle risico’s” te nemen vermits zij door verzending van het reservatieformulier ook uitdrukkelijk afstand doen van verhaal bij beschadiging of diefstal.
Artikel 40:
§ 1 Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard bij het gebruik van lokalen en/of uitrusting n.a.v. activiteiten van gebruikers. Het gemeentebestuur kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor het verlies, de beschadiging of de diefstal van persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers van de infrastructuur.
§ 2 Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.
1.5 Annuleringen
Artikel 41:
§ 1 Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 6 weken voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd.
§ 2 Annuleringen dienen te worden gemeld via vrijetijd@kruisem.be. De datum van vertrek van het e-mailbericht geldt als datum van de annulering.
Artikel 42:
Annuleringen voor het gebruik van vergaderzalen vallen niet onder de voornoemde regeling. Deze kunnen ten allen tijde kosteloos en d.m.v. een telefoontje of e-mailbericht.
BIJZONDERE BEPALINGEN PER GEBOUW
1.6 De Mastbloem
Artikel 43:
§ 1 De toegang tot de bibliotheek moet tijdens de openingsuren ervan ten allen tijde gegarandeerd blijven
Artikel 44:
§ 1 Organisatoren van fuiven alsook hun bezoekers dienen de zijdelingse ingang van De Mastbloem, die rechtstreeks toegang geeft tot de polyvalente zaal, te gebruiken zodat elk mogelijk contact met de andere delen van De Mastbloem wordt vermeden (foyer, vergaderzalen, bibliotheek…);
§ 2 De gebruikers dienen de bezoekers hiervan voldoende in kennis te stellen en te voorzien in één of meerdere verantwoordelijke(n) die toezicht houden aan de ingang en de omgeving van De Mastbloem.
Artikel 45:
§ 1 De uitschuifbare tribune, de theatertechnieken, de elektrisch aangedreven sectionaalpoort en de schaarlift kunnen onder geen beding door de gebruikers zelf worden klaargezet en bediend. Bij aanvraag worden ze door de zaalverantwoordelijke of ander gemeentelijk personeel dat hiertoe bevoegd is, klaargezet en bediend.
§ 2 Technische installaties dienen in overleg met de zaalverantwoordelijke te worden aangesloten.
§ 3 Voor technisch ingewikkelde installaties en aansluitingen moet de organisator, in overleg met de zaalverantwoordelijke, een professionele theatertechnieker onder de arm te nemen.
§ 4 De kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de organisator.
Artikel 46:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur.
Artikel 47:
§ 1 Organisatoren van fuiven en eetfestijnen zijn verplicht om machinaal te kuisen en de kuismachine na het gebruik te reinigen. Andere organisatoren kunnen ervoor opteren om manueel of machinaal te kuisen.
§ 2 Het gebruik van de kuismachine is gratis.
Artikel 48:
§ 1 Het gemeentebestuur stelt in De Mastbloem een basisassortiment aan glazen, borden en bestek ter beschikking van de gebruiker. Grotere hoeveelheden dienen te worden aangevraagd via het reservatieformulier. Het gebruik van dit assortiment is gratis.
1.7 GC Huise
Artikel 49:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur. Hiervoor wordt de inhoud van de koelkast samengeteld met de bijhorende stockvoorraad.
1.8 De Griffel
Artikel 50:
De gebruiker vult de koelkasten naar eigen behoefte, doch na gebruik dient de basisvoorraad – zoals aangeduid in de koelkasten – terug te worden aangevuld.
1.9 Dorpshuis Ouwegem
Artikel 51:
De toegang tot de kelderverdieping (KLJ) moet ten allen tijde gegarandeerd blijven. De toegang tot de kelderverdieping gebeurt langs de buitentrap of langs de lift op het gelijkvloers.
Artikel 52:
Het gebruik van de lift wordt exclusief voorbehouden aan leden van KLJ en medewerkers van de gemeente Kruisem.
1.10 Vergaderzaal administratief centrum Zingem
Artikel 53:
De toegang tot de overige delen van het administratief centrum van Zingem moet ten allen tijde gegarandeerd blijven.
Artikel 54:
De vergaderzaal van Zingem is enkel geschikt voor vergaderingen en rustige activiteiten waarbij de tafelindeling van het lokaal niet gewijzigd dient te worden.
Artikel 55:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur. Hiervoor wordt de inhoud van de koelkast samengeteld met de bijhorende stockvoorraad.
Artikel 56:
In afwijking op artikel 27 mag een activiteit in de vergaderzaal van Zingem niet meer afval achterlaten dan de inhoud van de vuilbak die in de zaal ter beschikking wordt gesteld. Overig afval wordt door de gebruiker terug meegenomen.
Artikel 57:
De gebruiker maakt gebruik van het aanwezigheidspaneel om haar aanwezigheid kenbaar te maken. De laatste aanwezige van het volledige administratief centrum inschakelt het alarm in.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 58:
§ 1 De geldende gebruikstarieven en het tarief voor personeelsassistentie zijn deze die vastgesteld werden in het meeste recente retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur, dat raadpleegbaar is op www.kruisem.be.
§ 2 De geldende verkoopprijzen van het drankenassortiment zijn deze die het meest recent werden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en zijn te raadplegen op www.kruisem.be.
§ 3 Het huurgeld, de kosten voor het drankverbruik, de personeelsassistentie voor het klaarzetten en/of het bedienen van de theatertechnieken alsook eventuele schadevergoedingen worden na het gebruik verrekend.
Artikel 59:
§ 1 Een eventuele intrekking van een toelating zoals omschreven in artikel 3 of een verplichte stopzetting van de activiteit zoals omschreven in artikel 33 kan geen aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.
§ 2 Onder geen enkel beding kan het niet of gebrekkig functioneren van de infrastructuur aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.
Artikel 60:
§ 1 Iedere gebruiker wordt geacht het reglement te kennen en de praktische toepassing ervan te hanteren voor de bezoekers. Het reglement zal daartoe in elk gebouw ter beschikking worden gesteld als raadpleegbaar zijn via de gemeentelijke website.
§ 2 Elke overtreding van onderhavig reglement, evenals schade, vandalisme, misbruik, overlast of wanbetaling kan aanleiding geven tot een tijdelijke of definitieve uitsluiting van gebruik door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 61:
§ 1 Opmerkingen, klachten en bezwaren i.v.m. de toepassing van dit reglement kunnen schriftelijk gericht worden aan het schepencollege, binnen de 14 dagen na vaststelling van de feiten.
§ 2 In alle gevallen die niet in dit reglement voorzien zijn, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals in bijlage bij dit besluit gehecht, wordt goedgekeurd. Het aangenomen gebruikersreglement vervangt alle voorgaande met ingang van 15 februari 2024.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Het gemeentebestuur wenst Kruisemse verenigingen en scholen te ondersteunen die een AED toestel wensen aan te kopen en/of te onderhouden in het kader van de veiligheid van hun werking.
De gemeente Kruisem besliste in 2023 om eenmalig Kruisemse verenigingen en scholen te stimuleren tot aankoop van een kwalitatief AED toestel door het voorzien van financiële ondersteuning bij de aankoop en onderhoud van een AED toestel.
Deze vorm van ondersteuning past in het kader van de gemeente Kruisem om in te zetten op het label "hartveilige gemeente" dat werd toegekend door Rode Kruis Vlaanderen.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het advies van de sportraad dd. 23 januari 2024
De kredieten voorzien op jaarbudgetrekening 0989-00/64960000/ACT-241
Subsidiereglement betoelaging Kruisemse verenigingen en scholen n.a.v. aankoop AED toestel
Deel I: Algemene bepalingen
Artikel 1
§ 1 Binnen de grenzen van de voorziene kredieten in het goedgekeurde budget, worden aan Kruisemse verenigingen en scholen subsidies verleend volgens de normen en voorwaarden die hierna worden vastgesteld.
§ 2 De voorziene kredieten worden als volgt verdeeld:
Voorziene krediet: 5.000 euro
Artikel 2
§ 1 Met onderhavig reglement wenst het gemeentebestuur Kruisemse verenigingen en scholen te ondersteunen die een AED toestel wensen aan te kopen en/of te onderhouden in het kader van de veiligheid van hun werking.
§ 2 Ieder trekker van een subsidie moet deze subsidie gebruiken voor het doel waarvoor zij is toegekend en moet het gebruik ervan kunnen rechtvaardigen.
De gemeente heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende toelage te doen controleren.
Een subsidie kan (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd wanneer blijkt dat de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking of voor het doel waarvoor zij is toegekend zoals omschreven in § 1.
Artikel 3
Komen in aanmerking voor betoelaging aankoop AED toestellen
Artikel 4
§ 1 In navolging van artikel 4 van de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen kan bij de toekenning van een subsidie waarvan de gemeentelijke financiële steun op jaarbasis meer dan 1.240 euro bedraagt, de begunstigde verzocht worden om een verantwoording in te dienen. In voorkomend geval wordt de termijn waarbinnen deze verantwoording dient te worden voorgelegd, vermeld in de beslissing tot toekenning van de subsidie.
Deze verantwoording wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk blijkt. Indien de begunstigde een boekhoudkundige verplichting en neerleggingsplicht heeft, wordt dit ondersteund door de jaarrekening.
Artikel 5
§ 1 Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde controle uitoefenen op de naleving van de voorschriften in dit reglement en op de juistheid van de ingediende aanvraag tot subsidiëring.
Het vaststellen van misbruiken kan leiden tot de uitsluiting van de betreffende vereniging voor alle subsidies van het betreffende werkjaar of tot terugvordering van de ten onrechte verkregen subsidie.
§ 2 Het beoordelen van een subsidieaanvraag gebeurt door een commissie van ambtenaren werkzaam in de drie geledingen (cultuur, jeugd en sport). De dossierbeheerders mogen individueel geen belang hebben in de door hen behandelde subsidieaanvragen.
De uitbetaling gebeurt uiterlijk drie maanden volgend op het verstrijken van de deadline voor het indienen van de aanvraag.
§ 3 Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over alle in dit reglement niet voorziene gevallen en beslecht alle betwistingen. Indien van toepassing, dan gebeurt dit na advies door de van toepassing zijnde adviesraad.
§ 4 De subsidies zullen aan de verenigingen worden toebedeeld via overschrijving op het bij het gemeentebestuur bekende bankrekeningnummer op naam van de vereniging of organisator. Indien de vereniging verandert van bankrekeningnummer, dan meldt de vereniging dit op eigen initiatief.
§ 5 De betoelaging heeft betrekking op de aankoop van een AED toestel in 2024 door een organisatie zoals omschreven in artikel 3.
§ 6 Het reglement wordt bekend gemaakt aan alle voor subsidies in aanmerking komende Kruisemse verenigingen en organisaties alsook via de website.
Deel II: Algemene voorwaarden
Artikel 6
§ 1 Enkel verenigingen of scholen zoals vermeld in artikel 3 die kunnen aantonen in 2024 een AED toestel te hebben aangekocht, komen in aanmerking voor een tegemoetkoming volgens de modaliteiten hierna bepaald.
§ 2 De dienst Vrije Tijd controleert of het AED toestel voldoet aan de nodige kwaliteitsnormen.
Artikel 7
§ 1 De gemeente voorziet de mogelijkheid om een AED toestel aan te kopen via de gemeente.
§ 2 Het intekenen op de aankoop van een AED toestel via de gemeente dient te gebeuren via een officieel aanvraagformulier dat wordt beschikbaar gesteld op de gemeentelijke website.
§ 3 Het intekenen op de aankoop verplicht de vereniging om over te gaan tot effectieve aankoop van het AED toestel.
Artikel 8
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming, is de vereniging of school verplicht tot het volgen van een opleiding voor het correct gebruik van een AED toestel.
Artikel 9
De vereniging of school is zelf verantwoordelijk voor eventuele kosten die verbonden zijn aan het gebruik of misbruik van het AED toestel die buiten het onderhoudscontract vallen.
Deel III: Tegemoetkoming aankoop AED toestel
Artikel 10
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de aankoop van een AED toestel dient de vereniging of school aan onderstaande voorwaarden te voldoen.
Artikel 11
§ 1 De tegemoetkoming voor de aankoop van AED toestel bedraagt maximaal € 500 per toestel.
§ 2 Elke vereniging of school kan slechts één tegemoetkoming ontvangen.
Deel IV: Tegemoetkoming onderhoudscontract AED toestel
Artikel 12
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de aankoop van een AED toestel dient de vereniging of school aan onderstaande voorwaarden te voldoen.
Artikel 13
De vereniging of school is zelf verantwoordelijk voor eventuele kosten die verbonden zijn aan het gebruik of misbruik van het AED toestel die buiten het onderhoudscontract vallen.
Artikel 14
De tussenkomst van de gemeente in de kosten voor het onderhoudscontract is gelijk aan de effectieve kostprijs van het onderhoudscontract voor een periode van 4 jaar.
Deel V: Procedure
Artikel 15
§ 1 De verenigingen of scholen die wensen in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming aankoop AED toestel en/of onderhoudscontract AED toestel dienen het hiertoe ter beschikking gestelde aanvraagformulier volledig ingevuld en vergezeld van de nodige bewijsstukken ten laatste op 31 maart 2024 in te dienen.
§ 2 Elke vereniging waarvan het aanvraagformulier laattijdig wordt ontvangen, verliest hierdoor zijn recht op subsidies voor het betrokken werkjaar.
§ 3 Verenigingen welke intussen opgehouden hebben te bestaan, kunnen geen subsidies meer ontvangen.
Deel VI: SLOTBEPALINGEN
Artikel 16
§ 1 Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad.
§ 2 Na afhandeling van de verschillende dossiers en de uitbetalingen die hieruit volgen, houdt dit reglement op te bestaan.
Artikel 1 :
Het gemeentelijk reglement betreffende betoelaging Kruisemse verenigingen en scholen n.a.v. aankoop AED toestel wordt goedgekeurd zoals in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd en de financiële dienst.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Context:
Momenteel loopt openbaar onderzoek mbt. de omgevingsvergunningsaanvraag windmolens Huttegemstraat en Spondemakersstraat te Kruisem opgestart 19 januari om te eindigen op 17 februari 2024.
Er is een grote bezorgdheid van eenieder der omwonenden:
- Omwille van het immense gevaarte blijkbaar nog hoger en met nog bredere wieken in dit agrarisch gebied in plaats van een industrieel gebied.
- Omwonenden en ook ver erbuiten zien eigenaars de waarde van hun eigendom fors in waarde dalen.
- Ook geluidshinder, de slagschaduw, de mentale impact op de mens, de reacties op de runderen en vooral ook de talrijke paarden en andere dieren,de schending van deze mooie strook natuur hebben een enorme impact. Impact op onze trekkende vogels en het leven in de nabijheid van de vijver tussen Gaverstraat en Karreweg.
Vraagstelling:
Gezien wij als raadsleden ook vragen krijgen van onze burgers, hebben wij volgende informatieve vragen voor het gemeentebestuur:
- Waarom werd voor deze locatie gekozen en niet een industriezone of andere geschikte locatie in Kruisem?
- Waar in de gemeente zijn er nog locaties die in aanmerking komen?
- Aan welke voorwaarden moet men zich houden om op die locatie windmolens te bouwen (afstand van huizen, enz.)?
- Welke is de visie van het gemeentebestuur in deze? Vinden zij de locatie geschikt of niet geschikt & waarom?
- Wat met de bewoning kortbij en de schending van het agrarisch karakter?
- Gebaseerd op de huidig voorhanden zijnde informatie: welke zal het advies zijn van het schepencollege?
De gemeenteraadsfractie Open Vld Kruisem verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur dd. 19 december 2023 betreffende de kennisname door de bevoegde minister van het rapport van de forensische audit dit door Audit Vlaanderen werd uitgevoerd bij lokaal bestuur Kruisem.
De gemeente wordt verzocht dit rapport te bespreken op de gemeenteraad.
Dit forensisch rapport en de hierin opgenomen informatie zijn uit hun aard strikt vertrouwelijk en mogen niet worden gedeeld, noch geheel, noch gedeeltelijk, buiten de beslotenheid van de gemeenteraad.
Het rapport bevat onder meer persoonsgegevens en bedrijfsgevoelige informatie. Het op enigerlei wijze wederrechtelijk openbaar maken of verspreiden van dit rapport, evenals de informatie die hierin wordt opgenomen, kan leiden tot aansprakelijkheidsvorderingen.
Het forensisch rapport valt onder de uitzonderingsbepalingen op de openbaarheid van bestuur zoal opgenomen in artikel II.34,2° en 6° en artikel II.35.1°, 3° en 5° van het Bestuursdecreet.
De documenten kunnen door de raadsleden geraadpleegd worden in de rubriek 'bijlagen'.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport forensische audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De voorzitter sluit de zitting op 05/02/2024 om 20:18.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter