De voorzitter opent de zitting op 10/03/2025 om 19:30.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 10 februari 2025 worden goedgekeurd.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
De kredieten voor nominatieve subsidies worden opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft enkel verenigingen met een individuele subsidie tot 25.000 euro. Verenigingen met een hogere subsidie worden apart genotuleerd.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Nominatieve subsidies 2025 globaal besluit.pdf
Artikel 1:
De lijst in bijlage met nominatieve subsidies voor het jaar 2025 (kleiner dan 25.000 euro) wordt goedgekeurd en mag uitbetaald worden.
Artikel 2:
De desbetreffende verenigingen moeten aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde verenigingen moeten zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaten burgemeester-voorzitter Joop Verzele en de raadsleden Mariska Nachtergaele en Anthony Coolsaet de vergadering voor de behandeling van dit punt. Het voorzitterschap wordt voor dit punt waargenomen door schepen Gerrit Depaepe.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie boven de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan de organisator van de Gulden Eifeesten ten bedrage van 75.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van de Gulden Eifeesten.
Artikel 2:
De vereniging moet een verantwoording indienen om aan te tonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Deze verantwoording wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag met financiële gegevens.
Indien de vereniging een boekhoudkundige verplichting en neerleggingsplicht heeft wordt dit ondersteund door de jaarrekening.
Indien de vereniging voor dezelfde werking of activiteit een andere overheidssubsidie ontvangt bezorgt de vereniging een verklaring op erewoord met vermelding van de subsidie-verlenende instantie en het bedrag ervan.
Als niet aan de voorwaarden is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Robrecht Bothuyne de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie boven de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Nokere Sport ten bedrage van 100.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van Danilith Nokere Koerse en randactiviteiten.
Artikel 2:
De vereniging moet een verantwoording indienen om aan te tonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Deze verantwoording wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag met financiële gegevens.
Indien de vereniging een boekhoudkundige verplichting en neerleggingsplicht heeft wordt dit ondersteund door de jaarrekening.
Indien de vereniging voor dezelfde werking of activiteit een andere overheidssubsidie ontvangt bezorgt de vereniging een verklaring op erewoord met vermelding van de subsidie-verlenende instantie en het bedrag ervan.
Als niet aan de voorwaarden is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Kristof Callens de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie boven de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan L'Equino ten bedrage van 50.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van een paardensportevenement en randactiviteiten.
Artikel 2:
De vereniging moet een verantwoording indienen om aan te tonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor
ze werd verstrekt. Deze verantwoording wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag met financiële gegevens.
Indien de vereniging een boekhoudkundige verplichting en neerleggingsplicht heeft wordt dit ondersteund door de jaarrekening.
Indien de vereniging voor dezelfde werking of activiteit een andere overheidssubsidie ontvangt bezorgt de vereniging een verklaring op erewoord met vermelding van de subsidie-verlenende instantie en het bedrag ervan.
Als niet aan de voorwaarden is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Chris Vander Meeren de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan de Confrérie van het Heilige Kruis ten bedrage van 250 euro als bijdrage in de algemene werkingskosten.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Gerrit Depaepe de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan de Zingemse Wielervrienden ten bedrage van 5.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van de Meerskantfeesten.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Gerrit Depaepe de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Drijkeuningen Zingem ten bedrage van 5.000 euro als bijdrage in de organisatiekosten van het Drijkeuningenfeest.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Kristof Callens de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Kerstcomité Nokere ten bedrage van 3.000 euro als bijdrage in de kosten van aankoop kerstverlichting, versiering dorp en organisatie van optreden.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat schepen Gerrit Depaepe de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Koninklijke harmonie Sint-Cecilia Zingem ten bedrage van 4.500 euro als bijdrage voor het opluisteren van gemeentelijke kermissen en plechtigheden.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat raadslid Luc Vandenabeele de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Verbroedering De Biest ten bedrage van 1.500 euro als bijdrage in de organisatiekosten van de Biestfeesten.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB verlaat raadslid Leentje De Baere de vergadering voor de behandeling van dit punt.
In toepassing van artikel 27§1 1e van het DLB nemen de uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in de vereniging (VZW of feitelijke vereniging) niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
In het decreet lokaal bestuur is een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Er worden kredieten voor nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing 5.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werden vooraf getoetst of zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van hun subsidie te bekomen.
De verenigingen die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moeten voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde verenigingen zijn erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De verenigingen waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend hebben ook effectief een aanvraagdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
Voor verenigingen met een individuele subsidie onder en boven de 25.000 euro wordt een verschillende verantwoording voorzien in het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2019.
Dit besluit betreft een vereniging met een individuele subsidie onder de 25.000 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie jaar 2025 toegekend aan Samana Kruishoutem ten bedrage van 250 euro als bijdrage in de algemene werkingskosten.
Artikel 2:
De vereniging moet aantonen dat de subsidie enkel gebruikt is voor het doel waarvoor ze werd verstrekt. Als niet aan de voorwaarde is voldaan kan de nominatieve subsidie (al dan niet gedeeltelijk) worden teruggevorderd.
Artikel 3:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
Op zaterdag 5 april 2025 doorkruist het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” het grondgebied van onze gemeente;
Dit evenement houdt ernstige risico's in en bovenlokale afspraken zijn in het kader van de openbare orde aangewezen;
De doortocht van dit wielerevenement brengt traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich mee;
Het is niet ondenkbeeldig dat deelnemers mogelijk de wegcode niet respecteren en daardoor de andere weggebruikers in gevaar brengen;
Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie;
Het is opportuun deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator;
Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator;
Het is praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen;
Een bovenlokaal samenwerkingsverband is dan ook aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren;
Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking;
De burgemeester is, inherent aan zijn bevoegdheden, het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen;
Gelet op de artikelen 41 en 162 van de Grondwet;
Gelet op de artikelen 1, 2 en 3 van de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 392 tot 395;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening, inzonderheid artikel 7 § 2, 1°;
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
Artikel 1:
Het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
In uitvoering van artikel 26 van het convenant, wordt de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen Cyclo' goedgekeurd.
Artikel 3:
De gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens financieel directeur wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
Artikel 4:
De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
Artikel 5:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent
- de procureur des konings te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de federale politie te Oudenaarde
- de politiezone Vlaamse Ardennen
- de lokale politie Kruisem
- de brandweerzone Vlaamse Ardennen
- de afdeling Infra
- de dienst communicatie.
Artikel 6 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid in kennis gesteld van de bekendmaking van dit besluit via de webtoepassing.
De gemeente Kruisem kan zich laten vertegenwoordigen op iedere gewone en buitengewone algemene vergadering van de instellingen, vennootschappen, verenigingen zonder winstoogmerk, andere samenwerkingsverbanden en overlegorganen, waarvan zij deel uitmaakt.
Er dient overgegaan te worden tot het aanduiden van één of meerdere vertegenwoordigers welke dienen gemachtigd te zijn om, namens de gemeente, alle akten en bescheiden met betrekking tot voormelde gewone en buitengewone algemene vergaderingen te onderschrijven. Het is wenselijk om, in geval van verhindering of belet van de aangeduide vertegenwoordiger, ook een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeente Kruisem is aangesloten bij vzw Vlaamse Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), met zetel te 1000 Brussel, Bischoffsheimlaan 1-8.
Het is aangewezen om bij de aanvang van een nieuwe legislatuur en de hernieuwing van de gemeenteraad over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger om de gemeente Kruisem te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van vzw VVSG.
Volgende kandidaturen werden ingediend als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw VVSG: Verzele Joop.
Volgende kandidaturen werden ingediend als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw VVSG: Bothuyne Robrecht.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41, 326 tot en met 341 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gelet op de geheime stemming:
met 25 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthoudingen.
met éénparigheid van stemmen.
Artikel 1:
De heer Joop Verzele, burgemeester, René D'Huyvetterstraat 23/2002 te 9770 Kruisem wordt aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Robrecht Bothuyne, schepen, Hoogstraat 35 te 9770 Kruisem wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Bischoffsheimlaan 1-8.
Artikel 2:
Deze vertegenwoordigingen worden aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030, maar kunnen te allen tijde door de gemeenteraad ingetrokken worden.
Artikel 3:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan vzw VVSG, de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De voorliggende zaak der wegen werd geïntegreerd in de aanvraag voor een omgevingsproject– verbeteringswerken Meirestraat Kruisem/Waregem.
De betrokken zone betreft het gebied tussen de voet van de brug over de autosnelweg E17 en het kruispunt Meirestraat-Industriezone met inbegrip van (de zones voor) de naastliggende en kruisende geklasseerde waterlopen.
Gelet op het provinciegrens-overschrijdend gegeven van de betrokken zone, is de Vlaamse overheid de vergunningverlenende overheid voor de omgevingsvergunning in 1e aanleg. De gemeenteraad heeft via het decreet gemeentewegen evenwel de exclusieve bevoegdheid voor de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van alle gemeentewegen. De beslissing van de gemeenteraad zal dus worden gekoppeld aan de verdere beoordeling van de aanvraag van de omgevingsvergunning. Ook de aanvraag voor de machtiging van de werken aan de waterloop (beslissingsbevoegdheid deputatie) zit verweven in de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 7 november 2024 door het departement omgeving en vervolgens onderworpen aan een openbaar onderzoek van 18 november tot en met 17 december 2024 (organisatie openbaar onderzoek: Kruisem en Waregem).
In de loop van de procedure werden nieuwe projectversies aangeleverd om hiaten in de aanvraag op te vangen of in te spelen op de adviezen. De laatste actualisatie werd op 22 januari 2025 opgeladen door het studiebureau en op 24 januari 2025 aanvaard door het departement omgeving als basis voor verdere beoordeling.
Aanleiding omgevingsproject
Binnen de omgevingsvergunning van 2 nieuwe projecten (OMV 2021001221 en 2023024825) in de betrokken zone werden voorwaarden opgelegd gericht op het aanpassen van de wegenis in de Meirestraat. Hiervoor waren ook grondinnames vereist.
Voorliggende dossierstukken
Het wegenisdossier omvat volgende documenten
De samenwerkingsovereenkomst voor de verdeling van de kosten met integratie van een borgstelling zal in een latere fase aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De borgstelling dient een bedrag van alle kosten (werken, studie, proeven, …) verhoogd met 10% te vertegenwoordigen.
De uitvoering van het project vereist de omgevingsvergunning voor verschillende stedenbouwkundige handelingen - de wegenis en de werken aan de waterloop op zich - maar noodzaakt ook tot het verwijderen van enkele bomen. Ook zal er normaliter een bemaling vereist zijn. Gelet op de plaatselijke omstandigheden zal hieraan een zuivering moeten gekoppeld worden → IIOA klasse 2.
De stukken hiervoor zijn toegevoegd in de aanvraag van de omgevingsvergunning en worden verder binnen deze procedure beoordeeld maar maken dus op zich geen deel uit van de voorliggende zaak der wegen.
Zaak der wegen
In relatie tot de zaak der wegen spreekt de gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Gemeentewegendecreet artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Gemeentewegendecreet artikel 4: Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Basisaanpak herinrichting
Het globale project voorziet als basis in
Het dossier van de zaak der wegen - concept wegenis en aanpalende zones
Door het smalle karakter van de huidige toestand en het onveiligheidsgevoel wordt het kruispunt Meirestraat/Industriezone heraangelegd. De rijrichting Industriezone-
Meirestraat richting E17 wordt in de toekomst als hoofdas aanzien. De aansluiting van de Meirestraat komende van de Leenstraat/Gentse Heerweg wordt als secundair beschouwd en wordt haaks aangesloten op het nieuwe kruispunt. Het kruispunt zelf wordt voorzien van fietssuggestiestroken om de fietser beter te geleiden bij het dwarsen van het kruispunt.
Het overige deel van de Meirestraat wordt heraangelegd in een 6m brede cementbetonverharding langs weerszijden afgeboord met een ter plaatse gestorte straatgoot type IIA2 (breedte 50cm). Ter hoogte van de 2 geplande projecten verderop de Meirestraat worden de nodige wegaansluitingen voorzien. Om het verkeer komende van de brug over de E17 enigszins af te remmen wordt een verkeerseiland voorzien.
Ter hoogte van dwarsprofiel 4 op het grondplan stond een woning (nr. 12) die in het kader van deze werken reeds werd gesloopt (OMV 2023035998). Deze zone werd inmiddels aangekocht en zal worden ingericht door het overliggende bedrijf (OMV 2024114152 – een open stel- en opslagplaats).
Ter optimalisering van de RWA-riool wordt langs de noordzijde van de Meirestraat de bestaande waterloop O.775a (3de Categorie) heraangelegd als open gracht. In deze
langsgracht worden verschillende tussenschoten met knijpopening en overstortdrempel voorzien teneinde het oppervlaktewater maximaal de kans te geven in de ondergrond te infiltreren.
De gevraagde verbreding van de straat leidt er ook toe dat de bestaande overwelving van de Zaubeek moet worden verlengd. Hiertoe worden 12 m geprefabriceerde betonnen kokers aansluitend de bestaande koker bijgeplaatst (2500/1000 mm). De bestaande overwelving van de Zoubeek onder de Meirestraat bestaat uit een oude gemetste koker. Deze zal integraal worden vervangen door eveneens geprefabriceerde betonnen kokers met sectie 2500/1000mm, lengte 9m. Op het einde van de kokers worden de nodige kopmuren in ter plaatse gestort beton voorzien. Het deel van de waterloop tussen de twee overwelvingen (Meirestraat en Industriezone) in wordt voorzien van een oeverbeschoeiing in schanskorven en perkoenpalen.
Wat betreft de DWA-riolering ligt er reeds van aan de Zoubeek tot aan woning nr. 13 van de Meirestraat een leiding diameter 250mm in de rijweg. Deze leiding wordt met 95m verlengd zodanig dat de geplande projecten langs dit deel van de Meirestraat hierop kunnen aansluiten met de nodige DWA-huisaansluitingen.
Het overrijdbaar verkeerseiland langs de zijde van de brug over de E17 wordt aangelegd in natuursteenkeien en afgeboord met trottoirbanden type IE.
De waterloop O.775a gelegen langs de noordzijde van de Meirestraat wordt voorzien van een beschoeiing in hardhouten palen en planken en een biodegradeerbaar geotextiel.
Afgaand op de inhoud/concept van de aanvraag kan aldus geconcludeerd worden dat de aanvraag in overeenstemming is met de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De heraanleg/herinrichting bevordert enerzijds de veiligheid op het openbaar domein en staat anderzijds in functie van het algemeen belang. De heraanleg/herinrichting staat tevens in functie van het veilig en vlot ontsluiten van en naar de industriezone in functie van de aanwezige bedrijvigheid. Het stadsbestuur van Waregem verleende reeds een gunstig advies mbt het dossier (18/12/2024).
Rooilijnplan
Ter realisatie van bovengenoemd project werden de nodige grondinnemingen en/of grondruil gerealiseerd. Deze vonden plaats op de noordelijke zijde van het projectgebied.
Een aangepast rooilijnplan werd opgesteld en wordt bij deze aanvraag omgevingsvergunning geïntegreerd.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 18 november tot en met 17 december 2024 (organisatie openbaar onderzoek: Kruisem en Waregem). Er was 1 opmerking: deze had betrekking op een fout een in het inplantingsplan. Foutief stonden nog eenrichtingsverkeersborden aangegeven in het stuk van de Meirestraat (vanaf kruispunt met Industriezone) richting Waregem in tegenstelling tot de omschrijving.
Deze verkeerssignalisatie is op zich geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handeling. In een aanvullend bericht werd het gecorrigeerde inplantingsplan opgeladen door het studiebureau.
Adviezen
Binnen de procedure van de omgevingsvergunning worden de adviezen gevraagd door de administratie van de vergunningverlenend overheid (het departement omgeving). De adviezen werden bevraagd op 8 november 2024.
Volgende adviezen werden uitgewisseld met het omgevingsloket:
Astrid-veiligheidscommissie – 19.11.2024 – gunstig. De werken vallen niet binnen de criteria van de Veiligheidscommissie.
Agentschap voor Natuur en Bos - 3.12.2024 – aspecten boscompensatie en bemaling: de bemaling wordt gunstig geadviseerd voor zover deze peilgestuurd is. Het boscompensatievoorstel wordt goedgekeurd met inbegrip van haar voorwaarden op het gebied van compenserende maatregelen en dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.
Stad Waregem – 18.12.2024 – globaal. Het college van burgemeester en schepenen sluit zich volledig aan bij de planologische, milieutechnische en ruimtelijke motivering zoals opgebouwd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Het college van burgemeester en schepenen geeft een gunstig advies.
VMM afvalwater – 19.12.2024 (aspecten bemaling en lozing)
De VMM-Adviseren Afvalwater adviseert gunstig max. 50 m³/uur – 1200 m³/dag – 28533 m³/jaar bemalingswater, via een wzi, in oppervlaktewater mits voldaan wordt aan de algemene lozingsvoorwaarden voor lozing in oppervlaktewater gedurende 30 dagen. (Rubriek 3.6.3.2)
Volgende bijzondere voorwaarden zijn van toepassing:
As: 50 μg/l
Ni: 300 μg/l
Chloride: 1200 mg/l
Ammonium: 100 mg N/l
PFAS i: rapportagegrens
Voor de bepaling van het debiet mag de meetmethode conform hoofdstuk 5.53. gebruikt worden. Een staalnamepunt voor het effluent dient voorzien te worden.
De waterzuivering dient conform BBT Bodemsanering en de BBT-studie voor de zuivering van met PFAS belast afvalwater te zijn.
Het bedrijf dient, conform artikel 4.2.5.3.1 Vlarem II, minstens jaarlijks een analyse op het effluent van de bemaling uit te voeren.
De bemaling en de monitoring ervan dient in nauw overleg te gebeuren met de bodemsaneringsdeskundige betrokken bij de lopende sanering van het stort (OVAM dossier 24). Om het risico op verdere verspreiding van de verontreinigingspluim te milderen, dient de bemaling over het hele lijntraject gelijktijdig op te starten en te beëindigen. Daarnaast is het ook aangeraden om enkele peilbuizen (PB837 en PB902) ten westen van het stort tijdens de bemaling periodiek te bemonsteren en analyseren om te bevestigen dat de verontreiniging zich niet verder verspreidt onder invloed van de bemaling.
De kwaliteit van het bemalingswater wordt geanalyseerd voor het lozingspunt (na schoonpompen van de bemalingsinstallatie) of op voorhand in een representatieve peilbuis max. 3 jaar voor de opstart van de bemaling en bij elke bemalingsfase. De te analyseren parameters zijn As, Ni, chloride, ammonium, detergenten, BTEX en de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen. Indien het bemalingswater concentraties bevat hoger dan de geldende lozingsnormen dient het bemalingswater gezuiverd te worden alvorens te lozen. Na toetsing van de analyseresultaten en eventuele mobilisatie van een waterzuiveringsinstallatie kan de bemaling opnieuw opgestart worden. Op het effluent van de waterzuivering, in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling.
Peilbuizen P837 en P902 periodiek te bemonsteren om de invloed van de bemaling op de verontreiniging in kaart te brengen (locatie peilbuizen op kaart bijlage 11 van de bemalingsnota).
De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:
In samenspraak met de erkende bodemsaneringsdeskundige en afhankelijk van de analyseresultaten, kan de frequentie van staalname worden aangepast
Provincie Oost-Vlaanderen, dienst integraal waterbeleid (watertoets/machtigingen waterloop)– 20.12.2024. Ongunstig advies. De voorzieningen die worden getroffen om de negatieve effecten op het watersysteem van de verharde oppervlakten te milderen zijn onvoldoende.
Er wordt in de voorafgaande motivering gesteld dat:
- Er in het ontwerp geen rekening gehouden wordt met de opwaarts aangesloten verharde en onverharde oppervlakken die aansluiten op de infiltratiegracht.
- Er wordt geen visie meegegeven voor de bronmaatregelen van de opwaarts aangesloten verhardingen.
- Gezien de gevoeligheid van de waterloop voor wateroverlast dient te worden nagerekend welk effect het voorzien van de infiltratiegracht zal hebben op de piekdebieten naar de afwaartse Zaubeek.
De provinciale administratie stelt verder dat de machtigingsaanvragen maar worden behandeld van zodra de dienst het project gunstig adviseert in het kader van de watertoets.
03.03.2025 gunstig advies. De aanvraag is verenigbaar met de doelstellingen en beginselen voorzien in artikel 1.2.2 en 1.2.3 van Titel I van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, voor zover wordt voldaan aan de voorwaarden die in het advies zijn opgenomen.
Bespreking adviezen
De adviezen zijn logisch en zijn ze wat de voorwaarden betreft gericht op de uitvoering. Deze zaken worden meegenomen bij de evaluatie van de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 56 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Decreet van 28 juni 1985 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De Vlaams Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15/09/2009.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014, in zonderheid artikel 31.
Besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, in zonderheid artikelen 3 en 4.
Besluit van de Vlaamse Regering van 10/02/2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater.
De raming van de uit te voeren werken bedraagt op heden € 641.294,88. Een geactualiseerde raming zal voorgelegd worden bij de goedkeuring van het bestek.
De kosten voor de innames en werken maken het voorwerp van een samenwerkingsovereenkomst met de projectontwikkelaars waarvan dit project de aanleiding is.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, voorliggende aanvraag over de aanleg van een gemeenteweg inclusief het bijhorende rooilijnplan, de nieuwe rangschikking van de waterlopen en de voorlopige raming met betrekking tot de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2024098538 voorwaardelijk goed.
Artikel 1.1 :
De gemeenteraad verleent de goedkeuring onder de voorwaarde dat de raming zoals opgenomen in de stukken van de omgevingsvergunning verder zal aangevuld en geactualiseerd worden met de kosten voor studiewerk, een raming van de kosten voor de bemaling en zuivering, kosten grondruil… en het geheel van de kosten de basis zal vormen voor een samenwerkingsovereenkomst met de projectontwikkelaars waarvan hun project de aanleiding is tot deze werken. Binnen die overeenkomst wordt een borgstelling geïntegreerd – de totale kosten + 10 %.
Artikel 2 :
Het plaatsen van de opdrachten tot de uitvoering van de werken kan pas nadat de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst heeft goedgekeurd en de borgstelling werd betekend.
Artikel 3:
Deze beslissing zal ter kennis worden gebracht aan de vergunningverlenende overheid en de stad Waregem via het omgevingsloket.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Op 8/11/2021 heeft Kruisem het Lokaal Energie en Klimaatpact LEKP 1.0 onderschreven hetwelke loopt van 2021 tot 2030.
Het LEKP zet in op 4 specifieke werven en een aantal algemene doelstellingen. Werf 1 heeft betrekking op vergroening, werf 2 beoogt duurzame renovaties en hernieuwbare energie, werf 3 zet in op (fossielvrije) deelmobiliteit en werf 4 op ontharding en hemelwateropvang.
Voor werf 1 'vergroening' van dit klimaatpact zijn de doelstellingen :
1. één extra boom per Vlaming
2. per Vlaming een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting
3. één extra natuurgroenperk per 1000 inwoners
Deze doelstellingen kunnen ingevuld worden door middel van private en publieke projecten.
Aangezien Kruisem een landelijk gebied is en de vele private tuinen mogelijkheden bieden voor extra vergroening wordt voorgesteld om vanuit de gemeente onze inwoners jaarlijks gratis een boom of een paar struiken aan te bieden. Dit naar analogie van ook de projecten in de buurgemeenten Oudenaarde en Zwalm. Het aanbod zal een selectie zijn uit het aanbod van de boomplantactie van het Regionaal Landschap en kan om die reden regelmatig bijgestuurd worden.
Dit voorstel werd positief geadviseerd door de milieuraad in zitting van 16/01/2025.
De gemeente voorziet de nodige communicatie naar de inwoners en een ophaalmoment dat samenvalt met de data van de boomplantactie van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen.
Op deze manier wordt er verdere uitvoering gegeven aan werf 1 van het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 waarvoor de gemeente jaarlijks subsidies kan ontvangen. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.
Het nodige jaarlijkse krediet wordt geraamd op 20.000 EUR en zal voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
Motivering van het amendement:
Dit project wil bijdragen aan de doelstellingen van het Lokaal Energie en Klimaatpact LEKP 1.0 dat Kruisem op 8/11/2021 heeft onderschreven en hetwelke loopt van 2021 tot 2030.
In artikel 2 van bovenstaand besluit lezen we dat het ontvangen van één gratis boom of een paar gratis struiken onderhevig is aan een aantal voorwaarden waarvan de laatste voorwaarde als volgt luidt: ‘De boom of struiken worden volgens de regels van de kunst aangeplant’.
Deze voorwaarde kan geenszins als dusdanig gesteld worden daar niemand dit kan nagaan of garanderen.
Iedere plant of boom heeft zijn specifieke noden om volwaardig te kunnen uitgroeien en een boom planten is meer dan een boom in de grond steken. Behalve dat een knotwilg best niet op zandgrond geplant wordt en een schaduwplant best niet in volle zon wordt gezet, zijn er nog heel wat andere aanbevelingen die kunnen bijdragen tot een succesvolle groei.
Bovendien zijn weinig burgers op de hoogte van juiste aanplantvoorwaarden waardoor de kans dat de aanplant overleeft, beperkt is. Daardoor is de kans dat de uiteindelijke doelstelling – een permanente bijdrage aan het milieu – behaald wordt, onbestaande.
Om dit project maximale kansen te geven en het voorziene budget van €20,000 te laten renderen, willen we volgend amendement toevoegen:
Amendement ter stemming voor te leggen:
De voorwaarde:
wordt vervangen door:
Advies milieuraad dd. 16/1/2025
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van een jaarlijkse actie 'één gratis boom of een paar struiken voor elk Kruisems gezin'.
Het nodige jaarlijkse krediet wordt geraamd op 20.000 EUR en zal voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 2
Het ontvangen van één gratis boom of een paar gratis struiken is onderhevig aan volgende voorwaarden :
• De aanvrager dient zich voorafgaandelijk in te schrijven op de actie via de website of per brief voor wie niet digitaal kan inschrijven.
• De aanvrager is op het ogenblik van de oproep gedomicilieerd in Kruisem
• Per adres in Kruisem kan jaarlijks maar 1 boom of een paar struiken naar keuze aangevraagd worden.
• De aanvrager haalt het plantgoed af tijdens het afhaalmoment.
• De boom of struiken worden volgens de regels van de kunst aangeplant.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.
De gemeente wil vasthouden aan het oprichten van adviesraden voor de verschillende beleidsthema’s, zo ook wat betreft de gemeentelijke sportraad.
Deze intentie werd vastgelegd in het reglement op inspraak dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 februari 2025.
Het reglement op inspraak stelt dat elke adviesraad statuten moet laten goedkeuren door de gemeenteraad.
Het huidige bestuur van de sportraad werd op vergadering van 22 oktober 2024 en 14 januari 2025 gevraagd naar hun mening omtrent de huidige manier van werken en was van mening dat deze manier van werken mocht doorgetrokken worden naar de toekomst.
Het voorliggend voorstel blijft in belangrijke mate afgestemd op de modelstatuten zoals die tijdens de vorige legislatuur van kracht waren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet)
Het reglement op inspraak, goedgekeurd in de gemeenteraad van de gemeente Kruisem op 10 februari 2025.
Artikel 1:
§1
De sportraad wordt erkend als adviesorgaan in uitvoering van de cultuurpactwetgeving, geregeld bij decreet van 28 januari 1974, het decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2017 en het gemeentelijk reglement op inspraak van 10 februari 2025 en volgens de nadere voorwaarden bepaald in deze statuten.
Artikel 2:
§1
Het gemeentebestuur zal de sportraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering en evaluatie van het lokaal sportbeleid.
§2
De sportraad zal in het kader van de beleidsvoorbereiding, -uitvoering en evaluatie minstens om advies gevraagd worden over alle aangelegenheden die vallen onder de culturele materies bedoeld in artikel 4, 9° en 10°, van de Bijzondere Wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, met uitzondering van het jeugdbeleid (art. 4, 7°) en cultuur (art. 4, 1° t.e.m. 16°), en voor het lokaal cultureel-erfgoedbeleid.
Dit in het bijzonder voor wat betreft de opmaak van de strategische meerjarenplanning, de bijbehorende budgetten, de jaarlijkse concretisering of bijsturing van het lokaal sportbeleid en bij beslissingen die een impact hebben op het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur.
§3
Ook bij geplande gemeentelijke acties en projecten die een grote maatschappelijke impact hebben zal de sportraad om advies gevraagd worden.
§4
Daarnaast heeft de sportraad de mogelijkheid om over alle andere beleidsdossiers waarvan hij vindt dat er sportieve aangelegenheden zoals bedoeld in § x, op eigen initiatief een advies uit te brengen aan het gemeentebestuur.
Artikel 3:
§1
De sportraad heeft als doel de sport, de lichamelijke opvoeding en de openlucht- en indoorrecreatie te bevorderen, in het belang van het algemeen welzijn en van de algehele lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van alle inwoners van de gemeente.
Artikel 4:
§1
De sportraad heeft daarnaast als opdracht om
De sportraad kan hiervoor ook participeren in projecten of tijdelijke samenwerkingsverbanden.
Artikel 5:
§1
Het gemeentebestuur zal een adviesvraag schriftelijk of mondeling stellen.
Deze mondelinge vraag kan via de schepen voor sport of de sportgekwalificeerd ambtenaar gebeuren en zal worden opgenomen in het verslag.
Minimaal wordt een termijn van 1 maand voorzien voor het formuleren van adviezen. Uitzonderlijk en bij hoogdringendheid kan het schepencollege vragen om deze termijn te verkorten.
§2
Wanneer het gemeentebestuur de sportraad om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag alle nodige informatie voegen. Tevens hebben leden het recht om inzage te krijgen in alle documenten en dossiers die betrekking hebben op het adviesdossier, tenzij er wettelijke bezwaren zijn.
§3
Wanneer de sportraad op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan hij altijd informatie opvragen aan het gemeentebestuur, dat deze informatie zal ter beschikking stellen.
§4
De sportraad zal de adviezen die hij uitbrengt schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur en in de adviezen melding maken van:
De tekst van de adviezen maakt altijd deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad of het college.
§5
Het gemeentebestuur deelt schriftelijk of mondeling, via de schepen voor sport of via de sportgekwalificeerd ambtenaar mee welk gevolg er aan een advies zal worden gegeven. Ze motiveert ook waarom een advies niet of slechts gedeeltelijk gevolgd wordt. Deze motivering wordt opgenomen in het verslag.
Artikel 6:
§1
Het gemeentebestuur zal de sportraad ondersteunen door:
Artikel 7:
§1
De sportraad wordt, voor de duur van de gemeentelijke legislatuur, samengesteld uit stemgerechtigde en waarnemende leden
§2
Stemgerechtigde leden:
§3
Waarnemende leden zijn:
§4
Naar aanleiding van bepaalde agendapunten kunnen experten uitgenodigd worden door de voorzitter. Deze experten zijn geen lid en hebben een tijdelijke raadgevende stem die beperkt is tot het betrokken agendapunt waarvoor men werd uitgenodigd.
Artikel 8:
§1
De kandidaten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Kandidaten kunnen slechts één organisatie vertegenwoordigen.
Artikel 9:
§1
De sportraad wordt gevormd aan het begin van elke legislatuur. Alle sportverenigingen en organisaties zoals bedoeld in artikel 7 §2 krijgen hiertoe een uitnodiging. Via de gemeentelijke informatiekanalen wordt een oproep gedaan naar eventuele deskundigen.
De sportraad wordt vervolgens gevormd door alle vertegenwoordigers (en plaatsvervangers) en deskundigen die zich aan het begin van de legislatuur hiervoor opgeven. Het quorum wordt bepaald op deze samenstelling.
Nieuwe verenigingen en deskundigen kunnen later ook nog lid worden via een schriftelijke aanvraag aan het bestuur.
Artikel 10:
§1
De sportraad kan beslissen om andere organen op te richten zoals een algemene vergadering, dagelijks bestuur, één of meerdere deelraden en/of werkgroepen.
§2
Een algemene vergadering is voor alles bevoegd wat niet expliciet wordt toegewezen aan het dagelijks bestuur of de deelraden.
§3
De bevoegdheden van een dagelijks bestuur worden vastgelegd in een huishoudelijk reglement.
§4
Een deelraad heeft een permanent karakter en heeft adviserende bevoegdheid over zijn sectorale materie.
§5
Een werkgroep heeft een tijdelijk karakter en heeft geen adviserende bevoegdheid.
Artikel 11:
§1
Bij de samenstelling van de sportraad en haar eventuele organen wordt er gestreefd naar een representatieve spreiding volgens werkgebied, type, vereniging en grootte van de verenigingen evenals naar ideologische overtuiging en filosofische strekking.
§2
Ten hoogste twee derde van de stemgerechtigde leden van de sportraad en haar eventuele organen mag van hetzelfde geslacht zijn.
Artikel 12:
§1
Aan het mandaat kan een einde komen:
Artikel 13:
§1
Plichten leden:
§2
Rechten leden:
Artikel 14:
§1
Voor voorstellen tot wijzigingen van deze statuten moet minstens 2/3de van de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering aanwezig zijn en moet een meerderheid van minstens 2/3de akkoord gaan met de voorstellen tot wijziging
Artikel 15:
§1
De sportraad zal een huishoudelijk reglement over de structuur, werking en procedures opstellen.
Dit huishoudelijk reglement zal minimaal de volgende elementen bevatten:
Artikel 1:
De statuten van de sportraad zoals in bijlage aan dit besluit gehecht, worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Vrije Tijd.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De voetpaden in de Pastoor Senesalstraat in Kruishoutem liggen er allesbehalve veilig bij.
Door de oudere bomen hun wortels in bepaalde delen van de Pastoor Senesalstraat worden de tegels omhooggeduwd waardoor de veiligheid van de inwoners en andere wandelaars niet meer gegarandeerd is.
Eveneens stellen we vast dat er op een bepaald stuk de tegels gewoonweg losliggen en voor sterke hinder zorgen voor de bewoners en anderen en niet in het minst de oudere en mindervalide die slecht ter been zijn.
Vraagstelling :
Wij vragen dan ook om ongevallen te voorkomen om de voetpaden in de Pastoor Senesalstraat eens grondig te laten nazien en zo snel mogelijk te laten herstellen en indien nodig het rooien en vervangen van de oudere bomen.
Het rondpunt in Zingem ligt er allesbehalve verzorgd bij in vergelijking met de ronde punten in Kruishoutem.
Het rondpunt is in de winter doods en in de zomer staat het gewoonweg vol onkruid.
We gaan er alvast vanuit dat het rondpunt in Lozer net zo mooi als de ronde punten in Kruishoutem zal aangelegd worden.
Daarom deze vraag om onze gemeente er overal iets of wat gelijkaardig te laten uitzien en het rondpunt in Zingem eens te her opwaarderen en ook te voorzien van beplanting met eventueel ook een kunstwerk van een lokale kunstenaar.
Verder stellen we ook vast dat de plantperken erg verouderd en er hard op achteruit zijn gegaan en zelfs hier en daar nog weinig tot helemaal geen beplanting meer hebben in bepaalde straten, ook hier zou het aangeraden zijn om de plantperken op de Kruishoutemsesteenweg en de Heirweg in Zingem eens te voorzien van nieuwe beplanting.
Vraagstelling :
Wij vragen om onze gemeente er overal iets of wat gelijkaardig te laten uitzien en het rondpunt in Zingem eens te her opwaarderen en ook te voorzien van beplanting met eventueel ook een kunstwerk van een lokale kunstenaar.
De voorzitter sluit de zitting op 10/03/2025 om 21:49.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter