De voorzitter opent de zitting op 08/07/2024 om 19:00.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de vergadering van 10 juni 2024 worden goedgekeurd.
De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem, het dorpshuis Ouwegem en de vergaderzaal in het administratief centrum Zingem. De polyvalente zaal (refter) in de gemeenteschool de Bosrank wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een bijkomend tarief te worden voorzien voor het gebruik van de polyvalente zaal.
Het is aangewezen om de tariefstructuur zo eenvoudig mogelijk te maken en zo veel als mogelijk op elkaar af te stemmen. De bestaande tarieven voor het CC De Mastbloem, het GC Huise, het GC De Griffel, het dorpshuis Ouwegem en de vergaderzaal in AC Zingem blijven ongewijzigd.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 1 augustus 2024.
De ontvangsten en uitgaven van de gemeente moeten in evenwicht gehouden worden. Het hernieuwen van deze retributie is budgettair noodzakelijk.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41, 286, 287, 288, 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 8 juli 2024.
Het advies van de cultuurraad van 20 juni 2024.
BASISTARIEVEN HUUR GEMEENTELIJK BEHEERDE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR
CC De Mastbloem |
||||||
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
|
Foyer |
Polyvalente zaal |
Keuken |
Kleine vergaderzaal |
Grote vergaderzaal |
Repetities en tentoonstellingen |
€ 7,50 |
€ 10,00 |
€ 17,50 |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Publieke culturele activiteit |
€ 22,50 |
€ 37,50 |
€ 17,50 |
€ 2,50 |
€ 5,00 |
|
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 7,50 |
€ 17,50 |
€ 17,50 |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Fuiven |
X |
€ 50,00 |
€ 40,00 |
X |
X |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 25,00 |
€ 50,00 |
€ 40,00 |
€ 5,00 |
€ 12,50 |
|
Technische bijstand: € 20,00 per begonnen uur (1ste 2 uur), daarna € 40,00 per begonnen uur |
GC De Griffel |
||||||
|
|
Keuken |
Podium |
Zaal 1 |
Zaal 2 of 3 |
Bovenzaal |
Per uur (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 1,25 |
€1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
Weektarief |
Decoropstelling / tentoonstelling |
X |
€ 6,00 |
X |
X |
€ 25,00 |
Per dag (> 5 uur) |
Repetities |
€ 2,50 |
X |
X |
||
Publieke culturele activiteiten |
€ 50,00 |
|||||
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 100,00 |
GC Huise |
||||
|
|
Keuken |
Polyvalente zaal |
Vergaderruimte |
Per uur (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, kooklessen, ledenactiviteiten |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
€ 1,25 |
Weektarief |
Tentoonstelling |
X |
€ 25,00 |
X |
Per dag (> 5 uur) |
Repetities |
€ 2,50 |
X |
|
Publiek culturele activiteiten |
€ 40,00 |
|||
Vergaderingen, sociaal-culturele activiteiten |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
€ 10,00 |
|
Eetfestijnen en andere |
€ 80,00 |
Dorpshuis Ouwegem |
|||
|
|
Gelijkvloers (binnen accommodatie) |
Buitenzone + toiletten |
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
Vergaderingen, ledenactiviteiten en sociaal-culturele activiteiten |
€ 5,00 |
Gratis (reservatie verplicht) |
Eetfestijnen en andere publieke activiteiten |
€ 25,00 |
Gratis (reservatie verplicht) |
Vergaderzaal AC Zingem |
||
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
Vergaderingen en ledenactiviteiten |
€ 5,00 |
Polyvalente zaal (refter) de Bosrank |
||
Per dagdeel (≤ 5 uur) |
Repetities |
€ 2,50 |
Andere activiteiten |
€ 5,00 |
Artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende het aannemen van een retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt met ingang van 1 augustus 2024 opgeheven.
Artikel 2:
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 8 juli 2024, voor een termijn beginnend op 1 augustus 2024 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3:
Het bedrag van de retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt vastgesteld overeenkomstig de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit.
Artikel 4:
De retributie voor het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur wordt berekend op basis van volgende elementen:
Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur bij gebruik van meer dan 5 uren:
- het basistarief (B) omschreven in de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;
- het aantal dagdelen (D) waarbij 1 dagdeel gelijk is aan een gebruik van maximum 5 uren en 2 dagdelen gelijk is aan een gebruik van meer dan 5 uren en maximum 24 uren;
- een waardecijfer (W) op basis van de aard van de gebruikers zoals omschreven in artikel 10 van het gebruikersreglement van 5 februari 2024:
De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * D * W
Voor alle locaties van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, behalve De Mastbloem, dorpshuis Ouwegem, vergaderzaal Zingem en polyvalente zaal (refter) de Bosrank, bij gebruik van maximaal 5 uren:
- het basistarief (B) omschreven in de de tarievenlijst in bijlage aan dit besluit;
- het aantal uren (U), met een maximum van 5 uren;
- een waardecijfer (W) zoals hierboven beschreven.
De formule voor de berekening is de volgende: tarief = B * U * W, waarbij (U) gelijk is aan het aantal uren.
Artikel 5:
De retributie voor het bekomen van bijkomende zakken restafval, zoals voorzien in artikel 28 §3 van het gebruikersreglement van 8 juli 2024, bedraagt € 5 per zak. Deze bijkomende zakken restafval zijn maximaal te vullen met 50l restafval.
Artikel 6:
Bij inbreuken op artikel 23 §4 van het gebruikersreglement van 8 juli 2024 inzake het schenken van andere dranken dan voorzien in het ter plaatse beschikbare assortiment, kan een boete van 100 euro worden aangerekend.
Artikel 7:
De retributie is verschuldigd door de “gebruiker” van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals omschreven in artikel 2 van het gebruikersreglement van 8 juli 2024.
Artikel 8:
De retributie wordt betaald na voorlegging van de factuur door de gemeente.
Artikel 9:
Bij gebrek aan betaling in der minne, wordt het niet betwiste gedeelte van de retributie ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het betwiste gedeelte van de retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de regels van de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 10:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 11:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In het decreet lokaal bestuur is wel een meerjarenplan voorzien maar geen budget met nominatieve subsidielijst waardoor de nominatieve subsidie via een apart besluit dient toegekend te worden.
Het krediet voor deze subsidie zal in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 opgenomen worden.
De uitvoerende mandatarissen die een bestuursfunctie opnemen in een vereniging (VZW of feitelijke vereniging) nemen niet deel aan de beraadslagingen en de stemming omtrent de nominatieve subsidie van de desbetreffende vereniging.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie van de gemeente Kruisem werd vooraf getoetst of zij voldoet aan de voorwaarden opgelegd in de algemene regeling en procedure voor het toekennen van nominatieve subsidies.
De vereniging die in aanmerking komt voor het toekennen van een subsidie is ingelicht over de procedure die zij moeten volgen om uitbetaling van de subsidie te bekomen.
De vereniging die in aanmerking komen voor het toekennen van een subsidie zijn op de hoogte gebracht omtrent de verantwoording die zij moet voorleggen betreffende de aanwending van de bekomen subsidie.
De gesubsidieerde vereniging is erop gewezen om zich te engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De vereniging waaraan een nominatieve subsidie wordt toegekend heeft ook effectief een verantwoordingsdossier ingediend dat de basis vormt van de nominatieve subsidie.
De financiële motivering bestaat uit een overzichtsdocument met kosten en inkomsten. De organisatie geeft aan dat ze de voorbije jaren geen officiële jaarrekening hebben neergelegd bij de rechtbank. Op basis van het aangeleverde document werd er voor de editie van 2023 een winst geboekt van € 471,65.
De gevraagde subsidie van € 1.500 zal in 2024 worden aangewend voor de te verwachten stijgende kosten voor het opbouwen van de tent.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 tweede lid 23e inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikelen 286, 287 en 288 inzake bekendmaking en inwerkingtreding, en de artikelen 326 tot en met 341 inzake administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, in het bijzonder art. 1, 2 en 3.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 december 2019 betreffende de algemene regeling en procedure voor toekennen nominatieve subsidies.
Artikel 1:
Er wordt een nominatieve subsidie 2024 toegekend aan vereniging Huise Leeft vzw ten bedrage van 1.500 euro als bijdrage in de organisatiekosten in de organisatiekosten van de oktoberkermis die jaarlijks doorgaat in Huise.
Artikel 2:
De gesubsidieerde vereniging moet zich engageren om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 3:
Het nodige krediet zal voorzien worden bij een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4:
Overeenkomstig de artikelen 285 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 5:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de lijst ad hoc op de webtoepassing van de gemeente.
In de budgetwijziging 2024 verlaagt de gemeentelijke exploitatietoelage met 37.200,06 euro tegenover het oorspronkelijk budget 2024, waardoor de exploitatietoelage op 46.901,39 euro komt. Dit is voornamelijk het gevolg van het hoge resultaat in de jaarrekening 2022 en van de verkoop van de Marollekerk, waardoor dat onderhoud wegvalt bij de kerkfabriek. De dotatie past binnen het meerjarenplan.
De investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen volgende dossiers:
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 18 april 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Eligius.
Artikel 2 :
De aangepaste exploitatietoelage zal opgenomen worden in het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente bij de eerstvolgende wijziging.
Artikel 3 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 4 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 is een gemeentelijke exploitatietoelage van 5.879,08 euro voorzien (idem budget 2024).
De investeringsdotatie opgenomen in de budgetwijziging 2024 bestaat uit de dotatie 2024 ten bedrage van 75.347 euro voor werken aan de lintelen verhoogd met de overdrachten uit 2023 voor 49.420,37 euro en betreffen werken aan elektriciteit en verlichting, sanitair en gedenksteen. De totale investeringsdotatie 2024 bedraagt 124.767,37 euro.
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 22 april 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Dionysius.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 verlaagt de gemeentelijke exploitatietoelage met 1.225 euro tegenover het oorspronkelijk budget 2024, waardoor de exploitatietoelage op 14.977,69 euro komt.
De bijkomende investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen werken aan dakgoten, klokken en het beheersplan waarvoor nog een saldo van 24.071,50 euro beschikbaar is.
In de budgetten 2023 en 2024 is telkens een tussenkomst voor de grondige renovatie van de kerk voorzien ten bedrage van 144.400 euro. Dit dossier wordt behouden in de budgetwijziging, maar wordt voorlopig niet uitgevoerd.
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 6 juni 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Petrus en Urbanus.
Artikel 2 :
De aangepaste exploitatietoelage zal opgenomen worden in het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente bij de eerstvolgende wijziging.
Artikel 3 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 4 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 is geen gemeentelijke exploitatietoelage voorzien (idem budget 2024).
De investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen volgende dossiers:
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 10 april 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek O.L.V. Bijstand.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 is geen gemeentelijke exploitatietoelage voorzien (idem budget 2024).
De investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen volgende dossiers:
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 25 april 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Bavo.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 is geen gemeentelijke exploitatietoelage voorzien (idem budget 2024).
De investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen volgende dossiers:
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad van 28 maart 2024.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Machutus.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
In de budgetwijziging 2024 is een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 14.714,24 euro (idem budget 2024).
De bijkomende investeringsdotaties opgenomen in de budgetwijziging 2024 zijn loutere overdrachten uit 2023 en betreffen volgende dossiers:
Aangezien zowel de investerings- als exploitatietoelage 2024 passen binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabriek, dient de gemeenteraad het budget niet goed te keuren.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De budgetwijziging 2024 vastgesteld op de kerkraad.
Artikel 1 :
Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek St-Jan Baptist.
Artikel 2 :
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Kruisem.
Artikel 3 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “wegen- en rioleringswerken Ouwegemstraat - Landegemstraat” werd gegund aan Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A te 9100 Sint-Niklaas.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 23.004W opgesteld door de ontwerper, mevrouw Els Buytaert van Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A te 9100 Sint-Niklaas.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.478.111,47 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent. Dit deel wordt geraamd op € 686.641,29 (niet-subsidieerbaar), € 1.356.014,82 (subsidieerbaar) en € 113.363,25 (voor deel afkoppelingen).
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Kruisem. Dit deel bedraagt € 322.092,12 excl. BTW (€ 67.639,35 btw medecontractant).
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Kruisem de procedure zal voeren en in naam van Farys bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 1 : Het bestek met nr. 23.004W en de raming voor de opdracht “wegen- en rioleringswerken Ouwegemstraat - Landegemstraat”, opgesteld door de ontwerper, mevrouw Els Buytaert van Studiegroep Irtas, Gasmeterstraat 81A te 9100 Sint-Niklaas worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.478.111,47 excl. btw.
Artikel 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3 : Het aandeel van de gemeente Kruisem bedraagt € 322.092,12 excl. BTW (€ 67.639,35 btw medecontractant).
Artikel 4 : Gemeente Kruisem wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Farys bij de gunning en de uitvoering van de opdracht op te treden.
Artikel 5 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 6 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-135 (ACT-135).
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 maart 2016 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Afbraak bestaande woning en nieuwbouw voor kinderopvang en jeugdwerking” toe te wijzen aan VANDRIESSCHE ARCHITECTEN BV, Pastorijstraat 13 te 9770 Kruishoutem.
Het dossier kon echter niet in uitvoering gaan door diverse factoren. Bij een eerste aanbesteding werden geen offertes ontvangen, nadien waren ingediende offertes ruim boven de raming en werden de werken niet gegund. Wegens de aankomende gemeentefusie werd het dossier vervolgens tijdelijk stop gezet. In 2022 werd het dossier terug opgestart. Dit resulteerde uiteindelijk in het huidige aanbestedingsdossier.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 124 opgesteld door de ontwerper, VANDRIESSCHE ARCHITECTEN BV, Pastorijstraat 13 te 9770 Kruishoutem.
Het bestek omvat de afbraak van de bestaande woning en een nieuwbouw inclusief technieken en binnenafwerking. In het nieuwe gebouw worden de speelpleinwerking, buitenschoolse kinderopvang en een kinderopvang ondergebracht. De omgevingsaanleg zal deel uitmaken van een apart aanbestedingsdossier.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.487.059,97 excl. btw (€ 522.282,59 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Bestek, raming en plannen
Link naar het dossier:
Wachtwoord: JeugdwerkingKruisem
Artikel 1 : Het bestek met nr. 124 en de raming voor de opdracht “Afbraak bestaande woning en nieuwbouw voor kinderopvang en jeugdwerking”, opgesteld door de ontwerper, VANDRIESSCHE ARCHITECTEN BV, Pastorijstraat 13 te 9770 Kruishoutem worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.487.059,97 excl. btw (€ 522.282,59 btw medecontractant).
Artikel 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget, op budgetcode 0752-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-191 (ACT-191).
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 03 juli 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Decreet van 18 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 03 mei 2023 betreffende leersteun.
Model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg van de schoolraad van 25 juni 2024.
Artikel 1 :
Het schoolreglement Gemeentelijk Basisonderwijs De Weide Wereld goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 03 juli 2023 wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Artikel 4:
Het gewijzigde schoolreglement treedt in werking op 01 september 2024.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon basisonderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair en op de leertijd samenwerkingsafspraken moet maken om erkend te worden of te blijven.
De school is de eerste actor binnen de leerlingbegeleiding en moet dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich nemen.
De school werkt hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uit dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en moet het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum.
De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om samenwerkingsafspraken te maken met het centrum voor leerlingenbegeleiding VCLB Oudenaarde.
Het overleg tussen de directies van de school en van het centrum voor leerlingenbegeleiding heeft geleid tot samenwerkingsafspraken.
Het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 25 juni 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies
Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018
Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap.
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg in de schoolraad van 25 juni 2024.
Artikel 1:
De Gemeentelijke Basisschool “De Weide Wereld” verlengt de hierbij gevoegde samenwerkingsafspraken met het VCLB Oudenaarde.
Het huidige arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel van de gemeentelijke basisscholen De Bosrank en De Weide Wereld werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 03 juli 2023.
Sindsdien werd de wetgeving aangepast. OVSG heeft naar aanleiding van deze wetgeving een nieuw model van arbeidsreglement gepubliceerd. De aanpassingen van het nieuw model worden nu overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor onze gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 28 juni 2024 voorgelegd aan het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC).
Het voorstel van arbeidsreglement werd tevens voorgelegd op de schoolraad van 25 juni 2024.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 56, 57, 182 en 326 tot en met 341.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 juni 1990 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachttoelage, inzonderheid artikelen 18, 19, 20 en 34.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Ministeriële omzendbrief BaO/2005/09 van 29 juni 2004 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg van de schoolraad van 25 juni 2024.
De bijlage ‘arbeidsreglement’ is raadpleegbaar via onderstaande link op de website van de gemeente Kruisem :
https://www.kruisem.be/onze-gemeente/bekendmakingen/arbeidsreglement-onderwijs-De Weide Wereld.
Artikel 1 :
Het arbeidsreglement voor het personeel van de Gemeentelijke Basisschool De Weide Wereld wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Inspectie van de Sociale Wetten.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 3 juli 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Decreet van 18 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 03 mei 2023 betreffende leersteun.
Model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg van de schoolraad van 20 juni 2024.
Artikel 1 :
Het schoolreglement Gemeentelijk Basisonderwijs De Bosrank goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 03 juli 2023 wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Artikel 4:
Het gewijzigde schoolreglement treedt in werking op 01 september 2024.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon basisonderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair en op de leertijd samenwerkingsafspraken moet maken om erkend te worden of te blijven.
De school is de eerste actor binnen de leerlingbegeleiding en moet dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich nemen.
De school werkt hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uit dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en moet het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum.
De gemeenteraad heeft gekozen om samenwerkingsafspraken te maken met het centrum voor leerlingenbegeleiding Team Go ! CLB Oudenaarde - Geraardsbergen.
Het overleg tussen de directies van de school en van het centrum voor leerlingenbegeleiding heeft geleid tot samenwerkingsafspraken.
Het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 20 juni 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies
Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018
Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg in de schoolraad van 20 juni 2024.
Artikel 1:
De Gemeentelijke Basisschool “De Bosrank” verlengt de hierbij gevoegde samenwerkingsafspraken met het Team Go! CLB Oudenaarde - Geraardsbergen.
Het huidige arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel van de gemeentelijke basisscholen De Bosrank en De Weide Wereld werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 03 juli 2023.
Sindsdien werd de wetgeving aangepast. OVSG heeft naar aanleiding van deze wetgeving een nieuw model van arbeidsreglement gepubliceerd. De aanpassingen van het nieuw model worden nu overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor onze gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 28 juni 2024 voorgelegd aan het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC).
Het voorstel van arbeidsreglement werd tevens voorgelegd op de schoolraad van 20 juni 2024.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 56, 57, 182 en 326 tot en met 341.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 juni 1990 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachttoelage, inzonderheid artikelen 18, 19, 20 en 34.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Ministeriële omzendbrief BaO/2005/09 van 29 juni 2004 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs van het officieel onderwijs van de gemeente Kruisem (ABOC) van 28 juni 2024.
Het overleg van de schoolraad van 20 juni 2024.
De bijlage ‘arbeidsreglement’ is raadpleegbaar via onderstaande link op de website van de gemeente Kruisem :
https://www.kruisem.be/onze-gemeente/bekendmakingen/arbeidsreglement-onderwijs-De Bosrank.
Artikel 1 :
Het arbeidsreglement voor het personeel van de Gemeentelijke Basisschool De Bosrank wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Inspectie van de Sociale Wetten.
Het Decreet over het lokaal bestuur stelt dat elk lokaal bestuur moet beschikken over een ‘organisatiebeheersingssysteem’.
Een goede organisatiebeheersing komt neer op het volgende:
De algemeen directeur staat in voor het organisatiebeheersingssysteem en stelt dit vast na overleg met het managementteam.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgend jaar.
Deze rapportering omvat volgende onderdelen:
Het beheersrapport 2024 wordt thans ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 171 tweede lid, 2017 tot en met 220.
De leidraad organisatiebeheersing lokale besturen van de Vlaamse overheid.
Het kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 13 maart 2023.
Het positief advies van het Managementteam dd. 25 juni 2024 bij het beheersrapport 2024 over de organisatiebeheersing lokaal bestuur Kruisem.
Beheersrapport 2024 voor organisatiebeheersing Kruisem.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het beheersrapport 2024 door de algemeen directeur over de organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Kruisem.
Artikel 2 :
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De bestaande gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur omvat het cultureel centrum De Mastbloem in Kruishoutem, het gemeentecomplex Huise, het gemeenschapscentrum De Griffel in Ouwegem, het dorpshuis Ouwegem en de vergaderzaal in het administratief centrum Zingem. De polyvalente zaal (refter) in de gemeenteschool de Bosrank wordt toegevoegd aan deze infrastructuur. Er dient bijgevolg een aanpassing worden voorzien voor het gebruik van deze accommodatie.
Het is aangewezen om een eenvormig gebruikersreglement voor het gebruik van alle gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur te hanteren.
Het bestaande gebruikersreglement werd geëvalueerd.
Het is aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende het goedkeuren van een gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur op te heffen vanaf 1 augustus 2024.
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende het goedkeuren van het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.
Het retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur zoals goedgekeurd in zitting van heden 8 juli 2024.
Het advies van de cultuurraad dd. 20 juni 2024.
Gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur in Kruisem
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1:
Dit reglement regelt het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur met ingang van 15 februari 2024.
Artikel 2:
De volgende begrippen worden bij de toepassing van het reglement gehanteerd:
Artikel 3:
Het gemeentebestuur oordeelt over de relevantie en haalbaarheid van de reservatieaanvragen en kan deze bijgevolg ook weigeren.
Artikel 4:
§ 1 Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van gemeentelijke activiteiten, activiteiten uit verwante dienstverlening, voor manifestaties waarbij het gemeentebestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden in het gedrang komt.
§ 2 Het gemeentebestuur zal zich slechts in uitzonderlijke gevallen op dit recht beroepen, voor gevallen waar er een duidelijk algemeen of lokaal belang in het gedrang komt. Het gemeentebestuur zal de gebruikers hiervan via een gemotiveerd schrijven in kennis stellen.
BESCHRIJVING VAN DE SOCIAAL-CULTURELE INFRASTRUCTUUR
Artikel 5:
Het cultureel centrum ‘De Mastbloem’ bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
Artikel 6:
Het “gemeentecomplex Huise” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 7:
Het gemeenschapscentrum “De Griffel” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 8:
Het “dorpshuis Ouwegem” bestaat uit volgende onderdelen:
Artikel 11:
§ 1 Aan volgende doelgroepen wordt de sociaal-culturele infrastructuur ter beschikking gesteld volgens de modaliteiten zoals bepaald in onderhavig reglement:
Categorie A, daaronder begrepen:
1° interne diensten en adviesraden en
2° organisaties die afhangen van het gemeentebestuur.
Categorie B, daaronder begrepen:
1° Kruisemse niet-gemeentelijke basisscholen;
2° actieve verenigingen die bij naam gekend zijn bij het bestuur, zonder winstoogmerk;
3° alle andere Kruisemse initiatiefnemers van sociaal-culturele activiteiten zonder winstoogmerk;
4° bovenlokale samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert;
5° regionale verenigingen, organisaties, instellingen of diensten met een publiek menslievend of vormend karakter die een publieke sociaal-culturele activiteit organiseren.
Categorie C, daaronder begrepen:
niet-Kruisemse organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten zonder winstoogmerk.
Categorie D, daaronder begrepen:
organisatoren van sociaal-culturele publieksactiviteiten met winstoogmerk.
§ 2 De coördinator beoordeelt of de aanvragen van categorie B3°, B5°, C en D als sociaal-culturele activiteit kunnen beschouwd worden alsook of de aanvragen van categorie B5°, C en D als publieke activiteit kunnen beschouwd worden.
GEBRUIKSMODALITEITEN
1.1 Aanvraagprocedure
Artikel 12:
§ 1 Het gebruik van gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde webformulier op www.kruisem.be.
§ 2 Bij het verzending van het webformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.
§ 3 De aanvraag gebeurt door een verantwoordelijke, aansprakelijke meerderjarige.
Artikel 13:
§ 1 De aanvragen dienen minimum 4 weken en maximaal een 1 ½ jaar voor de datum van de verhuring te gebeuren. De gebruikers van categorie C en D kunnen ten vroegste zes maanden voor de datum van hun activiteit een reservatieaanvraag indienen.
Aanvragen gebeuren ten laatste tien werkdagen voor de datum van verhuring.
§ 2 De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.
Artikel 14:
§ 1 De gebruikers van categorie B die drie opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur hebben gehuurd, krijgen voorrang in hun reservatievraag.
§ 2 De gebruikers zoals omschreven in Artikel 14 § 1 dienen hun reservatie minstens één jaar voor de datum van hun activiteit te bevestigen en verder concreet te maken. Zo niet, dan vervalt hun voorrangsregeling.
§ 3 Indien blijkt dat meerdere gebruikers met recht op deze voorrangsregeling op eenzelfde datum terechtkomen voor hun reservatie, dan zal voorrang verleend worden aan de gebruiker die het meeste aantal opeenvolgende jaren de sociaal-culturele infrastructuur in kwestie huurde op deze terugkerende of repetitieve datum.
1.2 De gebruiksduur
Artikel 15:
De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging.
Elke aanwezigheid buiten deze toegestane gebruiksduur is verboden. Bij overtreding zullen de extra gebruikte uren buiten de toegestane gebruiksduur aan dubbel tarief worden aangerekend.
Artikel 16:
§ 1 Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, behoudens wanneer hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat. Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk aan het gemeentebestuur te worden medegedeeld.
§ 2 Het college van burgemeester en schepenen spreekt zich uit over de kwijtschelding van de verschuldigde som.
1.3 Het gebruik
1.3.1 Machtiging en algemene richtlijnen
Artikel 17:
§ 1 De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating is gegeven door het gemeentebestuur.
§ 2 Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegelaten.
§ 3 Fuiven evenals alle andere activiteiten met een verhoogd risico op lawaaihinder en vandalisme zijn enkel toegelaten in de polyvalente zaal van De Mastbloem of in De Griffel onder de volgende algemene voorwaarden:
Artikel 18:
§ 1 De eerste gebruiker dient bij het betreden van de infrastructuur de alarminstallatie, indien van toepassing, uit te schakelen. Bij het afhalen van de sleutel zal hem hiervoor een unieke code of alarmbadge worden overhandigd. Het is verboden deze code of alarmbadge aan derden door te geven.
§ 2 Bij het verlaten van het gebouw dient de laatste gebruiker de alarminstallatie opnieuw in te schakelen.
§ 3 Vooraleer het alarm wordt ingeschakeld dient de gebruiker te controleren of hij de laatste aanwezige is.
Artikel 19:
§ 1 Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel af te halen. Deze sleutel geeft de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan. Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang.
§ 2 Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend.
§ 3 Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden.
§ 4 Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden.
Artikel 20:
De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen. Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches, e.d.m.
Artikel 21:
§ 1 Het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur (technische installatie, tafels, stoelen, bestek,…) dient vooraf te worden aangevraagd via het reservatieformulier.
§ 2 Deze materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur.
§ 3 Voor het gebruik van materiaal eigen aan de respectievelijke infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de respectievelijke zaalverantwoordelijke te worden opgevolgd.
Artikel 22:
§ 1 Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de respectievelijke infrastructuur, kunnen enkel na toestemming worden gebruikt. Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren.
§ 2 Deze materialen of toestellen mogen slechts voor een bepaalde duur achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico.
§ 3 In elk ander geval, dient de gebruiker de voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur te verwijderen.
1.3.2 Drank
Artikel 23:
§ 1 De gebruiker mag enkel de dranken uit het beschikbare assortiment gebruiken. Voor eventuele bijbestellingen kan uitsluitend via de aan het gemeentebestuur verbonden leverancier worden gewerkt. Er is een uitzondering voor wijnen en mousserende wijnen, deze moeten niet verplicht uit het beschikbare assortiment worden afgenomen en kan de gebruiker zelf voorzien.
§ 2 In gebouwen waar geen assortiment drank ter beschikking wordt gesteld, is de gebruiker vrij in zijn keuze van leverancier.
§ 3 Voor het schenken van sterke dranken dient de gebruiker een drankvergunning aan te vragen via het daartoe bestemde webformulier.
§ 4 Gebruikers die andere dranken dan het ter plaatse beschikbare assortiment wensen te schenken, dienen hiervoor voorafgaandelijk een toelating van het college van burgemeester en schepenen te verkrijgen. Bij inbreuken op dit artikel kan een boete worden aangerekend zoals bepaald in het geldende retributiereglement betreffende het gebruik van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur.
Artikel 24:
§ 1 De gebruiker dient minimaal twee weken voorafgaand aan de activiteit zijn drankbestelling door te geven aan de zaalverantwoordelijke. De gebruiker is bijgevolg zelf verantwoordelijk voor de omvang van de aanwezige drankstock. Een bijbestelling plaatsen kort voor of tijdens een activiteit, is niet mogelijk.
§ 2 De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de exploitatie van een eventuele toog.
§ 3 De gebruiker dient bij aanvang van het gebruik – bij voorkeur samen met de zaalverantwoordelijke – in de bergruimte de inventaris op te nemen van de aanwezige drankvoorraad.
Artikel 25:
§ 1 De dranken worden aan de gebruiker verkocht tegen een vaste prijs die vastgesteld wordt door het college van burgemeester en schepenen. Deze tarieven kunnen geraadpleegd worden op www.kruisem.be.
§2 Alle dranken worden aan de gebruiker aangerekend per begonnen eenheid (fles, vat…).
1.3.3 Onderhoud
Artikel 26:
§ 1 De gemeentelijke lokalen, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap en toestellen, moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden.
§ 2 Schoonmaakmaterieel zal aan de gebruiker ter beschikking worden gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen.
§ 3 De gebruiker dient zelf in te staan voor afwasmiddel, hand- en/of vaatdoeken, sponzen,…
§ 4 Bij grote activiteiten strekt het de gebruiker tot aanbeveling om een toezichter bij de sanitaire voorziening aan te wijzen.
§ 5 Tafels en stoelen worden na gebruik opnieuw opgesteld zoals aangetroffen en zoals aangeduid op het plan aangebracht in de desbetreffende infrastructuur of volgens afspraak met de zaalwachter.
§ 6 Bij het verlaten van de gebouwen dienen alle verlichting en elektrische toestellen uitgeschakeld te worden.
Artikel 27:
Indien de lokalen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.
Artikel 28:
§ 1 Het gesorteerde afval van de activiteit wordt in de daartoe bestemde en door het gemeentebestuur ter beschikking gestelde gescheiden afvalbakken gedeponeerd die zich in de gehuurde zalen bevinden.
§ 2 De kostprijs voor het vullen van de inhoud van de vuilbakken in elke gehuurde zaal is inbegrepen in de huurprijs van de zaal voor zover dit afval voortkomt uit de activiteit in deze zaal.
§ 3 Wanneer het restafval dat voortkomt uit de activiteit de inhoud van de vuilbak overschrijdt is het extra restafval dat voortkomt uit deze activiteit niet inbegrepen in de huurprijs. Bijgevolg is dit extra afval onderhevig aan een retributie volgens het principe van ‘de vervuiler betaalt’. Tenzij dit afval wordt meegenomen door de organisator.
Extra afvalzakken kunnen bekomen worden bij de zaalverantwoordelijke of op de daarvoor voorziene locaties. De extra gevulde zakken worden verzameld op de daartoe voorziene locaties.
1.3.4 Veiligheid
Artikel 29:
§ 1 De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen.
§ 2 (Nood)uitgangen, trappen, e.d.m. mogen in geen geval versperd worden.
§ 3 Blustoestellen mogen niet verplaatst worden en dienen ten allen tijde zichtbaar en toegankelijk te blijven.
§ 4 Zijn niet toegelaten in de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur:
§ 5 Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig. Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is.
Artikel 30:
§ 1 De gebruiker is gehouden tot het naleven en toepassen van alle van toepassing zijnde wetgeving en reglementeringen.
§ 2 In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.
1.3.5 Fiscale en financiële verplichtingen
Artikel 31:
De gebruiker zal alle verplichtingen van financiële of fiscale aard, voortvloeiend uit de organisatie van zijn activiteit, nakomen. In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.
Artikel 32:
De billijke vergoeding wordt door de gemeente ten laste genomen voor de voornoemde infrastructuur, voor zover de muziek in de binnenruimtes wordt gespeeld. De vergoeding die betrekking heeft op auteursrechten blijft ten laste van de gebruiker.
1.3.6 Toezicht
Artikel 33:
Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: de zaalverantwoordelijken, de coördinator en de patrimoniumbeheerder evenals hun vervangers alsook alle gemeentepersoneelsleden die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten en de leden van het schepencollege.
Artikel 34:
De burgemeester of zijn aangestelde heeft het recht om elke activiteit te doen stopzetten om reden van het verstoren van de openbare orde, veiligheid, gezondheid, goede zeden of overmacht.
Artikel 35:
Elke gebruiker dient zich te gedragen naar de richtlijnen gegeven door één van de in art. 32 genoemde personen.
1.4 Schade en verantwoordelijkheid
Artikel 36:
§ 1 De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materieel aanwezig is en in goede staat is.
§ 2 De gebruiker verbindt er zich toe de gemeente onmiddellijk in kennis te stellen van eventuele beschadigingen aan het gebouw, aan meubilair, aan materieel, … ook indien de gebruiker hiervoor niet verantwoordelijk is of de schade heeft vastgesteld bij de ingebruikname.
§ 3 Gebreken, tekorten, … worden onmiddellijk aan de zaalverantwoordelijke of via vrijetijd@kruisem.be gemeld. Bij ontstentenis van deze melding kan de gebruiker verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele vastgestelde gebreken, beschadigingen,…
Artikel 37:
§ 1 Schade berokkend aan materiaal, meubilair,… wordt aangerekend aan de gebruiker kostende de prijs voor herstelling of vervanging.
§ 2 Kosten ten gevolge van verkeerd gebruik van de infrastructuur zijn eveneens ten laste van de gebruiker.
§ 3 De gebruiker mag in geen enkel geval overgaan tot het zelf herstellen/vervangen of laten herstellen/vervangen van beschadigingen. Hetzelfde geldt in geval van verlies of diefstal of voor beschadigingen aan het gebouw zelf.
§ 4 De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering. Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan.
Artikel 38:
§ 1 De zaalverantwoordelijke controleert de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur op beschadigingen. De controle gebeurt ná het gebruik en vóór een nieuwe gebruiker de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik neemt. De controle gebeurt in elk geval binnen de vijf werkdagen, de dag van het gebruik zelf niet meegerekend.
§ 2 Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van materialen wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
Artikel 39:
§ 1 De gemeente sluit voor het gebruik van de infrastructuur een algemene verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een brandverzekering en een verzekering objectieve aansprakelijkheid, brand en ontploffing af.
§ 2 Deze verzekeringen dekken echter geenszins de aansprakelijkheid van de gebruikers t.o.v. bezoekers, infrastructuur of uitrusting.
§ 3 Het strekt daarom tot aanbeveling dat gebruikers zelf hiertoe de nodige verzekeringen afsluiten. Dit geldt des te meer voor evenementen met een verhoogd risico op beschadiging.
Desgewenst kan hiervoor tegen kostprijs worden aangesloten op de gemeentelijke polis. De organisator kan hiervoor contact opnemen via vrijetijd@kruisem.be.
§ 4 Bij het ontbreken van een verzekeringsmaatschappij die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt, kunnen alle leden van de vereniging aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade voortvloeiend uit de activiteit.
Artikel 40:
Voor de gebruikers die tentoonstellingen organiseren wordt aangeraden een verzekering “alle risico’s” te nemen vermits zij door verzending van het reservatieformulier ook uitdrukkelijk afstand doen van verhaal bij beschadiging of diefstal.
Artikel 41:
§ 1 Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard bij het gebruik van lokalen en/of uitrusting n.a.v. activiteiten van gebruikers. Het gemeentebestuur kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor het verlies, de beschadiging of de diefstal van persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers van de infrastructuur.
§ 2 Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.
1.5 Annuleringen
Artikel 42:
§ 1 Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 6 weken voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd.
§ 2 Annuleringen dienen te worden gemeld via vrijetijd@kruisem.be. De datum van vertrek van het e-mailbericht geldt als datum van de annulering.
Artikel 43:
Annuleringen voor het gebruik van vergaderzalen vallen niet onder de voornoemde regeling. Deze kunnen ten allen tijde kosteloos en d.m.v. een telefoontje of e-mailbericht.
BIJZONDERE BEPALINGEN PER GEBOUW
1.6 De Mastbloem
Artikel 44:
§ 1 De toegang tot de bibliotheek moet tijdens de openingsuren ervan ten allen tijde gegarandeerd blijven
Artikel 45:
§ 1 Organisatoren van fuiven alsook hun bezoekers dienen de zijdelingse ingang van De Mastbloem, die rechtstreeks toegang geeft tot de polyvalente zaal, te gebruiken zodat elk mogelijk contact met de andere delen van De Mastbloem wordt vermeden (foyer, vergaderzalen, bibliotheek…);
§ 2 De gebruikers dienen de bezoekers hiervan voldoende in kennis te stellen en te voorzien in één of meerdere verantwoordelijke(n) die toezicht houden aan de ingang en de omgeving van De Mastbloem.
Artikel 46:
§ 1 De uitschuifbare tribune, de theatertechnieken, de elektrisch aangedreven sectionaalpoort en de schaarlift kunnen onder geen beding door de gebruikers zelf worden klaargezet en bediend. Bij aanvraag worden ze door de zaalverantwoordelijke of ander gemeentelijk personeel dat hiertoe bevoegd is, klaargezet en bediend.
§ 2 Technische installaties dienen in overleg met de zaalverantwoordelijke te worden aangesloten.
§ 3 Voor technisch ingewikkelde installaties en aansluitingen moet de organisator, in overleg met de zaalverantwoordelijke, een professionele theatertechnieker onder de arm te nemen.
§ 4 De kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de organisator.
Artikel 47:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur.
Artikel 48:
§ 1 Organisatoren van fuiven en eetfestijnen zijn verplicht om machinaal te kuisen en de kuismachine na het gebruik te reinigen. Andere organisatoren kunnen ervoor opteren om manueel of machinaal te kuisen.
§ 2 Het gebruik van de kuismachine is gratis.
Artikel 49:
§ 1 Het gemeentebestuur stelt in De Mastbloem een basisassortiment aan glazen, borden en bestek ter beschikking van de gebruiker. Grotere hoeveelheden dienen te worden aangevraagd via het reservatieformulier. Het gebruik van dit assortiment is gratis.
1.7 GC Huise
Artikel 50:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur. Hiervoor wordt de inhoud van de koelkast samengeteld met de bijhorende stockvoorraad.
1.8 De Griffel
Artikel 51:
De gebruiker vult de koelkasten naar eigen behoefte, doch na gebruik dient de basisvoorraad – zoals aangeduid in de koelkasten – terug te worden aangevuld.
1.9 Dorpshuis Ouwegem
Artikel 52:
De toegang tot de kelderverdieping (KLJ) moet ten allen tijde gegarandeerd blijven. De toegang tot de kelderverdieping gebeurt langs de buitentrap of langs de lift op het gelijkvloers.
Artikel 53:
Het gebruik van de lift wordt exclusief voorbehouden aan leden van KLJ en medewerkers van de gemeente Kruisem.
1.10 Vergaderzaal administratief centrum Zingem
Artikel 54:
De toegang tot de overige delen van het administratief centrum van Zingem moet ten allen tijde gegarandeerd blijven.
Artikel 55:
De vergaderzaal van Zingem is enkel geschikt voor vergaderingen en rustige activiteiten waarbij de tafelindeling van het lokaal niet gewijzigd dient te worden.
Artikel 56:
Na gebruik dranken dient de eindstock opgenomen te worden door de gebruiker binnen de toegestane gebruiksduur. Hiervoor wordt de inhoud van de koelkast samengeteld met de bijhorende stockvoorraad.
Artikel 57:
In afwijking op artikel 28 mag een activiteit in de vergaderzaal van Zingem niet meer afval achterlaten dan de inhoud van de vuilbak die in de zaal ter beschikking wordt gesteld. Overig afval wordt door de gebruiker terug meegenomen.
Artikel 58:
De gebruiker maakt gebruik van het aanwezigheidspaneel om haar aanwezigheid kenbaar te maken. De laatste aanwezige van het volledige administratief centrum inschakelt het alarm in.
1.11 Polyvalente zaal (refter) de Bosrank
Artikel 59:
In uitzondering op artikel 11 wordt in deze accommodatie enkel toegang gegeven tot de gebruikers van categorie A en B.
Artikel 60:
§ 1 De aanvraag tot reservatie voor deze accommodatie wordt behandeld door de dienst Vrije Tijd in samenspraak met de directie van de Bosrank in het kader van de haalbaarheid in combinatie met schoolactiviteiten en de specifieke bestemming van de accommodatie (schoolomgeving).
§ 2 De polyvalente zaal (refter) is enkel geschikt voor activiteiten die educatief en pedagogisch verantwoord zijn of gerelateerd aan externe projecten van de school.
§ 3 In de opstartfase van het ter beschikking stellen van de polyvalente zaal (refter) zullen enkel welbepaalde activiteiten weerhouden worden in het kader van een proefproject tot naschools openstellen van deze accommodatie.
§ 4 Er is geen verhuur van de accommodatie mogelijk tijdens de openingsuren van de school en tijdens de uren waarop de gemeentelijke sportdienst sportkampen organiseert in de turnzaal van de Bosrank.
Artikel 61:
In uitzondering op artikel 22 kunnen materialen van de gebruiker uitzonderlijk gestockeerd worden in een afgebakende zone van het aanpalende klaslokaal. De praktische afspraken hieromtrent gebeuren in overleg met de schooldirectie.
Artikel 62:
In uitzondering op artikel 28 kan er door de gebruiker geen afval achtergelaten worden in de polyvalente zaal (refter). De gebruiker is verantwoordelijk om alle geproduceerde afval na elke activiteit zelf terug mee te nemen.
Artikel 63:
De toegang tot de polyvalente zaal (refter) gebeurt langs de hoofdingang.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 64:
§ 1 De geldende gebruikstarieven en het tarief voor personeelsassistentie zijn deze die vastgesteld werden in het meeste recente retributiereglement houdende het gebruik van de gemeentelijke sociaal-culturele infrastructuur, dat raadpleegbaar is op www.kruisem.be.
§ 2 De geldende verkoopprijzen van het drankenassortiment zijn deze die het meest recent werden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en zijn te raadplegen op www.kruisem.be.
§ 3 Het huurgeld, de kosten voor het drankverbruik, de personeelsassistentie voor het klaarzetten en/of het bedienen van de theatertechnieken alsook eventuele schadevergoedingen worden na het gebruik verrekend.
Artikel 65:
§ 1 Een eventuele intrekking van een toelating zoals omschreven in artikel 3 of een verplichte stopzetting van de activiteit zoals omschreven in artikel 34 kan geen aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.
§ 2 Onder geen enkel beding kan het niet of gebrekkig functioneren van de infrastructuur aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.
Artikel 66:
§ 1 Iedere gebruiker wordt geacht het reglement te kennen en de praktische toepassing ervan te hanteren voor de bezoekers. Het reglement zal daartoe in elk gebouw ter beschikking worden gesteld als raadpleegbaar zijn via de gemeentelijke website.
§ 2 Elke overtreding van onderhavig reglement, evenals schade, vandalisme, misbruik, overlast of wanbetaling kan aanleiding geven tot een tijdelijke of definitieve uitsluiting van gebruik door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 67:
§ 1 Opmerkingen, klachten en bezwaren i.v.m. de toepassing van dit reglement kunnen schriftelijk gericht worden aan het schepencollege, binnen de 14 dagen na vaststelling van de feiten.
§ 2 In alle gevallen die niet in dit reglement voorzien zijn, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
Het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde sociaal-culturele infrastructuur, zoals in bijlage bij dit besluit gehecht, wordt goedgekeurd. Het aangenomen gebruikersreglement vervangt alle voorgaande met ingang van 1 augustus 2024.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd.
Artikel 3:
Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de Intergemeentelijke Samenwerkingen (IGS) bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de beleidsperiode voor bovenlokale cultuur op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027.
Deze verlenging komt er ook opmat de beleidsperiode voor bovenlokale cultuurwerking gelijkgeschakeld kan worden met de beleidsperiodes voor cultureel-erfgoedwerking en onroerend erfgoed (conform Vlaams Decreet Bovenlokale Cultuurwerking). Deze 3 beleidsdomeinen maken ook onderdeel uit van de werking van Cultuurregio Leie Schelde.
IGS Cultuurregio Leie Schelde heeft de vorm van een projectvereniging (PV), zoals de meerderheid van de IGS'en bovenlokale cultuur. Die heeft een looptijd van maximum 6 jaar. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode moet de looptijd van de PV ook verlengd worden. Zo is het IGS Cultuurregio Leie Schelde juridisch in orde. Wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
De raad van bestuur van IGS Cultuurregio Leie Schelde besliste op 27 maart 2024 om de duurtijd van de PV te verlengen met 1 jaar.
Alle 8 de deelnemende gemeenteraden van de PV moeten beslissen om de duurtijd met 1 jaar te verlengen. Nadien kunnen de statuten van IGS Cultuurregio Leie Schelde worden aangepast met wijziging van de einddatum (artikel 5).
Extra info:
De artikelen 41 en 162 van de Grondwet.
De artikelen 40, 41 en 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder;
De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018;
De goedkeuring van de statuten van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde door de Raad van Bestuur op 9 juli 2019, artikel 5: Duur van de projectvereniging;
Het gemeenteraadsbesluit van Kruisem van 23 september 2019 houdende goedkeuren naamwijziging, toetreding tot en herziening statuten projectvereniging Platform Omgeving Leie Schelde (POLS) – Cultuurregio Leie Schelde.
Artikel 1:
Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde met één jaar, tot en met 2026.
Artikel 2:
Goedkeuring wordt verleend voor de aanpassing van de statuten m.b.t. de duur van de projectvereniging, artikel 5.
Artikel 3:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrije tijd en mevrouw Jolien Verroeye (coördinator), Tolpoortstraat 79, 9800 Deinze.
Artikel 4:
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.
De voorzitter sluit de zitting op 08/07/2024 om 19:31.
Aldus vastgesteld en beslist in zitting van heden.
De agenda is afgehandeld.
Vanwege de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Kris Nachtergaele
Algemeen directeur
Joop Verzele
Burgemeester-voorzitter