De voorzitter opent de zitting op 10/06/2024 om 20:19.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 13 mei 2024 worden goedgekeurd.
De jaarrekening is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering
van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en
rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de
nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de
beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De voorgelegde jaarrekening 2023 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, de decretaal
voorziene toelichting en de documentatie.
De jaarrekening is een geïntegreerd document voor gemeente en OCMW.
Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in
uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur stellen elk hun deel van de jaarrekening vast,
waarna de gemeenteraad het deel vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.
De beleidsevaluatie bestaat uit de doelstellingenrealisatie.
De financiële nota bestaat uit de doelstellingenrekening, de staat van het financieel evenwicht, de
realisatie van de kredieten, de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de proef- en saldibalans.
De toelichting bij de jaarrekening bestaat uit de verplichte schema’s T1 tot T5, het overzicht van de
financiële risico’s, de plaats op de site waar de documentatie ter beschikking is, de waarderingsregels, de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen, de verklaring van de verschillen tussen geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, de toelichting bij de elementen met een bijzondere invloed op het resultaat en de overgedragen kredieten.
De documentatie bij de jaarrekening bestaat uit een overzicht van alle beleidsdoelstellingen met
bijhorende actieplannen en acties, een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies,
het overzicht van de beleidsvelden per domein, het overzicht van de verbonden entiteiten, het
overzicht van de personeelsinzet, de opbrengst per geheven belasting en de jaarbudgetrekeningen in
detail incl. vergelijking met het meerjarenplan.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 249 tot 253, 260 tot 262, 286, 287, 326 tot en met 341 en 595 van het decreet over
het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de
lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften
van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en
beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministrieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering.
Jaarrekening 2023.
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 van het OCMW Kruisem, bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota, toelichting en documentatie wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de
toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De buitenschoolse kinderopvang in de gemeentescholen (De Bosrank en De Weide Wereld) wordt in de regel georganiseerd via het OCMW: dienst kinderopvang binnen de Afdeling Mens & Welzijn Kruisem. Op deze algemene regel is nog een uitzondering nl. de buitenschoolse opvang in 'De Bosrank'. Deze wordt gedeeltelijk georganiseerd via de OCMW dienstverlening, maar ook gedeeltelijk via een aparte buitenschoolse opvang binnen de werking van school De Bosrank zelf. De OCMW kinderopvang in de bosrank behelst zowel het IBO Wanneland (1e en 2e kleuter) als de opvang in de refter via vrijwilligers (3e kleuter). De buitenschoolse opvang van de lagere schoolkinderen gebeurt via de aparte schoolopvang.
De facturatie aan de gebruikers van deze aparte buitenschoolse opvang van de bosrank verloopt via de schoolfacturen en de tarifering is gebaseerd op het schoolreglement. Dit reglement vermeldt dat de voor- en naschoolse opvang 1 euro per half uur bedraagt en er zijn hierop geen uitzonderingen vastgelegd. In de praktijk kunnen het onderwijzend personeel en het gemeentelijk personeel, dat werkzaam is op de bosrank, echter gratis gebruik maken van deze buitenschoolse opvang. De herkomst van deze regeling is niet duidelijk.
In het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse opvang via het OCMW is een andere tariefregeling opgenomen en is volgende korting gestipuleerd: 'Voor kinderen van personeelsleden die in dienst zijn van het gemeentebestuur Kruisem, geldt vanaf het eerste kind een korting van 25% op de totale bijdrage'. Ook hier wordt van afgeweken en is er een ongeschreven regel waarvan de herkomst eveneens onduidelijk is: personeelsleden (gemeente, OCMW en onderwijzend) maken gratis gebruik van de voor- en naschoolse opvang en op woensdag tot 13u. Ze genieten van 25% korting op woensdagnamiddag (na 13u) en op schoolvrije en vakantiedagen.
Aanpassingen vanuit het OCMW:
Ze genieten van 25% personeelskorting op woensdagnamiddag na 13.00 uur, op schoolvrije dagen en vakantiedagen. Vanaf het eerste kind geldt hier ook een korting van 25% op de totale ouderbijdrage. Ook kunnen deze personeelsleden vroeger inschrijven dan de effectieve inschrijvingsstart.
Deze regeling zal worden toegepast op de effectieve facturatie van het OCMW vanaf 1 september, schooljaar 2024-2025.
Gelet op de OCMW-wetgeving
Gelet op de Buitenschoolse Kinderopvang Kruisem
De OCMW-raad verleent goedkeuring aan de wijzigingen aan te brengen in het huishoudelijk reglement van buitenschoolse opvang Wanneland en De Speelwei.
1. Algemeen kader
Volgens het decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid heeft iedere nieuwe Belg met herkomst uit een niet EU-land een verplicht inburgeringstraject. Sinds 1 maart 2022 bestaat dat traject uit drie trajectonderdelen (maatschappelijke oriëntatie, Nederlands leren en traject naar werk). Op 1 januari 2023 trad het vierde onderdeel in werking; de zogenaamde ‘vierde pijler’, het ‘participatie- en netwerktraject’.
Voor alle andere nieuwkomers en voor verplichte inburgeraars die werken of studeren is het een recht dit participatietraject te kunnen volgen.
Het ‘participatie- en netwerktraject’ heeft als doel het sociaal netwerk van de inburgeraar te versterken en verbreden in de eigen lokale leefomgeving. De inburgeraar kan dit doen door minimum 40 uur deel te nemen aan één of meerder activiteiten zoals bijvoorbeeld in een buddyproject, een stage bij een bedrijf, vereniging of lokaal bestuur, via vrijwilligerswerk, deelname aan activiteiten in een buurthuis, … De activiteiten gebeuren steeds in een Nederlandstalige context en moeten integratie in de leefomgeving bevorderen. De activiteiten zijn formeel, administratief omkaderd.
2. Decretale regierol integratiebeleid lokale besturen
Binnen de grenzen van hun grondgebied hebben de steden en gemeenten de decretale regierol over het integratiebeleid. Dat betekent concreet dat zij instaan voor het samenstellen, samenbrengen en communiceren van het aanbod op hun grondgebied in het kader van deze vierde pijler. Lokale besturen worden door de Vlaamse overheid immers verondersteld een zicht te hebben op het relevante aanbod ter zake van lokale en bovenlokale actoren in hun gemeente/stad.
3. Subsidieoproep ‘regionale organisatienetwerken voor het participatie en netwerktraject (oproep 41)’
Samen met het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft het Agentschap Europa Werk & Sociale Economie (EU WSE) -het voormalige Europees Sociaal Fonds (ESF)- besloten Europese middelen te investeren in de opzet van 18 regionale organisatienetwerken (15 referentieregio’s en 3 grootsteden: Antwerpen, Gent en Brussel) waarin lokale besturen en organisaties samen leren, samen acties opzetten om aanbod te creëren en te communiceren rond de 4de pijler inburgering.
Elke regio kon een subsidieaanvraag verrichten via een gemandateerde promotor tot het oprichten van een regionaal organisatienetwerk 4de pijler. Wegens gebrek aan een regionaal geschikt welzijnsplatform mandateerden in het najaar van 2023, na het bekomen van uitstel van het Agentschap EU WSE, alvast 12 colleges van burgemeester en schepenen uit de regio SOLVA tot het indienen van het subsidiedossier.
Op 29 februari 2024 ontving SOLVA het bericht dat de subsidieaanvraag was goedgekeurd.
Met de toegekende personeelssubsidie van 321.999,73 euro dienen gedurende twee jaren twee ‘netwerkcoaches’ aangeworven te worden om het organisatienetwerk formeel en operationeel op te starten, uit te laten groeien en kwalitatief in te vullen (aanbod, communicatie, monitoring en evaluatie) in opdracht van de deelnemende gemeenten. Op die manier kunnen de gemeenten ontzorgd worden en bijgestaan in hun opdracht in de vierde pijler.
In tegenstelling tot de andere regio’s (die niet om uitstel vroegen) startte het Agentschap EU WSE onze projectperiode reeds een dag na de positieve beoordeling van het subsidiedossier, op 1 maart 2024. Om de tijd tussen de aanstelling van de twee regionale netwerkcoaches niet te laten verloren gaan (na 6 maanden dient de eerste rapportage te gebeuren) en dus ook maximaal gebruik te kunnen maken van deze personeelssubsidies, maakt SOLVA gebruik van het toewijzingssysteem in het subsidiereglement om vanuit haar dienst Regiowerking nu reeds, in afwachting van de aangeworven intergemeentelijke medewerkers, het voorbereidend werk bij de formele en operationele opstart van het organisatienetwerk te verrichten.
De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van steun verleend door het Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Het decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid van 7 juni 2013.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2022 tot bepaling van de inwerkingtredeing van het participatie- en netwerktraject en de retributies voor het vormingspakket maatschappelijke oriëntatie in het kader van het inburgeringstrajecten tot wijzing van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 7 juni 2023 betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid.
Het besluit van het Vast Bureau van 29 januari 2024 inzake het engagement van het lokaal bestuur Kruisem om mee te stappen als partner in het regionaal organisatienetwerk Vlaamse Ardennen.
Oproep van Europa WSE 41 regionale organisatienetwerken, het participatie en netwerktraject.
Presentatie infosessie Regionale organisatienetwerk 4de pijler
Projectaanvraag Regionale Organisatienetwerken 4de Pijler Inburgering – Vlaamse Ardennen
De beslissingsmail Europa WSE van 29 februari 2024 goedkeuring dossier Vlaamse Ardennen
Artikel 1:
Lokaal Bestuur Kruisem neemt deel aan het regionaal organisatienetwerk vierde pijler inburgering, participatie- en netwerktraject ter uitvoering van haar decretale regierol ter zake.
Artikel 2 :
Het lokaal bestuur onderschrijft de doelstellingen, ambities, werkwijze en organisatiestructuur zoals uitgewerkt in het door penhouder SOLVA opgemaakte en door het Agentschap Europa Werk en Sociale Economie goedgekeurde subsidiedossier.
Artikel 3 :
De raad duidt de Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het lokaal bestuur Kruisem aan als vertegenwoordiger in de stuurgroep van het organisatienetwerk.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan SOLVA.
De voorzitter sluit de zitting op 10/06/2024 om 20:24.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de OCMW-raad,
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter