Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 12/06/2023 - 19:00 Raadzaal Kruishoutem
Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 12/06/2023 om 19:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren Notulen

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
        Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
        Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
        Wetgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
        Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De notulen van de vergadering van 8 mei 2023 worden goedgekeurd.

    • Financiën

      • Vaststellen jaarrekening 2022 van de gemeente Kruisem

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
        Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
        Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
        Motivering

        De jaarrekening is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        De voorgelegde jaarrekening 2022 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, de decretaal voorziene toelichting en de documentatie.

        De jaarrekening is een geïntegreerd document voor gemeente en OCMW.

        Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur stellen elk hun deel van de jaarrekening vast, waarna de gemeenteraad het deel vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.

        De beleidsevaluatie bestaat uit de doelstellingenrealisatie.

        De financiële nota bestaat uit de doelstellingenrekening, de staat van het financieel evenwicht, de realisatie van de kredieten, de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de proef- en saldibalans.

        De toelichting bij de jaarrekening bestaat uit de verplichte schema’s T1 tot T5, het overzicht van de financiële risico’s, de plaats op de site waar de documentatie ter beschikking is, de waarderingsregels, de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen, de verklaring van de verschillen tussen geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, de toelichting bij de elementen met een bijzondere invloed op het resultaat en de overgedragen kredieten.

        De documentatie bij de jaarrekening bestaat uit een overzicht van alle beleidsdoelstellingen met bijhorende actieplannen en acties, een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, het overzicht van de beleidsvelden per domein, het overzicht van de verbonden entiteiten, het overzicht van de personeelsinzet, de opbrengst per geheven belasting en de jaarbudgetrekeningen in detail incl. vergelijking met het meerjarenplan.

        Wetgeving

        De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.

        De artikelen 40, 41, 249 tot 253, 260 tot 262, 286, 287, 326 tot en met 341 en 595 van het decreet over
        het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
        bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de
        lokale besturen.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften
        van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en
        beheerscyclus van de lokale besturen.

        Het ministerieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering.

        Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

        Jaarrekening 2022 deel 1 en 2.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
        Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Mariska Nachtergaele
        Tegenstanders: Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem
        Onthouders: Jan Herman, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De jaarrekening 2022 van de gemeente Kruisem, bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota, toelichting en documentatie wordt vastgesteld.

        Artikel 2:

        Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.

        Artikel 3:

        Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.

        Artikel 4:

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

         

      • Goedkeuren jaarrekening 2022

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
        Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
        Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
        Motivering

        De jaarrekening is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering
        van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en
        rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de
        nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de
        beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        De voorgelegde jaarrekening 2022 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, de decretaal
        voorziene toelichting en de documentatie.

        De jaarrekening is een geïntegreerd document voor gemeente en OCMW.
        Beide entiteiten blijven als aparte rechtspersonen bestaan, de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in
        uitvoering van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur stellen elk hun deel van de jaarrekening vast,
        waarna de gemeenteraad het deel vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt.

        De beleidsevaluatie bestaat uit de doelstellingenrealisatie.

        De financiële nota bestaat uit de doelstellingenrekening, de staat van het financieel evenwicht, de
        realisatie van de kredieten, de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de proef- en saldibalans.

        De toelichting bij de jaarrekening bestaat uit de verplichte schema’s T1 tot T5, het overzicht van de
        financiële risico’s, de plaats op de site waar de documentatie ter beschikking is, de waarderingsregels, de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen, de verklaring van de verschillen tussen geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, de toelichting bij de elementen met een bijzondere invloed op het resultaat en de overgedragen kredieten.

        De documentatie bij de jaarrekening bestaat uit een overzicht van alle beleidsdoelstellingen met
        bijhorende actieplannen en acties, een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies,
        het overzicht van de beleidsvelden per domein, het overzicht van de verbonden entiteiten, het
        overzicht van de personeelsinzet, de opbrengst per geheven belasting en de jaarbudgetrekeningen in
        detail incl. vergelijking met het meerjarenplan.

        Wetgeving

        De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.

        De artikelen 40, 41, 249 tot 253, 260 tot 262, 286, 287, 326 tot en met 341 en 595 van het decreet over
        het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
        bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de
        lokale besturen.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften
        van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en
        beheerscyclus van de lokale besturen.

        Het ministrieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering.

        Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

        Jaarrekening 2022 deel 1 en 2.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
        Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Mariska Nachtergaele
        Tegenstanders: Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem
        Onthouders: Jan Herman, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Kruisem, bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota, toelichting en documentatie wordt goedgekeurd.
        Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 15.993.458 euro en de autofinancieringsmarge bedraagt 3.500.500 euro.

        Artikel 2:

        Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.

        Artikel 3:

        Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgt de gemeente onmiddellijk na de vaststelling de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering.

        Artikel 4:

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de
        toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

         

      • Algemeen

        • Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur – termijn 15/06/2023 tot en met 31/12/2025

          Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
          Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
          Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
          Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
          Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
          Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
          Motivering

          De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem en de voormalige pastorij van Zingem. De voormalige pastorij van Zingem wordt geschrapt omdat verhuur van deze locatie niet meer aan de orde is in het kader van de toekomstige plannen. Het dorpshuis Ouwegem wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een bijkomend tarief te worden voorzien voor het gebruik van het dorpshuis Ouwegem.

          Het is aangewezen om de tariefstructuur zo eenvoudig mogelijk te maken en zo veel als mogelijk op elkaar af te stemmen. De bestaande tarieven voor het CC De Mastbloem, het GC Huise en het GC De Griffel blijven ongewijzigd.

          Het gemeentebestuur stelt gescheiden afvalbakken ter beschikking van de gebruiker op alle locaties. De kostprijs voor het vullen van de inhoud van de afvalbakken is inbegrepen in de huurprijs van de zaal voor zover dit afval voortkomt uit de activiteit in de zaal. Wanneer deze echter niet volstaan kunnen extra restafvalzakken met een maximale inhoud van 50l worden bekomen. Het gemeentebestuur hanteert echter het principe van "de vervuiler betaalt". Bijgevolg dient hiervoor een bijkomende tarief te worden voorzien.

          Wanneer door de gebruiker andere dranken dan het ter plaatse beschikbare assortiment worden geschonken zonder toelating van het college van burgemeester en schepenen, kan een boete worden aangerekend.

          Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 15 juni 2023.

          De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het hernieuwen van deze retributie is budgettair noodzakelijk.

          Wetgeving

          De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
          De artikelen 40, 41, 286, 287, 288, 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
          Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
          Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
          Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 12 juni 2023.
          Het advies van de cultuurraad van 11 mei 2023.

          Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit


          BASISTARIEVEN HUUR GEMEENTELIJK BEHEERDE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR

           

          CC De Mastbloem

          Per dagdeel ( 5 uur)


           

          Foyer

          Polyvalente zaal

          Keuken

          Kleine vergaderzaal

          Grote vergaderzaal

          Repetities en tentoonstellingen

          € 7,50

          € 10,00

          € 17,50

          € 5,00

          € 10,00


          Publieke culturele activiteit


          € 22,50

          € 37,50

          € 17,50

          € 2,50

          € 5,00


          Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten


          € 7,50

          € 17,50

          € 17,50

          € 5,00

          € 10,00

          Fuiven

          X

          € 50,00

          € 40,00

          X

          X

          Eetfestijnen en andere

          € 25,00

          € 50,00

          € 40,00

          € 5,00

          € 12,50

          Technische bijstand: € 20,00 per begonnen uur (1ste 2 uur), daarna € 40,00 per begonnen uur

           

           

          GC De Griffel

           

           


          Keuken

          Podium

          Zaal 1

          Zaal 2 of 3

          Bovenzaal

          Per uur

          ( 5 uur)


          Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten


          € 1,25

          €1,25

          € 1,25

          € 1,25

          € 1,25

          Weektarief


          Decoropstelling / tentoonstelling


          X

          € 6,00

          X

          X

          € 25,00

          Per dag

          (> 5 uur)

          Repetities

          € 2,50

          X

          X


          Publieke culturele activiteiten


          € 50,00


          Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten


          € 10,00

          € 10,00

          € 10,00

          € 10,00

          € 10,00

          Eetfestijnen en andere

          € 100,00

           
           

          GC Huise

           

           

          Keuken

          Polyvalente zaal

          Vergaderruimte

          Per uur ( 5 uur)


          Vergaderingen, kooklessen, ledenactiviteiten


          € 1,25

          € 1,25

          € 1,25

          Weektarief


          Tentoonstelling


          X

          € 25,00

          X

          Per dag

          (> 5 uur)


          Repetities


          € 2,50

          X


          Publiek culturele activiteiten


          € 40,00


          Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten


          € 10,00

          € 10,00

          € 10,00


          Eetfestijnen en andere


          € 80,00

           
           

          Dorpshuis Ouwegem

           

           

          Gelijkvloers

          (binnen accommodatie)

          Buitenzone + toiletten

          Per dagdeel

          ( 5 uur)


          Vergaderingen, ledenactiviteiten en

          sociaal-culturele activiteiten


          € 5,00

          Gratis

          (reservatie verplicht)


          Eetfestijnen en andere publieke activiteiten


          € 25,00

          Gratis

          (reservatie verplicht)

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
          Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:
          Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt met ingang van 15 juni 2023 opgeheven.

          Artikel 2:
          Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 12 juni 2023, voor een termijn beginnend op 15 juni 2023 en eindigend op 31 december 2025.

          Artikel 3:
          Het bedrag van de retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt vastgesteld overeenkomstig de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit.

          Artikel 4:
          De retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt berekend op basis van volgende elementen:

          Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur bij gebruik van meer dan 5 uren:

          -  het basistarief (B) omschreven in de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;

          -  het aantal dagdelen (D) waarbij 1 dagdeel gelijk is aan een gebruik van maximum 5 uren en 2 dagdelen gelijk is aan een gebruik van meer dan 5 uren en maximum 24 uren;

          -  een waardecijfer (W) op basis van de aard van de gebruikers zoals omschreven in artikel 10 van het gebruikersreglement van 8 mei 2023:

          • categorie A = 0 (gratis tarief)
          • categorie B = 1
          • categorie C = 2
          • categorie D = 4

          De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * D * W

           

          Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, behalve De Mastbloem en dorpshuis Ouwegem, bij gebruik van maximaal 5 uren:

          -  het basistarief (B) omschreven in de de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;

          -  het aantal uren (U), met een maximum van 5 uren;

          -  een waardecijfer (W) zoals hierboven beschreven.

          De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * U * W, waarbij (U) gelijk is aan het aantal uren.

          Artikel 5:
          De retributie voor het bekomen van bijkomende zakken restafval, zoals voorzien in artikel 26 §3 van het gebruikersreglement van 12 juni 2023, bedraagt € 5 per zak. Deze bijkomende zakken restafval zijn maximaal te vullen met 50l restafval. 

          Artikel 6:
          Bij inbreuken op artikel 21 §4 van het gebruikersreglement van 12 juni 2023 inzake het schenken van andere dranken dan voorzien in het ter plaatse beschikbare assortiment, kan een boete van 100 euro worden aangerekend.

          Artikel 7:
          De retributie is verschuldigd door de “gebruiker” van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 12 juni 2023.

          Artikel 8:
          De retributie wordt betaald na voorlegging van de factuur door de gemeente.

          Artikel 9:
          Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.

          Artikel 10:
          Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.

          Artikel 11:
          Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

           

    • Infra

      • Veiligheid - Goedkeuren bestendig verkeersreglement betreffende het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen op het grondgebied Kruisem - aanvulling op gemeenteraadsbesluit van 11 april 2022

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
        Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
        Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
        Motivering

         

        In zitting van 11 april 2022 besliste de gemeenteraad tot het invoeren van een bestendig verkeersreglement betreffende het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen op het grondgebied Kruisem goed. Het betrof volgende locaties:

        • Tuinwijk - 2 parkeerplaatsen langs de kant van het administratief centrum Zingem - voorzien voor 2 Cambio-deelwagens
        • Toekomststraat - 2 parkeerplaatsen op de parking
        • Speelstraat - 2 parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 57
        • Huiseplein - 2 parkeerplaatsen op de parking van het administratief centrum Huise
        • Molendamstraat - 2 parkeerplaatsen op de parking
        • Nieuw Plein - 2 parkeerplaatsen op de parking ter hoogte van de bushalte
        • René D'Huyvetterstraat - 1 parkeerplaats aan de achterzijde van het gemeentehuis Kruishoutem.
        • Tuinwijk - 2 parkeerplaatsen langs de kant van het administratief centrum Zingem.

        ENGIE verzorgt vanaf heden in de uitrol van publieke laadpalen gegund na aanbesteding door MOW Vlaanderen.

        Voor Kruisem werden, aansluitend op de bespreking van de laadpalenkaart, één of meerdere dossiers voorbereid, het gaat ofwel over burgers die een openbare laadpaal hebben aangevraagd ofwel betreft het een aanvraag van een laadpaal op een strategische locatie.

        Het betreft volgende locaties:

        • Passionistenstraat: parking De Zandvlooi
        • Sportstraat 42
        • Kruishoutemsesteenweg (rechtover 142c)
        • Nieuw Plein (naast reeds bestaande)
        • Fonteinstraat 2
        • carpoolparking aan Mc Donalds
        • parking aan De Bosrank - Kerkplein 24

        Hiervoor moet een aanvullend verkeersreglement vastgesteld worden. Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.

        Wetgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341.

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988 en bekrachtigd bij wet van 24 juni 1988, inzonderheid de artikelen 119 en 135 §2.

        Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

        Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

        Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

        Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Omzendbrief KB/ABB2018/4 van 20 juli 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het provinciedecreet van 9 december 2005.

        De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse Overheid betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen over het wegverkeer.

        Gemeenteraadsbesluit van 11 april 2022 houdende goedkeuring van bestendig verkeersreglement betreffende het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen op het grondgebied Kruisem

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
        Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Het bestendig aanvullend verkeersreglement voor de plaatsing van laadpalen voor elektrische voertuigen op het grondgebied van Kruisem wordt goedgekeurd op de volgende plaatsen:

        • Passionistenstraat: 2 parkeerplaatsen op parking rechtover De Zandvlooi
        • Sportstraat 42: 2 parkeerplaatsen aan woningen SHM Vlaamse Ardennen
        • Kruishoutemsesteenweg: 2 parkeerplaatsen rechtover 142c
        • Nieuw Plein: 2 parkeerplaatsen naast reeds bestaande
        • Fonteinstraat 2: 2 parkeerplaatsen op aangeduide vakken
        • carpoolparking aan Mc Donalds: 2 parkeerplaatsen
        • parking aan De Bosrank - Kerkplein 24: 2 parkeerplaatsen

        Artikel 2:

        De overtredingen op dit besluit zullen beteugeld worden met politiestraffen.

        Artikel 3:

        Deze politieverordening wordt bekendgemaakt op de wijze voorgeschreven door artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

        Artikel 4:

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

        - de procureur des konings te Oudenaarde

        - de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde

        - de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde

        - de federale politie te Oudenaarde

        - de politiezone Vlaamse Ardennen

        - de lokale politie Kruisem

        - de brandweerzone Vlaamse Ardennen

        - de afdeling infra

        - de dienst communicatie.

        Artikel 5 :

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid in kennis gesteld van de bekendmaking van dit besluit via de webtoepassing.

      • Wegen

        • Straatnaamgeving: definitieve aanvaarding naamgeving voor de site van het rusthuis en serviceflats in Kruishoutem (Brouwerijstraat)

          Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
          Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
          Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
          Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
          Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
          Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
          Motivering

          De dienst omgeving merkt op dat destijds voor de zijtak van de Brouwerijstraat tevens als straatnaam Brouwerijstraat gekozen werd, dit is echter zeer verwarrend. Er wordt voorgesteld dat de hoofdstraat als naam Brouwerijstraat behoudt en dat de naam van de zijtak gewijzigd wordt.
          In de zone die ontwikkeld wordt, wordt een nieuwe wegenis/ringweg aangelegd waarvoor best een nieuwe straatnaam wordt toegewezen.

          Volgens het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen of wijzigen van een straatnaam.
          Bij het vaststellen van de naam van openbare wegen voor deze naam wordt bij voorkeur geput uit de gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.

          Voor de nieuwe straatnaam werd de heemkundige kring en de cultuurraad geraadpleegd. De Heemkundige kring stelt als suggestie “Petrusstraat” voor, wat verwijst naar Home Sint-Petrus op deze site.

          Vanuit de cultuurraad wordt de naam “Kruishoveweg” voorgesteld, wat verwijst naar de commerciële naam van het nieuw te realiseren project ‘Kruishove’.

          Het college stelt aan de gemeenteraad voor om voor de grootste straat -de zijtak van de Brouwerijstraat die voordien ook Brouwerijstraat heette- "Petrusstraat" te kiezen. "Kruishovestraat" zou dan het best passen bij de nieuw aangelegde weg (zie roze markering op het plan).

          De gemeenteraad ging in de zitting van 13 februari over tot de voorlopige aanvaarding van de benamingen Petrusstraat en Kruishovestraat. Na openbaar onderzoek kwam één bezwaar binnen.

          "Ik wil bezwaar maken tegen de herbenaming van mijn straat (brouwerijstraat). Dit om de simpele reden dat ik nog maar pas bij de fusie al de hele administratieve rompslomp mogen opvolgen heb die zoiets teweeg brengt. Bij de fusie was er een goeie reden voor, deze keer niet in mijn ogen."

          Weerlegging van dit bezwaar:
          De bezwaarindienster woont op de hoek van de Beverhoekstraat en de Brouwerijstraat, haar adres is Brouwerijstraat 3/2. De naamswijziging heeft geen betrekking op dat deel van de Brouwerijstraat. Enkel de zijtak van de Brouwerijstraat, op 150 meter ten noorden van haar adres, ondergaat een naamswijziging naar Petrusstraat.

          Er wordt voorgesteld over te gaan tot de definitieve aanvaarding van deze namen.

          Wetgeving

          de artikelen 41 en 162 van de Grondwet
          de artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
          de artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
          het bestuursdecreet van 7 december 2018
          het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
          het advies van de heem- en geschiedkundige kring van 18 oktober 2022
          het advies van de cultuurraad van 18 oktober 2022 en 7 november 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
          Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1
          De naam "Kruishovestraat" en "Petrusstraat" worden aanvaard als definitieve namen voor de site van het rusthuis en serviceflats in Kruishoutem (Brouwerijstraat).

          Artikel 2
          Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd, de afdeling omgeving en de dienst burgerzaken.

          Artikel 3
          Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

    • Interne zaken

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • IVLA: Algemene Vergadering op 22 juni 2023 - goedkeuring van de agenda

          Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
          Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
          Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
          Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
          Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
          Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
          Motivering

          De gemeente Kruisem is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging CVBA Intergemeentelijke vereniging voor het beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (IVLA), Meersbloem-Melden 46A te 9700 Oudenaarde.

          De gemeente Kruisem werd bij aangetekend schrijven dd. 25 april 2023 uitgenodigd op de algemene vergadering die vastgesteld is te Oudenaarde op 22 juni 2023 om 19.00 u.

          Wetgeving

          De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.

          De artikelen 34, 35, 40, 41 326 tot en met 341 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

          De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 19891 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

          Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

          De statuten van de opdrachthoudende vereniging IVLA.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
          Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          De gemeenteraad neemt akte van de dagorde van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging CVBA Intergemeentelijke vereniging voor het beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (IVLA), vastgesteld te Oudenaarde op 22 juni 2023  om 19.00 uur, luidend als volgt:

          AGENDA:

          1. Jaarverslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022

          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022

          3. Verslag van de commissaris

          4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor

          Varia.


          Artikel 2:

          De gemeenteraad heeft geen opmerkingen te formuleren op de agendapunten van de dagorde van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging  IVLA vastgesteld op 22 juni 2023 en keurt, voor zoveel als nodig, de door de raad van bestuur van het  intergemeentelijk samenwerkingsverband  geformuleerde voorstellen goed.
           
          Artikel 3:

          De gemeenteraad draagt aan de  aangeduide vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens de gemeente alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVLA, vastgesteld op 22 juni 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agenda van voormelde algemene vergadering.

          Artikel 4:

          Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging IVLA, de vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordiger van ons bestuur in dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en het secretariaat.

    • Vrije tijd

      • Goedkeuren gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur

        Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
        Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
        Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
        Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
        Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
        Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
        Motivering

        De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem en de voormalige pastorij van Zingem. . De voormalige pastorij van Zingem wordt geschrapt omdat verhuur van deze locatie niet meer aan de orde is in het kader van de toekomstige plannen. Het dorpshuis Ouwegem wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een aanpassing worden voorzien voor het gebruik van het dorpshuis Ouwegem.
        Het is aangewezen om een eenvormig gebruikersreglement voor het gebruik van alle gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur te hanteren.
        Het bestaande gebruikersreglement werd geëvalueerd.
        Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het goedkeuren van een gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 15 juni 2023.

        Wetgeving

        De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
        De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
        Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende het goedkeuren van het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.
        Het retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 12 juni 2023.
        Het advies van de cultuurraad dd. 11 mei 2023.

        Bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit

        Gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur in Kruisem

        ALGEMENE BEPALINGEN

        Artikel 1:
        Dit reglement regelt het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur met ingang van 15 juni 2023.

        Artikel 2:
        De volgende begrippen worden bij de toepassing van het reglement gehanteerd:

        • de gemeentelijke beheerde sociaal-culturele infrastructuur:
          • het cultureel centrum “De Mastbloem”, Waregemsesteenweg 22 in Kruishoutem;
          • het “gemeentecomplex Huise”, Huiseplein 16 in Huise;
          • het gemeenschapscentrum “De Griffel”, Ouwegemsesteenweg 90 in Ouwegem;
          • het dorpshuis Ouwegem, Ouwegemstraat 3F in Ouwegem
        • de gebruiker: elkeen die toelating krijgt om de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur te gebruiken;
        • de bezoeker: elkeen die zich toegang verschaft tot de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur;
        • de vereniging die bij naam gekend is bij het bestuur: een vereniging die geregistreerd is in de gemeentelijk online verenigingengids;
        • de zaalverantwoordelijke: een persoon aangeduid door het gemeentebestuur om het dagelijks beheer van een welbepaalde gemeentelijke infrastructuur te behartigen;
        • de coördinator: een ambtenaar van het gemeentebestuur die belast wordt met het beheer van het sociaal-culturele infrastructuur en de coördinatie van de zaalverhuur.
        • de patrimoniumbeheerder: een ambtenaar van het gemeentebestuur belast met het toezicht op het gemeentelijk patrimonium, waaronder de gemeentelijke, sociaal-culturele infrastructuur;
        • sociaal-culturele activiteiten: het geheel van gemeenschapsvormende, educatieve, welzijns- en gezondheidsbevorderende, fondsenwervende en cultuurverspreidende activiteiten.

        Artikel 3:
        Het gemeentebestuur oordeelt over de relevantie en haalbaarheid van de reservatieaanvragen en kan deze bijgevolg ook weigeren.

        Artikel 4:
        § 1
        Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van gemeentelijke activiteiten, activiteiten uit verwante dienstverlening,  voor manifestaties waarbij het gemeentebestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden in het gedrang komt.

        § 2 Het gemeentebestuur zal zich slechts in uitzonderlijke gevallen op dit recht beroepen, voor gevallen waar er een duidelijk algemeen of lokaal belang in het gedrang komt.  Het gemeentebestuur zal de gebruikers hiervan via een gemotiveerd schrijven in kennis stellen.

        BESCHRIJVING VAN DE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR

        Artikel 5:
        Het cultureel centrum ‘De Mastbloem’ bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:

        • een foyer;
        • een polyvalente (feest)zaal;
        • een professionele uitgeruste (les)keuken;
        • vergaderzalen.

        Artikel 6:
        Het “gemeentecomplex Huise” bestaat uit volgende onderdelen:

        • een professionele uitgeruste (les)keuken;
        • een polyvalente (feest)zaal;
        • een vergaderzaal.

        Artikel 7:
        Het gemeenschapscentrum “De Griffel” bestaat uit volgende onderdelen:

        • een keuken
        • een grote zaal (zaal 1);
        • twee kleinere zalen (zaal 2 en zaal 3);
        • een bovenzaal;
        • een podium (binnen en/of buiten met terras);
        • een regieruimte.

        Artikel 8:
        Het “dorpshuis Ouwegem” bestaat uit volgende onderdelen:

        • een cafetaria;
        • een multifunctionele ruimte;
        • een kelderverdieping;
        DE GEBRUIKERS

        Artikel 9:
        § 1
        Aan volgende doelgroepen wordt de sociaal-culturele infrastructuur ter beschikking gesteld volgens de modaliteiten zoals bepaald in onderhavig reglement:

        Categorie A, daaronder begrepen:
        1° interne diensten en adviesraden en
        2° organisaties die afhangen van het gemeentebestuur.

        Categorie B, daaronder begrepen:
        1° Kruisemse niet-gemeentelijke basisscholen;
        2° actieve verenigingen die bij naam gekend zijn bij het bestuur, zonder winstoogmerk;
        3° alle andere Kruisemse initiatiefnemers van sociaal-culturele activiteiten zonder winstoogmerk;
        4° bovenlokale samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert;
        5° regionale verenigingen, organisaties, instellingen of diensten met een publiek menslievend of vormend karakter die een publieke sociaal-culturele activiteit organiseren.

        Categorie C, daaronder begrepen:
        niet-Kruisemse organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten zonder winstoogmerk.

        Categorie D, daaronder begrepen:
        organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten met winstoogmerk.

        § 2 De coördinator beoordeelt of de aanvragen van categorie B3°, B5°, C en D als sociaal-culturele activiteit kunnen beschouwd worden alsook of de aanvragen van categorie B5°, C en D als publieke activiteit kunnen beschouwd worden.

        GEBRUIKSMODALITEITEN

        1.1 Aanvraagprocedure

        Artikel 10:
        § 1
        Het gebruik van gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde webformulier op www.kruisem.be.

        § 2 Bij het verzending van het webformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

        § 3 De aanvraag gebeurt door een verantwoordelijke, aansprakelijke meerderjarige.

        Artikel 11:
        § 1
        De aanvragen dienen minimum 4 weken en maximaal een 1 ½ jaar voor de datum van de verhuring te gebeuren. De gebruikers van categorie C en D kunnen ten vroegste zes maanden voor de datum van hun activiteit een reservatieaanvraag indienen.
        Aanvragen gebeuren ten laatste tien werkdagen voor de datum van verhuring.

        § 2 De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.

        Artikel 12:
        § 1
        De gebruikers van categorie B die drie opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur hebben gehuurd, krijgen voorrang in hun reservatievraag.

        § 2 De gebruikers zoals omschreven in Artikel 12 § 1 dienen hun reservatie minstens één jaar voor de datum van hun activiteit te bevestigen en verder concreet te maken. Zo niet, dan vervalt hun voorrangsregeling.

        § 3 Indien blijkt dat meerdere gebruikers met recht op deze voorrangsregeling op eenzelfde datum terechtkomen voor hun reservatie, dan zal voorrang verleend worden aan de gebruiker die het meeste aantal opeenvolgende jaren de sociaal-culturele infrastructuur in kwestie huurde op deze terugkerende of repetitieve datum.

        1.2 De gebruiksduur

        Artikel 13:
        De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging.
        Elke aanwezigheid buiten deze toegestane gebruiksduur is verboden.  Bij overtreding zullen de extra gebruikte uren buiten de toegestane gebruiksduur aan dubbel tarief worden aangerekend.

        Artikel 14:
        § 1
        Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, behoudens wanneer hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat.  Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk aan het gemeentebestuur te worden medegedeeld. 

        § 2 Het college van burgemeester en schepenen spreekt zich uit over de kwijtschelding van de verschuldigde som.

        1.3 Het gebruik

        1.3.1 Machtiging en algemene richtlijnen

        Artikel 15:
        § 1
        De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating is gegeven door het gemeentebestuur.

        § 2 Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegelaten. 

        § 3 Fuiven evenals alle andere activiteiten met een verhoogd risico op lawaaihinder en vandalisme zijn enkel toegelaten in de polyvalente zaal van De Mastbloem of in De Griffel onder de volgende algemene voorwaarden:

        • een aanvraagformulier voor evenementen (zie www.kruisem.be) wordt tijdig ingediend;
        • de gebruiker dient alle mogelijke maatregelen te nemen om schade en vandalisme te voorkomen;
        • een gebruiker kan slechts één fuif of andere activiteit met verhoogd risico op lawaaihinder en vandalisme per jaar en per locatie houden;

        Artikel 16:
        § 1
        De eerste gebruiker dient bij het betreden van de infrastructuur de alarminstallatie, indien van toepassing, uit te schakelen.  Bij het afhalen van de sleutel zal hem hiervoor een unieke code of alarmbadge worden overhandigd.  Het is verboden deze code of alarmbadge aan derden door te geven.

        § 2 Bij het verlaten van het gebouw dient de laatste gebruiker de alarminstallatie opnieuw in te schakelen.

        Artikel 17:
        § 1
        Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel af te halen.  Deze sleutel geeft de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan.  Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang.

        § 2 Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend.

        § 3 Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden.

        § 4 Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden. 

        Artikel 18:
        De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen.  Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches, e.d.m.               

        Artikel 19:
        § 1
        Het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur (technische installatie, tafels, stoelen, bestek,…) dient vooraf te worden aangevraagd via het reservatieformulier.

        § 2 Deze materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur.

        § 3 Voor het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de respectievelijke zaalverantwoordelijke te worden opgevolgd.

        Artikel 20:
        § 1
        Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de respectievelijke infrastructuur, kunnen enkel na toestemming worden gebruikt.  Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren.

        § 2 Deze materialen of toestellen mogen slechts voor een bepaalde duur achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico. 

        § 3 In elk ander geval, dient de gebruiker de voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur te verwijderen.

        1.3.2 Drank

        Artikel 21:
        § 1
        De gebruiker mag enkel de dranken uit het beschikbare assortiment gebruiken.  Voor eventuele bijbestellingen kan uitsluitend via de aan het gemeentebestuur verbonden leverancier worden gewerkt.

        § 2 In gebouwen waar geen assortiment drank ter beschikking wordt gesteld, is de gebruiker vrij in zijn keuze van leverancier.

        § 3 Voor het schenken van sterke dranken dient de gebruiker een drankvergunning aan te vragen via het daartoe bestemde webformulier.

        § 4 Gebruikers die andere dranken dan het ter plaatse beschikbare assortiment wensen te schenken, dienen hiervoor voorafgaandelijk een toelating van het college van burgemeester en schepenen te verkrijgen.  Bij inbreuken op dit artikel kan een boete worden aangerekend zoals bepaald in het geldende retributiereglement betreffende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.

        Artikel 22:
        § 1
        De gebruiker dient minimaal twee weken voorafgaand aan de activiteit zijn drankbestelling door te geven aan de zaalverantwoordelijke. De gebruiker is bijgevolg zelf verantwoordelijk voor de omvang van de aanwezige drankstock. Een bijbestelling plaatsen kort voor of tijdens een activiteit, is niet mogelijk.

        § 2 De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de exploitatie van een eventuele toog.  

        § 3 De gebruiker dient bij aanvang van het gebruik – bij voorkeur samen met de zaalverantwoordelijke – in de bergruimte de inventaris op te nemen van de aanwezige drankvoorraad.

        Artikel 23:
        § 1
        De dranken worden aan de gebruiker verkocht tegen een vaste prijs die vastgesteld wordt door het college van burgemeester en schepenen. Deze tarieven kunnen geraadpleegd worden op www.kruisem.be

        §2 Alle dranken worden aan de gebruiker aangerekend per begonnen eenheid (fles, vat…).

        1.3.3 Onderhoud

        Artikel 24:
        § 1
        De gemeentelijke lokalen, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap en toestellen, moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden.

        § 2 Schoonmaakmaterieel zal aan de gebruiker ter beschikking worden gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen.

        § 3 De gebruiker dient zelf in te staan voor afwasmiddel, hand- en/of vaatdoeken, sponzen,…

        § 4 Bij grote activiteiten strekt het de gebruiker tot aanbeveling om een toezichter bij de sanitaire voorziening aan te wijzen.

        § 5 Tafels en stoelen worden na gebruik opnieuw opgesteld zoals aangetroffen en zoals aangeduid op het plan aangebracht in de desbetreffende infrastructuur of volgens afspraak met de zaalwachter.

        § 6 Bij het verlaten van de gebouwen dienen alle verlichting en elektrische toestellen uitgeschakeld te worden.

        Artikel 25:
        Indien de lokalen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.

        Artikel 26:
        § 1
        Het gesorteerde afval van de activiteit wordt in de daartoe bestemde en door het gemeentebestuur ter beschikking gestelde gescheiden afvalbakken gedeponeerd die zich in de gehuurde zalen bevinden.

        § 2 De kostprijs voor het vullen van de inhoud van de vuilbakken in elke gehuurde zaal is inbegrepen in de huurprijs van de zaal voor zover dit afval voortkomt uit de activiteit in deze zaal.

        § 3 Wanneer het restafval dat voortkomt uit de activiteit de inhoud van de vuilbak overschrijdt is het extra restafval dat voortkomt uit deze activiteit niet inbegrepen in de huurprijs. Bijgevolg is dit extra afval onderhevig aan een retributie volgens het principe van ‘de vervuiler betaalt’. Tenzij dit afval wordt meegenomen door de organisator.

        Extra afvalzakken kunnen bekomen worden bij de zaalverantwoordelijke of op de daarvoor voorziene locaties. De extra gevulde zakken worden verzameld op de daartoe voorzien locaties.

        1.3.4 Veiligheid

        Artikel 27:
        § 1
        De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen.

        § 2 (Nood)uitgangen, trappen, e.d.m. mogen in geen geval versperd worden.

        § 3 Blustoestellen mogen niet verplaatst worden en dienen ten allen tijde zichtbaar en toegankelijk te blijven. 

        § 4 Zijn niet toegelaten in de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur:

        • het gebruik van elektrische installaties die niet conform de bestaande veiligheidsreglementering zijn of niet over de vereiste keuringsbewijzen beschikken;
        • roken (KB 13.12.2005);
        • wapens, vuur(werk), munitie, …;
        • gasflessen en andere explosieven.

        § 5 Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig.  Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is.

        Artikel 28:
        § 1
        De gebruiker is gehouden tot het naleven en toepassen van alle van toepassing zijnde wetgeving en reglementeringen.

        § 2 In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.

        1.3.5 Fiscale en financiële verplichtingen

        Artikel 29:
        De gebruiker zal alle verplichtingen van financiële of fiscale aard, voortvloeiend uit de organisatie van zijn activiteit, nakomen.  In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.

        Artikel 30:
        De billijke vergoeding wordt door de gemeente ten laste genomen voor de voornoemde infrastructuur, voor zover de muziek in de binnenruimtes wordt gespeeld. De vergoeding die betrekking heeft op auteursrechten (SABAM) blijft ten laste van de gebruiker.

        1.3.6 Toezicht

        Artikel 31:
        Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: de zaalverantwoordelijken, de coördinator en de patrimoniumbeheerder evenals hun vervangers alsook alle gemeentepersoneelsleden  die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten en de leden van het schepencollege.

        Artikel 32:
        De burgemeester of zijn aangestelde heeft het recht om elke activiteit te doen stopzetten om reden van het verstoren van de openbare orde, veiligheid, gezondheid, goede zeden of overmacht.

        Artikel 33:
        Elke gebruiker dient zich te gedragen naar de richtlijnen gegeven door één van de in art. 31 genoemde personen.

        1.4 Schade en verantwoordelijkheid

        Artikel 34:
        § 1
        De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materieel aanwezig is en in goede staat is. 

        § 2 De gebruiker verbindt er zich toe de gemeente onmiddellijk in kennis te stellen van eventuele beschadigingen aan het gebouw, aan meubilair, aan materieel, … ook indien de gebruiker hiervoor niet verantwoordelijk is of de schade heeft vastgesteld bij de ingebruikname.

        § 3 Gebreken, tekorten, … worden onmiddellijk aan de zaalverantwoordelijke of via vrijetijd@kruisem.be gemeld. Bij ontstentenis van deze melding kan de gebruiker verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele vastgestelde gebreken, beschadigingen,…

        Artikel 35:
        § 1
        Schade berokkend aan materiaal, meubilair,… wordt aangerekend aan de gebruiker kostende de prijs voor herstelling of vervanging.

        § 2 Kosten ten gevolge van verkeerd gebruik van de infrastructuur zijn eveneens ten laste van de gebruiker.

        § 3 De gebruiker mag in geen enkel geval overgaan tot het zelf herstellen/vervangen of laten herstellen/vervangen van beschadigingen.  Hetzelfde geldt in geval van verlies of diefstal of voor beschadigingen aan het gebouw zelf.

        § 4 De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering.  Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan.

        Artikel 36:
        § 1
        De zaalverantwoordelijke controleert de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur op beschadigingen.  De controle gebeurt ná het gebruik en vóór een nieuwe gebruiker de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik neemt.  De controle gebeurt in elk geval binnen de vijf werkdagen, de dag van het gebruik zelf niet meegerekend. 

        § 2 Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van materialen wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld.

        Artikel 37:
        § 1
        De gemeente sluit voor het gebruik van de infrastructuur een algemene verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een brandverzekering en een verzekering objectieve aansprakelijkheid, brand en ontploffing af.

        § 2 Deze verzekeringen dekken echter geenszins de aansprakelijkheid van de gebruikers t.o.v. bezoekers, infrastructuur of uitrusting.

        § 3 Het strekt daarom tot aanbeveling dat gebruikers zelf hiertoe de nodige verzekeringen afsluiten. Dit geldt des te meer voor evenementen met een verhoogd risico op beschadiging.

        Desgewenst kan hiervoor tegen kostprijs worden aangesloten op de gemeentelijke polis.  De organisator kan hiervoor contact opnemen via vrijetijd@kruisem.be.

        § 4 Bij het ontbreken van een verzekeringsmaatschappij die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt, kunnen alle leden van de vereniging aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade voortvloeiend uit de activiteit.

        Artikel 38:
        Voor de gebruikers die tentoonstellingen organiseren wordt aangeraden een verzekering “alle risico’s” te nemen vermits zij door verzending van het reservatieformulier ook uitdrukkelijk afstand doen van verhaal bij beschadiging of diefstal.

        Artikel 39:
        § 1
        Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard bij het gebruik van lokalen en/of uitrusting n.a.v. activiteiten van gebruikers.  Het gemeentebestuur kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor het verlies, de beschadiging of de diefstal van persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers van de infrastructuur.

        § 2 Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.

        Artikel 40:
        § 1
        Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 6 weken voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd.

        § 2 Annuleringen dienen te worden gemeld via vrijetijd@kruisem.be. De datum van vertrek van het e-mailbericht geldt als datum van de annulering.

        Artikel 41:
        Annuleringen voor het gebruik van vergaderzalen vallen niet onder de voornoemde regeling.  Deze kunnen ten allen tijde kosteloos en d.m.v. een telefoontje of e-mailbericht.

        BIJZONDERE BEPALINGEN PER GEBOUW

        1.6 De Mastbloem

        Artikel 42:
        § 1
        De toegang tot de bibliotheek moet tijdens de openingsuren ervan ten allen tijde gegarandeerd blijven

        Artikel 43:
        § 1
        Organisatoren van fuiven alsook hun bezoekers dienen de zijdelingse ingang van De Mastbloem, die rechtstreeks toegang geeft tot de polyvalente zaal, te gebruiken zodat elk mogelijk contact met de andere delen van De Mastbloem wordt vermeden (foyer, vergaderzalen, bibliotheek…);

        § 2 De gebruikers dienen de bezoekers hiervan voldoende in kennis te stellen en te voorzien in één of meerdere verantwoordelijke(n) die toezicht houden aan de ingang en de omgeving van De Mastbloem.

        Artikel 44:
        § 1
        De uitschuifbare tribune, de theatertechnieken, de elektrisch aangedreven sectionaalpoort en de schaarlift kunnen onder geen beding door de gebruikers zelf worden klaargezet en bediend.  Bij aanvraag worden ze door de zaalverantwoordelijke of ander gemeentelijk personeel dat hiertoe bevoegd is, klaargezet en bediend.

        § 2 Technische installaties dienen in overleg met de zaalverantwoordelijke te worden aangesloten.

        § 3 Voor technisch ingewikkelde installaties en aansluitingen moet de organisator, in overleg met de zaalverantwoordelijke, een professionele theatertechnieker onder de arm te nemen. 

        § 4 De kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de organisator.

        Artikel 45:
        Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur.

        Artikel 46:
        § 1
        Organisatoren van fuiven en eetfestijnen zijn verplicht om machinaal te kuisen en de kuismachine na het gebruik te reinigen.  Andere organisatoren kunnen ervoor opteren om manueel of machinaal te kuisen.

        § 2 Het gebruik van de kuismachine is gratis.

        Artikel 47:
        § 1
        Het gemeentebestuur stelt in De Mastbloem een basisassortiment aan glazen, borden en bestek ter beschikking van de gebruiker.  Grotere hoeveelheden dienen te worden aangevraagd via het reservatieformulier. Het gebruik van dit assortiment is gratis.

        1.7 GC Huise

        Artikel 48:
        Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur. Hiervoor wordt de inhoud van de koelkast samengeteld met de bijhorende stockvoorraad.

        1.8 De Griffel

        Artikel 49:
        De gebruiker vult de koelkasten naar eigen behoefte, doch na gebruik dient de basisvoorraad – zoals aangeduid in de koelkasten – terug te worden aangevuld.

        1.9 Dorpshuis Ouwegem

        Artikel 50:
        De toegang tot de kelderverdieping (KLJ) moet ten allen tijde gegarandeerd blijven. De toegang tot de kelderverdieping gebeurt langs de buitentrap of langs de lift op het gelijkvloers.

        Artikel 51:
        Het gebruik van de lift wordt exclusief voorbehouden aan leden van KLJ en medewerkers van de gemeente Kruisem.

        SLOTBEPALINGEN

        Artikel 52:
        § 1
        De geldende gebruikstarieven en het tarief voor personeelsassistentie zijn deze die vastgesteld werden in het meeste recente retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur, dat raadpleegbaar is op www.kruisem.be.   

        § 2 De geldende verkoopprijzen van het drankenassortiment zijn deze die het meest recent werden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en zijn te raadplegen op www.kruisem.be.

        § 3 Het huurgeld, de kosten voor het drankverbruik, de personeelsassistentie voor het klaarzetten en/of het bedienen van de theatertechnieken alsook eventuele schadevergoedingen worden na het gebruik verrekend.  

        Artikel 53:
        § 1
        Een eventuele intrekking van een toelating zoals omschreven in artikel 3 of een verplichte stopzetting van de activiteit zoals omschreven in artikel 32 kan geen aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding. 

        § 2 Onder geen enkel beding kan het niet of gebrekkig functioneren van de infrastructuur aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.

        Artikel 54:
        § 1
        Iedere gebruiker wordt geacht het reglement te kennen en de praktische toepassing ervan te hanteren voor de bezoekers. Het reglement zal daartoe in elk gebouw ter beschikking worden gesteld als raadpleegbaar zijn via de gemeentelijke website.

        § 2 Elke overtreding van onderhavig reglement, evenals schade, vandalisme, misbruik, overlast of wanbetaling kan aanleiding geven tot een tijdelijke of definitieve uitsluiting van gebruik door het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 55:
        § 1
        Opmerkingen, klachten en bezwaren i.v.m. de toepassing van dit reglement kunnen schriftelijk gericht worden aan het schepencollege, binnen de 14 dagen na vaststelling van de feiten.

        § 2 In alle gevallen die niet in dit reglement voorzien zijn, beslist het college van burgemeester en schepenen.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
        Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:
        Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals in bijlage bij dit besluit gehecht, wordt goedgekeurd. Het aangenomen gebruikersreglement vervangt alle voorgaande met ingang van 15 juni 2023.

        Artikel 2:
        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd.

        Artikel 3:
        Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.

        Artikel 4:
        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

      • Sport

        • Burensportdienst Vlaamse Ardennen – goedkeuring jaarrekening 2022 en begroting 2023

          Aanwezig: Joop Verzele, Burgemeester-voorzitter
          Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Schepenen
          Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Raadsleden
          Kris Nachtergaele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bernard baron della Faille d'Huysse, Schepen
          Geoffrey Verleyen, Martje Verbeeck, Raadsleden
          Afwezig: Felix Vermeiren, Valerie Snoeck, Raadsleden
          Motivering

          De gemeente maakt deel uit van de interlokale vereniging “Burensportdienst Vlaamse Ardennen”. Overeenkomstig de toetredingsovereenkomst (artikel 14) dient de rekening van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

          De ontvangsten 2022 bedragen 41.640,30 EUR.  De uitgaven bedragen 42.479,11 EUR.  Dit resulteert in een negatief saldo ten bedrage van 838,81 EUR.

          De uitgavenbegroting 2023 bedraagt 49.750,00 EUR.  De ontvangstenbegroting bedraagt 44.740,00 EUR.

          In bijlage bij dit besluit kan de resultatenrekening 2022, de balans 2022, de begroting 2023 en het verslag van nazicht van de rekeningen 2022 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen teruggevonden worden.

          Wetgeving

          De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
          De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
          Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
          De gemeenteraad Kruishoutem in zitting van 14 mei 2018 beslist heeft de vernieuwde overeenkomst betreffende de interlokale vereniging “Burensportdienst Vlaamse Ardennen”, afgekort BSD Vlaamse Ardennen tussen de steden / gemeenten Horebeke, Oudenaarde, Ronse, Brakel, Kluisbergen, Kruishoutem, Maarkedal, Wortegem-Petegem, Zingem en Zwalm, goed te keuren.
          De gemeenteraad Zingem in zitting van 24 mei 2018 beslist heeft de vernieuwde overeenkomst betreffende de interlokale vereniging “Burensportdienst Vlaamse Ardennen”, afgekort BSD Vlaamse Ardennen tussen de steden / gemeenten Horebeke, Oudenaarde, Ronse, Brakel, Kluisbergen, Kruishoutem, Maarkedal, Wortegem-Petegem, Zingem en Zwalm, goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele, Kris Nachtergaele
          Voorstanders: Joop Verzele, Robrecht Bothuyne, Kathleen Hutsebaut, Gerrit Depaepe, Jurgen Haustraete, Kristof Callens, Sofie Bauters, Achiel De Coninck, Kathelijne Van Betsbrugge, Eveline Delbaere, Luc Vandenabeele, Jan Herman, Rita De Vuyst, Filip Geysens, Jos De Seranno, Dieter Van Malderghem, Peter Depauw, Vanessa Badisco, Piet Dhont, Mariska Nachtergaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:
          De resultatenrekening 2022, de balans 2022 en de begroting 2023 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen wordt goedgekeurd.
          De resultatenrekening 2022, de balans 2022 en de begroting 2023 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen worden in bijlage bij dit besluit gevoegd om er één geheel mee uit te maken.

          Artikel 2:
          Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan mevrouw Ruth De Fraine (voorzitter), Sportlaan 1, 9630 Zwalm.

          Artikel 3:
          Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

De voorzitter sluit de zitting op 12/06/2023 om 19:48.

Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.

De agenda is afgehandeld.

Vanwege de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Kris Nachtergaele
Algemeen directeur

Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter