De voorzitter opent de zitting op 10/06/2024 om 19:00.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 13 mei 2024 worden goedgekeurd.
De jaarrekening is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De voorgelegde jaarrekening 2023 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, de decretaal voorziene toelichting en de documentatie.
De jaarrekening is een geïntegreerd document voor gemeente en OCMW.
Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur stellen elk hun deel van de jaarrekening vast, waarna de gemeenteraad het deel vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.
De beleidsevaluatie bestaat uit de doelstellingenrealisatie.
De financiële nota bestaat uit de doelstellingenrekening, de staat van het financieel evenwicht, de realisatie van de kredieten, de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de proef- en saldibalans.
De toelichting bij de jaarrekening bestaat uit de verplichte schema’s T1 tot T5, het overzicht van de financiële risico’s, de plaats op de site waar de documentatie ter beschikking is, de waarderingsregels, de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen, de verklaring van de verschillen tussen geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, de toelichting bij de elementen met een bijzondere invloed op het resultaat en de overgedragen kredieten.
De documentatie bij de jaarrekening bestaat uit een overzicht van alle beleidsdoelstellingen met bijhorende actieplannen en acties, een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, het overzicht van de beleidsvelden per domein, het overzicht van de verbonden entiteiten, het overzicht van de personeelsinzet, de opbrengst per geheven belasting en de jaarbudgetrekeningen in detail incl. vergelijking met het meerjarenplan.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 249 tot 253, 260 tot 262, 286, 287, 326 tot en met 341 en 595 van het decreet over
het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de
lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften
van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en
beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering.
Jaarrekening 2023.
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 van de gemeente Kruisem, bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota, toelichting en documentatie wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De jaarrekening is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering
van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en
rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de
nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de
beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De voorgelegde jaarrekening 2023 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, de decretaal
voorziene toelichting en de documentatie.
De jaarrekening is een geïntegreerd document voor gemeente en OCMW.
Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in
uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur stellen elk hun deel van de jaarrekening vast,
waarna de gemeenteraad het deel vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.
De beleidsevaluatie bestaat uit de doelstellingenrealisatie.
De financiële nota bestaat uit de doelstellingenrekening, de staat van het financieel evenwicht, de
realisatie van de kredieten, de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de proef- en saldibalans.
De toelichting bij de jaarrekening bestaat uit de verplichte schema’s T1 tot T5, het overzicht van de
financiële risico’s, de plaats op de site waar de documentatie ter beschikking is, de waarderingsregels, de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen, de verklaring van de verschillen tussen geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, de toelichting bij de elementen met een bijzondere invloed op het resultaat en de overgedragen kredieten.
De documentatie bij de jaarrekening bestaat uit een overzicht van alle beleidsdoelstellingen met
bijhorende actieplannen en acties, een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies,
het overzicht van de beleidsvelden per domein, het overzicht van de verbonden entiteiten, het
overzicht van de personeelsinzet, de opbrengst per geheven belasting en de jaarbudgetrekeningen in
detail incl. vergelijking met het meerjarenplan.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 249 tot 253, 260 tot 262, 286, 287, 326 tot en met 341 en 595 van het decreet over
het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de
lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften
van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en
beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministrieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering.
Jaarrekening 2023.
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Kruisem, bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota, toelichting en documentatie wordt goedgekeurd.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 15.972.243 euro en de autofinancieringsmarge bedraagt 6.248.915 euro.
Artikel 2:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de
toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Om de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiënter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO²-uitstoot gevoelig beperkt worden.
Elektrische voertuigen worden aangedreven door een elektromotor, die gebruik maakt van elektriciteit die wordt opgeslagen in accu's. Die accu moet regelmatig opgeladen worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig. De laadpalen die eigendom zijn van de gemeente Kruisem, worden ter beschikking gesteld aan inwoners of bezoekers van de gemeente Kruisem, om hen in de mogelijkheid te stellen, tijdens het parkeren, hun elektrische voertuigen op te laden. Het is noodzakelijk om een tarief op te stellen voor het ter beschikking stellen van de laadpalen, rekening houdend met alle kosten voor het plaatsen en onderhouden van de laadpalen, alsook de elektriciteit die per beurt betaald wordt.
Er staan momenteel 2 publieke laadpalen op het grondgebied Kruisem, waar de gemeente eigenaar van is: een AC lader aan het administratief centrum in Zingem en een DC lader (snellader) aan de loods in Zingem.
De laadpalen werden door Powerland geplaatst en momenteel is Powerland onze laadpuntbeheerder. Bijgevolg ontvangt Powerland de inkomsten via de diverse laadpassen en stelt een platform ter beschikking voor het beheer van de palen. De gemeente ontvangt via Powerland de inkomsten voor de geleverde stroom volgens de door de gemeente ingestelde tarieven.
De prijszetting is gebaseerd op de gemiddelde residentiële stroomprijs in Vlaanderen van de voorgaande maand. Deze is terug te vinden in de boordtabel van CREG. Daarnaast rekent de laadpuntbeheerder kosten aan voor het uitvoeren van de financiële transacties en het ter beschikking stellen van het platform aan de eindgebruiker.
De prijs voor de eindgebruiker van de AC lader (11kW) aan het administratief centrum in Zingem bestaat uit de volgende componenten:
De prijs voor de eindgebruiker van de DC lader (50kW) aan de loods in Zingem bestaat uit de volgende componenten:
De voorgestelde prijzen zijn billijk en in verhouding tot de dienstverlening.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het is budgettair noodzakelijk een retributiereglement vast te stellen voor het gebruik van elektrische laadpalen, eigendom van de gemeente Kruisem.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 177, 286, 287, 288 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 25 april 2022 waarbij het leveren en plaatsen van de laadpalen op diverse plaatsen wordt gegund aan Powerland.
Artikel 1:
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van elektrische laadpalen, eigendom van de gemeente Kruisem, beginnend op 15 juni 2024 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2:
Er staan momenteel 2 publieke laadpalen, die eigendom zijn van de gemeente, op het grondgebied Kruisem: een AC lader aan het administratief centrum in Zingem en een DC lader (snellader) aan de loods in Zingem.
Artikel 3:
De prijs van de AC lader (11kW) voor de laadpuntbeheerder aan het administratief centrum in Zingem wordt maandelijks aangepast en bestaat uit de volgende componenten:
Artikel 4:
De prijs van de DC lader (50kW) voor de laadpuntbeheerder aan de loods in Zingem bestaat uit een vergoeding voor de geleverde stroom per kWh, vastgesteld op de gemiddelde residentiële stroomprijs in Vlaanderen van de voorgaande maand, verhoogd met een factor 2,3 aangezien de investering voor een snellader veel hoger is.
Artikel 5:
De retributie is verschuldigd door de laadpuntbeheerder van de laadpalen.
Artikel 6:
Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 7:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 8:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De gemeente werd bij brief dd. 15 april 2024 door het Agentschap Binnenlands Bestuur in kennis gesteld van een klacht ingediend door een inwoner over het gebrek aan onderhoud en herstel van voetweg (sentier) nr. 51, zijnde de verbinding tussen de Weistraat en de Speelstraat.
Ten gevolge hiervan heeft de gemeente binnen de termijn van 30 dagen alle relevante besluiten en documenten, samen met de nodige toelichting over het voorwerp van de klacht, overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Bij brief dd. 16 mei 2024 werd de gemeente in kennis gesteld van de beslissing van de Gouverneur aangaande de klacht. De gemeente wordt hierbij verzocht de beslissing van de Gouverneur (zijnde het antwoord van de Gouverneur aan de klager) ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De Gouverneur kwam tot de volgende bevindingen :
De klager heeft in 2022 het gemeentebestuur in toepassing van artikel 42 van het gemeentewegendecreet verzocht om over te gaan tot het opleggen van een last tot herstel.
Bij besluit van 22 mei 2023 heeft het College van Burgemeester en Schepenen beslist om de voetweg verder te onderhouden en bevestigde in de beslissing dat het gebruik van de voetweg belemmerd wordt en deze niet meer zichtbaar is op het terrein.
De klager diende thans een klacht in omdat het gemeentebestuur in de praktijk nog niet is opgetreden.
De Gouverneur meldt in haar brief aan de klager dat het College, in antwoord op de klacht, kopie van de brieven heeft bezorgd die ondertussen gericht werden aan de aangelanden en aan de klager. Het gemeentebestuur heeft de met de aangelanden mondeling reeds gemaakte afspraken op papier gezet en hen per aangetekend schrijven gevraagd om ten laatste op 1 juni 2024 de wettige breedte van 1,60 m opnieuw vrij te maken.
De Gouverneur wijst er in haar schrijven ook op dat het College nogmaals zijn intentie heeft bevestigd en ook kopie van de brief aan de aangelanden aan de klager heeft bezorgd.
Ter info aan de raadsleden :
Op 10 april 2024 werd door dezelfde inwoner eveneens een beroep ingesteld bij de Beroepsinstantie Openbaarheid van Bestuur tegen het uitblijven van een beslissing van de gemeente inzake zijn verzoek van 27/11/2023 m.b.t. het onderhoud en het herstel van voetweg 51.
Ook hier heeft de gemeente binnen de reglementaire termijn de nodige informatie bezorgd aan de Beroepsinstantie. Op 7 mei 2024 oordeelde de Beroepsinstantie dat het beroepschrift tegen de ontstentenis van beslissing van de gemeente als ontvankelijk doch ongegrond wordt beschouwd.
Dit dossier werd volledigheidshalve ook toegevoegd in de bijlagen bij dit agendapunt.
Artikel 333, tweede lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de Gouverneur dd. 16 mei 2024 aan de indiener van een klacht over gebrek aan onderhoud en herstel van voetweg (sentier) nr. 51.
De gemeente Kruisem is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA), met maatschappelijke zetel te 9320 Erembodegem en correspondentieadres te 9520 Sint-Lievens-Houtem (Vlierzele), Gentsesteenweg 1B.
De gemeente Kruisem werd uitgenodigd op de algemene vergadering die vastgesteld is op 19 juni 2024 om 19.00 uur.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 34, 35, 40, 41, 326 tot en met 341 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de dienstverlenende vereniging SOLvA.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de dagorde van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging CVBA Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor Ruimtelijke Ordening en Socio-economische Expansie (SOLvA) dd. 19 juni 2024 om 19.00 uur, luidend als volgt
Artikel 2:
De gemeenteraad heeft geen opmerkingen te formuleren op de agendapunten van de dagorde van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLvA vastgesteld op 19 juni 2024 en keurt, voor zoveel als nodig, de door de raad van bestuur van het intergemeentelijk samenwerkingsverband geformuleerde voorstellen goed.
Artikel 3:
De gemeenteraad draagt aan aangeduide vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens de gemeente alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLvA, vastgesteld op 19 juni 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agenda van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienstverlenende vereniging SOLvA, de vertegenwoordigers en plaatsvervangende vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.
De gemeenteraad van Kruisem heeft in zitting van 23 september 2019 beslist toe te treden tot de Intergemeentelijke Projectvereniging ‘Cultuurregio Leie Schelde’.
De gemeenteraad van Kruisem heeft in zitting van 23 mei 2019 goedkeuring verleend aan het voorstel van statutenwijziging van de intergemeentelijke projectvereniging ‘Cultuurregio Leie Schelde’.
Artikel 12 van deze gewijzigde statuten bepaalt dat de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van Kruisem van 23 september 2019 houdende goedkeuren naamwijziging, toetreding tot en herziening statuten projectvereniging Platform Omgeving Leie Schelde (POLS) – Cultuurregio Leie Schelde.
De bijgevoegde resultatenrekening, de balans en het ondertekend verslag van nazicht van de rekeningen 2023 alsook het jaarverslag en een overzicht van activiteiten in 2023 van de Intergemeentelijke Projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
Artikel 1:
De resultatenrekening, de balans, het ondertekend verslag van nazicht van de rekeningen van 2023 alsook het jaarverslag en een overzicht van activiteiten in 2023 van de Intergemeentelijke Projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde worden goedgekeurd.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan mevrouw Jolien Verroeye (coördinator), Tolpoortstraat 79, 9800 Deinze.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Artikel 28 van de Grondwet bepaalt dat iedere burger het recht heeft verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, in te dienen bij de openbare overheden.
Overeenkomstig artikel 304, § 2 van het Decreet over het lokaal bestuur heeft iedereen, conform artikel 28 van de Grondwet, het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Een verzoekschrift kan gericht worden tot elk van de gemeentelijke organen : de gemeenteraad, de voorzitter van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester en de algemeen directeur.
Voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn geldt een analoge regeling.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in hun huishoudelijk reglement de procedure voor het indienen van een verzoekschrift.
Artikel 28 van de Grondwet.
Artikel 304, § 2 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2019 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, in het bijzonder de artikelen 39 en 40.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder de artikelen 39 en 40.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift voor de gemeenteraad ingediend door mevrouw Els De Porre, Biestlandweg 3 te 9770 Kruisem. Het verzoekschrift is gedateerd op 2 mei 2024 en werd per e-post ingediend op het adres info@kruisem.be op 2 mei 2024.
Het verzoekschrift luidt als volgt :
Beste lezer,
al zeven jaar mag ik me trotse bewoner van Kruisem noemen. Ik geloof dat dat me genoeg Kruisemnaar maakt om twee zaken bij u te willen aankaarten en u te vragen om concreet actie te ondernemen.
Ten eerste:
Een eenrichtingsstraat en/of lokaal verkeersstraat maken van de Dertienveldekensweg om de volgende redenen:
- Erosie van de landbouwgronden langs de straat door zwaar en te hevig verkeer
- Een verhoging in het aantal sluikstorters in de Dertienveldekensweg, Stokstraat en omgeving (ik ben daar Mooimaker, en dat is vechten tegen de bierkaai)
- Er is al een tijd eenrichtingsverkeer geweest bij werken aan de opritten van de E17 in Waregem en dat verliep vlot.
- Een hoog aantal snelheidsduivels op de lange rechte weg die de Dertienveldekensweg is, met vaak gevaarlijke situaties voor de fietsers die de Gulden Eiroute aan het fietsen zijn.
Er zijn te veel smalle straatjes in de omgeving van de Biest, waar verkeer elkaar niet kan kruisen en de putten langs de wegen zijn ondertussen zo diep dat je haast een 4x4 nodig hebt om thuis te raken.
Ten tweede:
Elektrische laadpalen en overdekte fietsenstallingen voorzien op de carpoolparking
Los van het feit dat er geen schaduw, geen groen en veel te veel plaatsen voorzien zijn op de carpoolparking, wordt het je haast onmogelijk gemaakt om er op een duurzame manier te geraken.
Ik vraag dan ook vriendelijk om er laadinfrastructuur te voorzien, alsook om ervoor te zorgen dat je fiets veilig en droog op slot kan zetten.
Ik wacht uw antwoorden met gezond ongeduld af,
Els De Porre
De voorzitter sluit de zitting op 10/06/2024 om 20:19.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter