De voorzitter opent de zitting op 09/09/2024 om 19:32.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 8 juli 2024 worden goedgekeurd.
In de gemeenteraad van het vroegere Kruishoutem werd de samenwerkingsovereenkomst Bedrijventerrein ‘Groot Prijkels’ met de dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) goedgekeurd.
Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt o.a. het volgende
De definitieve oplevering is reeds gebeurd waardoor de overdracht van de openbare infrastructuur kan gebeuren.
Veneco heeft een plan van overdracht opgemaakt samen met een aantal bemerkingen.
Op voorstel van Veneco zouden bij overdracht van het openbaar domein tussen de rooilijnen volgende structuren in het gemeentelijk beheer komen :
Gezien de grachten deel uitmaken van een globaal regenwatersysteem met de bufferbekkens blijven deze best in één beheer en is het voorstel dus ook deze binnen het parkmanagement van Veneco te houden.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De openbare infrastructuur wordt door de overdracht opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Kruisem.
Artikel 1:
Het plan van overdracht van de openbare infrastructuur wordt goedgekeurd. De vermelde loten worden door de overdracht opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Kruisem.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de stad Deinze, de gemeente Nazareth en Veneco.
Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Het punt wordt afgevoerd van de agenda. In samenspraak met de gemeente Nazareth wordt er tot nader order geen straatnaamwijziging doorgevoerd.
Door de fusieoperatie dient de gemeente Nazareth de straatnaam "Boeregemstraat" te wijzigen. In de periode van 8 mei (uitsturen brieven) tot en met 26 mei 2024 kon er gestemd worden. Alle inwoners van de straat ouder dan 16 jaar op 26 mei 2024 konden stemmen. Op adressen zonder domicilie kon de gevestigde onderneming stemmen. Op basis van de bevraging bij inwoners stelt men voor om Boeregemstraat te wijzigen in Edemolenstraat.
Concreet zal dit betekenen dat de N437 (tussen Lozer en Edemolen) 3 namen zal hebben, zijnde Nazarethsesteenweg (ex-Kruishoutem), Boeregemstraat (ex-Zingem) en Edemolenstraat (ex-Nazareth). Bovendien hebben we in Kruisem een zijstraat van de Boeregemstraat die de naam Edemolenstraat heeft. Op die manier creëren we voor de hulpdiensten een heel moeilijke situatie.
Voorstel om aan de gemeente Nazareth voor te stellen om de N437 over het volledige traject tussen Lozer en de N35 de naam Nazarethsesteenweg te geven. Dit betekent concreet voor Kruisem dat we een straatnaamwijziging moeten doorvoeren van Boeregemstraat naar Nazarethsesteenweg. CBS ging akkoord om dit aan Nazareth voor te stellen.
Bijlage:
Volgens het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen of wijzigen van een straatnaam.
Bij het vaststellen van de naam van openbare wegen voor deze naam wordt bij voorkeur geput uit de gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
Voor de straatnaamwijziging werd de cultuurraad geraadpleegd. Vanuit de cultuurraad werd geen bezwaar geformuleerd op de voorgestelde wijziging.
de artikelen 41 en 162 van de Grondwet
de artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
de artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
het bestuursdecreet van 7 december 2018
het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
het advies van de cultuurraad werd gevraagd via e-mail op 9 juli 2024, waarbij een week de tijd gegeven werd om eventuele bezwaren in te dienen. Er kwamen geen bezwaren dus de goedkeuring van de cultuurraad werd verkregen op 16 juli 2024.
Het punt wordt afgevoerd van de agenda. In samenspraak met de gemeente Nazareth wordt er tot nader order geen straatnaamwijziging doorgevoerd.
Artikel 1
De naam "Nazarethsesteenweg" wordt aanvaard als voorlopige naam over het volledige traject op de N437 tussen Lozer en de N35.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd, de afdeling omgeving en de dienst burgerzaken.
Artikel 3
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Het Jeugdheem heeft momenteel een dakbedekking in Evalastic.
Door het ontbreken van mechanische bevestiging van de dakbedekking tegen de dakopstanden (KIM-fixatie), is de dakbedekking tijdens een storm in 2018 losgekomen en overgewaaid.
De dakbedekking werd hierop aansluitend door een aannemer lokaal herbevestigd en met ballast op zijn plaats gehouden, waarna technisch advies werd ingewonnen om duurzaam lokaal te herstellen via een aparte overheidsopdracht.
Dit leverde geen enkele prijsofferte op omdat de aangeschreven aannemers geen garanties konden geven op de gevraagde herstelling.
Ze gaven allen aan dat de dakbedekking verder zou loskomen of inscheuren ten gevolge van krimp en uitzetting bij diverse weersinvloeden.
Dit bleek ondertussen het geval met accumulatie van vocht door neerslag in het dakpakket.
Een totale dakrenovatie met een andere dakbedekking blijkt dan ook aangewezen.
Binnen deze overheidsopdracht voorzien we een totale dakrenovatie vanaf de steeldeck.
In het kader van de opdracht “Dakrenovatie Jeugdheem” werd een bestek met nr. 2024/012 opgesteld door Afdeling INFRA.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 65.568,20 excl. btw (€ 13.769,32 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 25 oktober 2024 om 10.30 uur voorgesteld.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Bestek 2024/012 - Dakrenovatie Jeugdheem
Artikel 1 :
Het bestek met nr. 2024/012 en de raming voor de opdracht “Dakrenovatie Jeugdheem”, opgesteld door Afdeling INFRA worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 65.568,20 excl. btw (€ 13.769,32 btw medecontractant).
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- DAKWERKEN NAESSENS NV, Leenstraat 135 te 9870 Zulte;
- TECTUM CONSTRUCTORS BVBA, Brusselsesteenweg 188, Bus A te 9090 Melle;
- TIJTGAT ASFALTBEDRIJF NV, Leenstraat 137 te 9870 Zulte;
- GELDHOF-VERMEERSCH BV, Venetiëlaan 51A te 8530 Harelbeke;
- BAUTERS JAN BV, Heirweg 92 A te 9770 Kruisem;
- GOEMINNE ROGER BVBA, Driesstraat 27 te 9750 Kruisem.
Artikel 4 :
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 25 oktober 2024 om 10.30 uur.
Artikel 5 :
De uitgave voor deze opdracht is slechts gedeeltelijk voorzien in het investeringsbudget op budgetcode 0752-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-NP (ACT-197),
zijnde € 15.000.
Er wordt een verschuiving voorzien van € 65.000 vanuit de budgetcode 0200-02/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-NP ACT-165 (gemeentelijke loods Zingem) gezien er uit de stabiliteitsstudie blijkt dat er op het dak van de gemeentelijke loods Zingem geen zonnepanelen kunnen geplaatst worden voor de betrokken actie en er dus geen boekingen zullen volgen.
Het onafhankelijk raadslid wenst onderstaand punt aan de agenda van komende gemeenteraad toe te voegen :
Vraag over de vervuilingsproblematiek in de Meirestraat.
De vervuilingsproblematiek in de Meirestraat is geen nieuw gegeven. Al van in de 80-tiger jaren maakt men zich zorgen over de gezondheid van de omwonenden.
Metingen hebben aangetoond dat de vervuiling nog steeds aanwezig is. Niet alleen de waarden voor PFAS stoffen zijn dramatisch hoog. Ook de waarden voor andere stoffen die de gezondheid van onze inwoners kan aantasten, zijn onaanvaardbaar hoog.
Nadat ik de problematiek al herhaaldelijk aangekaart had en passende maatregelen had gevraagd, heb ik precies 1 jaar geleden op de gemeenteraad nogmaals aangedrongen bloedstalen te nemen van omwonenden om zo de overdracht van vervuiling beter te kunnen lokaliseren. Alleen met die gegevens kan men gericht preventief handelen. Maar dat is door dit bestuur geweigerd geweest.
Ondertussen werden, behalve het instellen van 'no regret zones’, verdere structurele acties door het gemeentebestuur voor zich uitgeschoven en stak men zich weg achter Ovam die om welke reden ook bijzonder traag handelde.
Climaxi heeft al lange tijd de dramatische toestand en de niet verbeterende evolutie van de vervuiling blootgelegd en maar al te vaak aangekaart. Telkens werden deze resultaten naast zich neergelegd en werd beweerd zelfs dat verdere actie niet nodig was.
Ondertussen vermeldt een update op 05 augustus 2024 van Ovam nu dat sanering nu wél nodig is. Maar in datzelfde schrijven wordt ook het volgende vermeld: Het aanvullende beschrijvend bodemonderzoek PFAS werd afgerond en geëvalueerd door OVAM. OVAM volgt de conclusie van de deskundige dat voor de historische verontreiniging met PFAS in het grondwater verdere stappen nodig zijn en dus een sanering dient te volgen. De eigenaar van de site werd aangeschreven door OVAM. Tenzij de eigenaar in aanmerking zou komen voor een vrijstelling van de saneringsplicht verwacht OVAM het (voorstel voor het) bodemsaneringsproject uiterlijk 1 maart 2025.
In de bewuste vergunning voor de site Meirestraat, door de gemeente afgeleverd, staat een voorwaarde opgenomen die zegt dat wanneer de saneringswaarden overschreden worden er moet gesaneerd worden.
Nu ook OVAM erkent dat sanering noodzakelijk is, zijn dus alle betrokken partijen het eens dat er een vervuiling is die sanering noodzakelijk maakt. Maar ik zie tot op heden geen actie tot sanering en aldus is op heden aan die voorwaarden niet voldaan wat dus in strijd is met de voorwaarden opgelegd in de vergunning.
Vraagstelling
Ik heb één duidelijk vraag:
Wat kan jullie ertoe brengen om te beslissen dat er onmiddellijk tot sanering moet worden overgegaan?
Het onafhankelijk raadslid verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Schriftelijke vraag van cd&v i.v.m. de stand van zaken rond PFAS-vervuiling in de gemeente.
Recent verschenen terug enkele berichten in de pers rond de stortsite in de Meirestraat in Kruisem. Er wordt gesteld dat begin 2023 de gifbom ontplofte, de vervuiling rond de site verhoogt, de overheden onvoldoende optreden …
Het gemeentebestuur heeft daarna via de pers gecommuniceerd en een overzicht gegeven van alle genomen acties.
Maar het is allicht ook nuttig dat de actuele situatie met betrekking tot PFAS op de gemeenteraad aan bod komt.
Vandaar de vraag: wat is de stand van zaken wat betreft de aanwezigheid van PFAS in onze gemeente en dit zowel op de site aan de Meirestraat als op andere sites in de gemeente?
De fractie cd&v wil graag volgende vraag voorleggen op de gemeenteraad van maandag 9 september.
Vraagstelling :
De gemeenteraadsfractie Open VLD Kruisem verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Vraagstelling :
De gemeenteraadsfractie Open VLD Kruisem verzoekt om de hierboven vermelde vraagstelling toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 09/09/2024 om 20:59.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter